Petter
Scen: Kungliga Operan, Stockholm
Betyg: 4

Petter har alltid varit känslosam och personlig i sina låtar, men han motarbetade länge sig själv genom att kväva sårbarheten under defensiv butterhet och humorlöst skryt. Men på skivan ”Början på allt” som släpptes förra året hade något förändrats. Det var en ödmjuk, avslappnad och varm Petter som nu hördes, över beats som mer än någonsin tidigare klädde hans texter.

På Kungliga Operan framför han detta album från början till slut, backad av fem musiker och DJ Sleepy. Kungliga Hovkapellet lyser med sin frånvaro – det här handlar inte om att gifta svensk hiphop med orkestermusik, det steget tog Petter med konserterna på Berwaldhallen i höstas.

Nej, allt handlar om ”Början på allt”. Eftersom publiken är sittande blir stämningen lugn och alla lyssnar extra uppmärksamt. Det är helt rätt, för Petters poppigt arrangerade hiphop är ändå inte särskilt klubbvänlig. Och den vackra lokalen understryker att detta är Petters mest välgjorda och dyrbara samling sånger hittills.

Fonder från gamla operauppsättningar utnyttjas fiffigt. Bland annat Magdalena Åbergs gyllene hängen från 2012 års ”Maskeradbalen” som gör Agnes-duetten ”Alla vet” extra festlig och storslagen. Eller Henry Bardons nattligt romantiska moln från 1964 års ”Svansjön” som gör det sista extranumret, Veronica Maggio-duetten ”Längesen”, extra laddad. Här blir konserten som mest teatral och operalik, när Petter sjunger vänd mot Maggio och till slut tar hennes hand.

Ännu fler gäster förgyller kvällen, bland annat coola Lilla Namo, Daniel Adams-Ray och en härligt upprymd Eye N’I. Men starkast intryck gör Petter själv när han framför ”Tills döden skiljer oss åt”, hans förs­ta låt där han sjunger i stället för att bara rappa. Han är exalterad över att ha gjort denna låt eftersom han tidigare haft dåligt självförtroende som sångare.

Fortfarande är han osäker – han håller mikrofonen en bit ifrån munnen för att hans sång inte ska höras för mycket, och överlåter leadsången åt en av bandmedlemmarna. Här ser Petter ut som en ung gullig artist som uppträder live för första gången, full av stolthet, nervositet och total inlevelse.

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

(Dagens Nyheter 2014-03-14)