vårljus

Publicerat i: Allmänt


Nu är den här - eller den har faktiskt varit här i ett par veckor, jag har bara inte hunnit skriva ett blogginlägg om den - Spotifylistan med vårens 100 bästa låtar! Vårljus kallar jag den och du hittar den genom att klicka här. Hoppas du gillar den. Jag är faktiskt rätt nöjd själv, och jag säger faktiskt, för jag trodde inte den skulle bli så bra när jag i början av mars började sätta ihop listan på allvar. "Man måste få göra lite dåliga skivor också" sa Håkan Hellström när han intervjuades i samband med "Nåt gammalt, nåt nytt, nåt lånat, nåt blått" och syftade på att han kanske inte skulle orka göra samma totala urladdning och perfektionstiska arbete i framtiden som han hade gjort på sina tre första album. Så kan jag känna inför mina årstidslistor - alla kan ju inte bli lika bra, någon gång kommer det hända att jag gör en lista som är klart sämre än de föregående. Men så putsar jag och putsar och så blir det rätt bra till slut ändå. Jag är glad för det.

Vibben på den här listan är lite speciell. Man skulle kunna kalla den för förälskad. Vilket hör våren till, right? Inte mycket "visst gör det ont när knoppar brister"-ångest, mer feelgood, fast olika typer av feelgood. Jag har en engelsk vårförmiddag med klar luft och relativt mycket solljus efter en regnig natt - Prefab Sprout, Sabres of Paradise, Disclosure, gammal 2-step i form av Architechs. Älskar London (ej varit där på 13 år). En hel del yacht rock (ja, det finns fortfarande folk som lyssnar på det pga vissa låtar är fett bra) och balerarisk gammal pop (det med! Fnys på, hipsters) som Garland Jeffreys, Paul Young, Bill LaBounty och Chris Rea. Även härliga solblekta vykort från det sena 60-talets Kalifornien från Jackie DeShannon, Bob Lind, Cyrus Farrar, Jack Nitzsche med flera (Oaklands Souls of Mischief passade också in här tyckte jag). Lite göttig indie som Slowdive (som kommer till Way Out West!), Razorcuts och Matti Alkberg, indie känns också som en vårgrej. Inte så mycket hiphop och R&B, men jag kör några bangers mot slutet, flera producerade av DJ Mustard. Lite klassisk musik från 1700-talet (Bachs son Carl Philipp Emanuel), 1800-talet (Brahms) och 2000-talet (den serbiska tonsättaren Isidora Zebeljan). Även lite mysjazz (Oliver Nelson) och jazzsamplande 90-talsmys (Guru's Jazzmatazz! Åh, 1993). Och så en del låtar som bara är - fina. Detta är en fin vår.

Artister på vårljus: Martin Rev, Phyllis Dillon, Walker Brothers, William Tyler, The Beautiful South, Håkan Hellström, Aventura, Bone Thugs-N-Harmony, Rick Ross feat Kanye West & Big Sean, Prefab Sprout, The Sabres Of Paradise, Disclosure & London Grammar, Architechs feat Nana, Gold Panda, Demarco, Tinashe feat Schoolboy Q, Burhan G feat Nik & Jay, Ji Nilsson, CEO, The Gist, Devin, The Durutti Column, The Cure, Sky Ferreira, Siouxsie And The Banshees, Roger Whittaker, Cyrus Faryar, Bob Lind, Souls Of Mischief, Jack Nitzsche, Fleetwood Mac, Real Estate, Jackie DeShannon, Elton John, Garland Jeffreys, The Hollies, Diana Ross, Electric Light Orchestra, Backstreet Boys, Paul Young, Roxy Music, Joyce Sims, Rich Gang feat Future, LOL Boys (Shlohmo Remix), The S.O.S. Band, Dionne Warwick, Chris Rea, Sade, Connan Mockasin, Bill Frisell, The War On Drugs, Lucius, Miklos Spanyi som spelar Carl Philipp Emanuel Bach, Alice Boman (1987 Remix), Tim Hardin, The Originals, Bill LaBounty, Miley Cyrus, Eldkvarn, John Wizards, Vondelpark, Black, Robert Wyatt, Brenda Holloway, Lady June ,Gerhard Oppitz som spelar Johannes Brahms, Jeans Wilder, Cocteau Twins, Slowdive, Dean Blunt & Inga Copeland, Razorcuts, Mattias Alkberg, Red House Painters, Black Sabbath, Van Morrison, Guru & N’Dea Davenport, Freddie Gibbs & Madlib feat Raekwon, IamSu, Danny Brown feat Charli XCX, Schoolboy Q, Ison & Fille, Kevin Gates, K CAMP feat Kwony Cash, YG feat Lil Wayne, Rich Homie Quan, Meek Mill & Nicki Minaj, 8-Ball & MJG feat OutKast, Kid Ink feat Chris Brown, Vybz Kartel & Gaza Slim, Don Omar, DJ Mustard feat TeeCee4800, Rich Homie Quan, FKA x inc., Salma Agha, Bappi Lahiri, Chorus & Vijay Benedict, Klaus Nomi, Bette Midler, Oliver Nelson, Yves Montand, Koreless, Isidora Zebeljan, Ali Farka Touré & Toumani Diabité och Toots & The Maytals.
#1 - - gustav:

Lol, på tal om baleariskt är det ju xtrmt kul att Eldkvarnlåten (+1 på den) som du lagt in här är tagen från nån krystad EMI-samling som på allvar heter "Balearic soft rock". Vill höra kommentar på det av Plura nu. Så många skumma samlingar och skit som finns på spotify öht, det är spännande.

#2 - - Nicholas:

Visst är det kul! Att samlingen heter så.

#3 - - Bridgeman:

SOS Band-just be good to me är väl den låt jag lyssnat mest på i år. Håller på att sätta ihop en Jimmy Jam Terry Lewis samling.

Tack för listan. Ser många guldkorn här och en del okända grejer jag ska lyssna in mig på. Tror jag dock hoppar över Paul Young den här gången.

#4 - - Nicholas:

Kul att du gillar! Posta gärna Jam & Lewis-listan här när du är klar med den, vore kul att höra.