1.      You’re gonna get yours

2.      Countdown to Armageddon

3.      Don’t believe the hype

4.      Black steel in the hour of chaos

5.      Welcome to the Terrordrome

6.      911 is a joke

7.      Burn Hollywood burn

8.      Fight the power

9.      Lost at birth

10.  How to kill a radio consultant

11.  A letter to the New York Post

12.  Whole lotta love goin on in the middle of hell

13.  Thin line between law & rape

14.  I ain’t mad at all

15.  Hitler Day

16.  Get your shit together

17.  Hell no we ain’t all right

18.  Long and whining road

19.  Bridge of pain

20.  WTF?



Till banden vars låttitlar är bättre än låtarna måste Public Enemy räknas. I alla fall hade jag svårt för deras kaosiga hiphop när jag upptäckte hiphop på 90-talet, och de poppigare PE-låtar som jag gillade då ("Give it up", "He got game") känns rätt tama idag. Men man älskar ändå Public Enemy, allt de stod för, hur ilsken och välformulerad Chuck D var (brilant låtskrivare, att inleda en låt med textraderna: "I got a letter from the government the other day / I opened and read it / it said THEY WERE SUCKERS"), hur producentteamet The Bomb Squad öste på med så mycket samplingar och oväsen de bara kunde, likt ett Phil Spectors Wrecking Crew för 80-talet. Men nä, mycket som gruppen gjorde har inte åldrats jättebra (Pete Rock-remixen av "Shut em down" är väl rätt ok iofs). Men det gör inget. Jag tänker ibland på låten "You're gonna get yours", alltså bara låttiteln, alltså bara frasen, och blir lite lycklig.

PS ber om ursäkt för att listan ovan är i kronologisk ordning istället för kvalitativ ordning. Det är svårt att säga vilken PE-låttitel som är allra bäst men just idag skulle jag nog lägga min röst på "Burn Hollywood burn".