q-tip på spotify

Publicerat i: Allmänt


Att jag har en gränslös kärlek för Q-Tip vet alla som läst Annika Flynner (skrev ju till exempel det här förra året). Jag har slutat följa honom på twitter för länge sen (att skära ner på folk man följer är för övrigt ett guldtips till alla som är mer eller mindre trötta på twitter) men jag såg av en slump att han har skaffat Spotify och börjat göra Spotify-playlists. Mest intressant av hans publicerade listor är hans 21 favoritlåtar med David Bowie ("Breaking Glass" är tydligen bästa låten på "Low") men "rev'd up like a douche" (lol denna titel?!) och "Abscurities" är fina de med. Den första innehåller smooth 70-talsrock som Fleetwood Mac och Doobie Brothers, den andra består mest av riktigt flottiga grooves (den inleds föredömligt nog med Ohio Players "Ecstasy", kanske min favortfunklåt of all time).

Som den Spotify-galning jag är kunde jag inte låta bli att slänga ihop en playlist med de 50 bästa låtarna från Q-Tips karriär, i kronologisk ordning. Allt finns inte Spotify (så glöm samarbetena med Jungle Brothers, De La Soul och Fugees) och de låtar som Q-Tip gjort med artister som Chemical Brothers, Mark Ronson, R.E.M. etc har jag struntat i att ta med eftersom jag inte tycker att de är så bra. Det som listan innehåller är de bästa låtarna från samtliga album med ATCQ och Q-Tip solo, samt ett antal bra låtar som Q-Tip gästat och/eller producerat. Check it out om ni vill ha en introduktion till denna episkt mysiga artist! Jag tycker faktiskt att hans utveckling är ganska fascinerande - från lekfull hiphop till jazzindränkt tuffhet till poppiga dansgolvslåtar till experimentell funk till att slutligen låta samtliga faser stråla samman i en soft och personlig groovemusik.


Q-Tip och Janet Jackson ca 1997 - undrar om de någonsin var ett par? Jag vill tro det!