från vinterpärlor 

Upptäckte denna låt på en playlist som Andres Lokko gjort. Tycker den är fin. Precis som med Kents "Celsius" tilltalas jag av slutet som öppnar för osäkerhet: "oh no, I'm not sure about / those things that I cared about / oh no, I'm not sure / not anymore". Själva musiken låter, med sina tunga men inte fläskiga syntar, som den skulle platsa i "Nausicaä från vindarnas dal" (just den, inte någon av de senare Miyazaki-filmerna med Joe Hisaishi-musik). Så rätt passande Magritte-bild i detta YouTube-klipp.

Teardrop Explodes är ett sånt där band som jag länge tänkt att jag skulle vilja lyssna in mig på. I det tidiga 00-talet, då det fortfarande fanns en avgrund mellan att läsa om band (på allmusic!) och systematiskt kunna lyssna på all musik de spelat in utan att det kostade skjortan, var de ett av banden som passerade revy. Men det är aldrig för sent. Idag blev jag tipsad om Teardrop Explodes "Brave boys keep their promises" och jag lyssnade nyss på den. Bra låt (och bra låttitel) fast "Tiny Children" är i en klass för sig.