höstljus

Publicerat i: Allmänt


Det har dröjt längre tid än vanligt. Den kom inte i början av september. Den kom inte i slutet av september. Det är nu slutet av oktober, bara lite mer än en månad kvar av den officiella hösten, men nu är den här: höstljus, en playlist jag gjort med 100 låtar för denna höst.

Det blev ovanligt många nya låtar denna gång. Dessutom har jag tillämpat ett nytt tillvägagångssätt när jag satte ihop listan, väldigt matematiskt och pyssligt: jag kokade ner en lista på över 300 låtar genom att välja ut 25 hiphoplåtar, 25 R&B-låtar, 20 pop/rock/jazz/folk-låtar från förr, 20 sådana låtar från 2010-talet, och sist men inte minst tio låtar som jag bara kände att jag måste ha med. Sedan korsade jag de olika genrerna så att det blev varannan hiphoplåt och varannan R&B-låt, och lade in de övriga låtarna i olika sjok lite här och var, med de tio "specialarna" som början och slut, fem låtar i varje kant.

Det låter kanske autistiskt men jag tänker lite hur Arnold Schönberg bar sig åt när han revolutionerade konstmusiken i början av 1900-talet: regler får ersätta romantik, av den enkla anledningen att det är kul att bli överraskad. "Aha!" utbrast kanske Schönberg förtjust när han spelade igenom den bisarra tolvtonsmusik som han nyss hade komponerat (han kan omöjligen ha föreställt sig i sitt huvud hur den lät innan han spelade den, hur musikalisk han än var), och "aha!" utbrister jag förtjust när Mobb Deep följs av Bladee som i sin tur följs av Common & Cocaine 80s. Det är inte jag som valt att de ska komma i just den ordningen, och ändå är det ju jag som gjort det.

Tack till Calle och Mix, ovärderliga inspirationskällor när det gäller ny musik. Artister som är med på höstljus: Peggy Lee, Torkel Rasmusson, Billy Paul, Dean Friedman, Bee Gees, Sean Nicholas Savage, Kindness, Caribou, Kidnap Kid, SBTRKT feat. Denai Moore, Tove Lo, Dej Loaf, I LOVE MAKONNEN feat. Drake, Travi$ Scott feat. The 1975 & Big Sean, Chris Brown feat. Lil Wayne & Tyga, Rich Gang, Lorentz feat. Duvchi, Sinkane, Eagles, Labyrinth Ear, Orup, Hawaiian Gremlins, Neil Young, Ásgeir, George Jackson, TOPS, Paul McCartney & Wings, Franska Trion, Wim Mertens, Mariem Hassan, Kourosh, GZA, Tinashe feat. ASAP Rocky, Rae Sremmurd, Rochelle Jordan, DJ Mustard feat. Lil Wayne, Boosie Badazz, YG & Big Sean, The Weeknd, T.I. feat. Iggy Azalea, Jessie Ware, Lil Mook feat. Rich Boy, Mary J. Blige, Mobb Deep, Bladee, Common feat. Cocaine 80s, Brandy, Jeezy feat. Future, Dante feat. Adiam, Fat Joe feat. Rick Ross, French Montana & Tiara Thomas,  PARTYNEXTDOOR feat. Drake, Silvia Capova som spelar ett impromptu av Franz Schubert, Charlie Haden & Alice Coltrane, Miles Davis, Cecil Gant, The Fleetwoods, Roy Orbison, Drake (än en gång, men här solo!), Banks, Beautiful Lou feat. Action Bronson & Riff Raff, Jhene Aiko feat. Cocaine 80s, Young L, Vanessa Falk, Tyga feat. Young Thug, Keyshia Cole, Juicy J feat. Lil Bibby, Nicki Minaj & Young Thug, 112, Lyrica Anderson feat. Kevin Gates, Jayd Ink feat. Jahkoy, Mike-Dash-E feat. Clyde Carson, Kwabs, Zilla, Teyana Taylor, Wu-Tang Clan, Tamar Braxton feat. Future, Future Brown feat. Tink and 3D Na'Tee, CiRcUs LiBeRtY, Blake Kelly feat. Mark Jackson, Luu Breeze, Denzel Curry feat. Mike Dece, Lydia Ainsworth, Gunplay feat. Young Dro, Pearl feat. Niia, Anushka, Denitia and Sene, Young Magic, Royal Esquires, Barbara Lynn, Whitney Houston, Perfume Genius, Avi Buffalo, Leonard Cohen, John Fahey, Bill Fay, The Cardigans, Kate Bush, Donovan, Vashti Bunyan, The Tallis Scholars som sjunger en 40-stämmig motett av Thomas Tallis, Håkan Hellström och Yung Lean.