minns

Publicerat i: Allmänt



lyssnar på charta 77, "ensam kvar (live)". för exakt 20 år sedan tyckte jag den var otroligt fet. den handlar om fascism och att man inte ska vara naiv inför det som händer omkring en. det är en punklåt och den var med på skivan "definitivt 50 spänn tre" som manne gav till mig i födelsedagspresent när jag fyllde elva. jag lyssnade mycket på punk men var aldrig någon riktig punkare, jag visste inte ens vad det var. men det var mitt första möte med politik, och även med gitarrband. jag lyssnade mycket på ebba grön och - influerad av mina äldre syskon - bad religion. undrar hur min musiksmak och mina politiska åsikter hade blivit om jag inte haft en storebror och en storasyster som var coolast i världen.

fast att vara emot rasism var inget man valde. i simrishamn fanns det väldigt många skinnskallar under det tidiga 90-talet, jag var rädd hela tiden. det räckte med att man hade en förälder som inte var helsvensk för att man skulle ses som en blatte. en gång i högstadiet var det en skinnskalle som sa "vem sket dig i huvudet" när jag gick förbi. det var en kille som jag var kompis med när jag var sju och han var åtta. jag tror inte att han hatade mig, han ville nog bara imponera på sina kompisar, smälta in. jag minns en tjej vars båda föräldrar kom från chile. hon målade sverigeflaggan i ansiktet en gång, gul å blå över hela fejset, och sa att hon önskade att hon kom från sverige. det var en märklig tid.

"ensam kvar" har textrader som "det som hände då/kan hända i år". den syftar på 1930-talets nazism men när man lyssnar på låten idag, den låter fett gammal, får det mer effekten att man tänker på det tidiga 90-talet. all högerextremism i europa och ryssland just nu... it creeps me out.