First Aid Kit, Frida Hyvönen och Grillat & Grändy i all ära, men det är Anna von Hausswolff som gjort årets bästa svenska album. "Ceremony" är ljudet av den unga singer/songwriterns steg från vackra pianoballader till mäktiga, nästan metal-tunga ljudlandskap med fantastiska sångmelodier och hypnotiskt orgelspel.

Och live är hon lika magnetisk som på skiva. På Stockholm Music and Arts ställer hon sig på scenen i den stekande solen i sällskap av två elgitarrister (men ingen basist, ovanligt arrangemang!), en trummis, en keyboardist och en körsångerska. Men Anna ser på sätt och vis ut att vara ensam, både band och publik försvinner, hon är helt inne i sin musik, uppfylls av den, dansar till den, tyglar den, släpper lös den. 

Anna von Hausswolffs musik låter som att den befinner sig i en vulkan - ibland innan det annalkande utbrottet, ibland mitt under det våldsamma och totala, och ibland efteråt, när stormen och förödelsen lagt. Det finns något starkt apokalyptiskt över musiken. Och Anna står mitt i kaoset, orädd och totalt fokuserad.

Stockholm Music and Arts näst bästa konsert.

(från Nöjesguidens festivalblogg)