Ibland tänker jag på Vladimir Nabokov och hans fantastiska språkbegåvning. Han var redan en stor författare som bemästrade sitt hemspråk ryska innan han flyttade till USA (efter att ha bott 15 år i Berlin) och förälskade sig i det engelska språket. "Lolita" skrevs på engelska, jag har inte läst den men alla som gjort det säger att språket verkligen är the shit i den och jag tror att det är så. Några år senare skrev Nabokov en bok vars titel, tycker jag, skvallrar om en innerlig kärlek till det engelska språket och alla dess ord: "Pale Fire". Jag har ofta tänkt på den, på dessa två ord: Pale Fire. Så fint.
 
En annan som diggar denna titel är Sarah Assbring, även känd som El Perro del Mar, en av Sveriges bästa artister. Hennes kommande, av mig hett efterlängtade album släpps i oktober och heter just "Pale Fire". Jag tror den kommer bli asbra, hon är så otroligt musikalisk och orädd, hon är fantastisk. Första smakprovet från skivan är denna låt, "Innocence Is Sense" (ännu ett visdomsord från El Perro! You gotta give to get, Do not despair, etc... hon verkar gilla sånt) som släpptes häromdagen. Asbra, tycker jag.
#1 - - Vänstern ska segra!:

Läs bara första tio sidorna i Lolita på engelska, räcker. Vilket ordförråd, vilken elegans!

#2 - - Jonas:

Jag håller med om Nabokovs storhet, men du vet att "Pale Fire" är ett Shakespeare-citat?
Och angående El Perro så gjorde den här låten mig lite nervös, för förut har jag alltid älskat allt hon har gjort direkt vid första lyssningen, men det här... nej.

#3 - - Nicholas:

Jonas: visste ej! Intressant.