Pop  
Neneh Cherry  
”Blank Project”
(Smalltown Supersound/Warner)  
Betyg: 4

Om ett par veckor fyller Neneh Cherry 50 år. Få svenska artister har orkat genomgå så många kreativa pånyttfödelser och hållit sig relevant så många år efter genombrottet som hon. Ständigt har hon bytt skepnad, på ett högst naturligt och avslappnat sätt. Basingredienserna i hennes musik har alltid varit desamma – sväng, attityd och värme – men musiken de resulterat i har varit lika föränderlig som samtiden och Cherrys eget liv.

Att längta efter en ny ”Buffalo stance” vore därför lika meningslöst som att hoppas på en fortsättning på den postpunk som hon gjorde som medlem i Rip Rig + Panic, den triphop hon gjorde med Wild Bunch-kollektivet eller det experimentella familjeprojektet cirKus. Neneh Cherry står aldrig still, hon är alltid på väg mot nästa utmaning. Hon är trogen mot nuet.

Förra skivan, coveralbumet ”The Cherry Thing” som gjordes tillsammans med frijazztrion The Thing, förärades med remixer av bland andra Kieran ”Four Tet” Hebden. ”Blank Project” är på sätt och vis en logisk fortsättning: ytterligare ett samarbete mellan Cherry och en egensinnigt svängande grupp, denna gång den halvelektroniska duon Rocketnumbernine, och skivan har producerats av Hebden. 

Här blandas minimalistiska arrangemang, skimrande syntar och grådaskigt vemod med personligt låtskrivande. Efter förra skivans covermaraton tycks Neneh Cherry, som glider mellan sång och rap, bubbla av uttrycksbehov, och texterna behandlar allt från fobier till sorg över moderns bortgång. Hon ger helt enkelt mycket av sig själv, och det är bara att tacka och ta emot. ”Blank Project” är hennes mest solida album hittills. 

Bästa spår: ”Everything” 

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

(Dagens Nyheter 2014-02-26; läs även Matilda Gustavssons intervju med Neneh Cherry i samma nummer.)