Schoolboy Q
Scen: Debaser, Stockholm
Betyg: 5

Att hiphop är större än någonsin i Sverige märks bland annat genom att en halvstor amerikansk rappare som Schoolboy Q visar sig vara enormt populär i Stockholm. Trycket på biljetterna gör att konserten först flyttar till en större lokal, och när även dessa biljetter säljer slut betalar folk gladeligen för att stå en våning upp och beskåda konserten bakom en glasruta med andrahandsljud.

Det märks också genom att dagens svenska hiphopfans finns i alla skikt av samhället och klär sig i alla möjliga stilar. Fans är de tveklöst: sällan har en rappare mötts av en publik som så villigt sjunger med och som studsar av glädje när favoritlåtarna serveras. Det liknar en Håkan Hellström-spelning. Hiphop har blivit folkligt, i ordets bästa bemärkelse.

Schoolboy Q är en fjärdedel av Los Angeles-gruppen Black Hippy, som trots att de ännu inte släppt ett helt album ihop skulle kunna kallas för den moderna hiphopens motsvarighet till Crosby, Stills, Nash & Young. Om Kendrick Lamar är den mest självklara stjärnan och den största begåvningen är Schoolboy Q den näst mest intressanta medlemmen. Han har en fantastisk känsla för enkla men självhäftande refränger och växlar ledigt mellan olika flows likt en funkig kameleont, men har mer aggressivitet och spontanitet där Kendrick Lamar vässar sina texter till perfektion i lugn och ro. Denna stil i kombination med fina, tunga beats gör Schoolboy Q till en utmärkt artist på skiva – senaste albumet ”Oxymoron” har varit en av vårens hiphophöjdpunkter – och live är han lysande.

Innan huvudakten värmer charmiga energiknippet Rene Brown upp. Hon följs av Schoolboy Q:s skivbolagskollega Isaiah Rashad, en något tråkigare artist som gör ett lite för långt set. Men när kvällens huvudperson gör entré är stämningen ändå på topp.

Publikhavet exploderar när Schoolboy Q spelar den Lana Del Rey-samplande hitlåten ”Hands on the wheel” som andra låt, och entusiasmen och temperaturen stiger stadigt. Hela golvet gungar när ”Collard green” med sin egensinnigt ettriga rytm spelas. Den majestätiska ”Man of the year” avslutar konserten storstilat och en svettig leende folkmassa lämnar lokalen med lätta steg efter att ha upplevt hiphop när den är som bäst.

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

(Dagens Nyheter 2013-05-24)