pollie pop tha dj

Publicerat i: Allmänt



Det pratas inte så mycket om chopped & screwed-scenen nu för tiden. Inte om man jämför med hur det var mellan 2002 och 2006 i alla fall, när DJ Screws död var en stor händelse i hiphopvärlden, Nöjesguiden hade bildtexten "den här klubben är astrist, de spelar varken crunk eller screw" (typ) till en bild på två uttråkade fotomodeller och Mike Jones singel Still tippin' sågs som en sensation, det slutgiltiga beviset på screwens mainstreamgenombrott. Men oavsett hur medialäget i Sverige ser ut fortsätter hiphopartister ge ut chopped & screwed-versioner av sina album (och stora artister som inte har något att göra med Houstonscenen, som The-Dream och ASAP Rocky, inkorporerar screw-element i sin musik). Och varför skulle de sluta - konceptet är ju briljant, att tänja ut och hacka upp rytmer tills de blir drömska, mystiska och vackra. Alice i Underlandet-hiphop.

Idag upptäckte jag något som var nytt för mig: screw-versioner av inte rap, utan av R&B! Pollie Pop tha DJ, som även kallar sig själv för "the prince of screw", har screwat många stora rappare som exempelvis Trae da Truth. Men han har också gett ut serierna "Wet N Da Mood" och "Get N Wet Classics" där han screwar nya respektive gamla R&B-slow jams på ett synnerligen inspirerat vis. Musiken blir ännu sexosande och dekadent, samtidigt som de fina melodierna är intakta, det låter faktiskt toppen. Trevligt nog finns Pollie Pop på Spotify så jag slängde ihop en playlist med 40 Pollie Pop-screwade R&B-låtar som jag tycker väldigt mycket om i sina originalversioner, och jag har lyssnat på listan hela kvällen, den låter utmärkt. För den som tycker "vanlig" R&B låter för slick och förutsägbar (hur man nu kan tycka det) är den här musiken verkligen att rekommendera.
#1 - - D:

Får du lov att komma in i NöjesguidHens redaktion efter att ha lagt upp en sådan bild på din blogg? Påminner nästan om när en gammal bekant till mig fick sina fiskar varma av några tjejer som var på besök hos honom, och som liksom han var med i Ung vänster, när han av misstag råkat låta omslaget till filmen Big Black Bootys III ligga framme. ;D

#2 - - Nicholas:

"en gammal bekant"...

#3 - - D:

Hahaha, jo jag ser hur det låter men hade det varit jag hade jag inte haft några problem att erkänna det anonymt på nätet. Dessutom skulle jag nog inte direkt skämmas över att äga Big Black Booty III men däremot kanske lite att varit medlem i Ung Vänster... :)

#4 - - D:

Som stor jazzfan hade jag tyckt det var jäkligt kul om du tog in din polare Max som också verkar ha bra koll på jazzen och gjorde ett temamusik om det i er podcast. Vilka är era favoriter? Hur har musiken influerat och integrerats i andra musikstilar ni gillar? Hur ser framtiden ut för den? Har den någon eller kommer den att dö ut? osv. osv. Det hade i alla fall jag tyckt var ett superintressant temaavsnitt fast det är jag kanske ensam om. :)

#5 - - D:

Temaavsnitt skulle där naturligtvis stå, inte temamusik.

#6 - - Nicholas:

Bra idé! Får övertala Max till detta nästa gång han är i Stockholm. Här är för övrigt en soft jazz-playlist som han har gjort:
http://open.spotify.com/user/maxjerneck/playlist/4Hkut6Rte7U8foqojDn0sY

#7 - - D:

Oj! 2784 låtar. Där ligger till och med dina långa playlists rejält i lä. :)