hårig höst

Publicerat i: Allmänt

Kid 'n Play - klassiskt frisyrband.

”Promo no. 1: Q-Tip had a fade / Promo no. 2: Q-Tip rock braids” rappade Q-Tip i Jungle Brothers Promo No. 2 från 1989 och markerade att någonting skett sedan den första Promo gjordes året dessförinnan. Hiphopen hade förändrats – nu var det små rastaflätor som gällde, man behövde inte ha en high-top fade, man kunde gå in för afrocentrism och ett mer tillåtande mode. Nyckeln låg i håret.

Hår har spelat en viktig roll i popmusik sedan dag ett. The Beatles snyggade visserligen till sin garderob när de fick skivkontrakt, men klippte sig inte kort, och håret fick växa och växa, till de unga fansens lycka och den äldre generationens bestörtning.  När hippierörelsen blev stor i slutet av 1960-talet var det långa otyglade håret dess tydligaste kännetecken. Broadway slog mynt av det genom att skapa succémusikalen Hair, och snart började det göras poplåtar om hår.

George Harrisons Let It Down handlar om att han vill att hans tjej ska släppa håret löst när de har sex (en sorts Vacker utan spackel 30 år tidigare), och Crosby, Stills, Nash & Young gjorde en självironisk låt om att klippa sig och förlora identiteten, Almost Cut My Hair. Två decennier senare skulle Pavement ladda en klippning med samma sellout-associationer, i deras Cut Your Hair.

Efter 1970-talet var det relativt tyst om hår i popmusiken, med ett viktigt undantag: Prince-låten She’s Always in My Hair från 1985. Den har på senare år inspirerat både OutKasts She Lives in My Lap och The-Dreams Playin’ in Her Hair. Och det är just inom rap och RnB som hårmusiken har gjort en comeback.



R. Kelly, de sexuella fantasiernas kung, gjorde en fin singel häromåret om att vilja ligga med sin frisör, Hairbraider. Ying Yang Twins gjorde en ännu snuskigare hårlåt, Pull My Hair. Och barnstjärnan Willow Smith fick en hit i fjol med den tunga Whip My Hair. 2010 var även året för Oskar Linnros – och den minst lika framgångsrika Oskar Linnros-frisyren.

En av de mest uppmärksammade låtarna från Lady Gagas senaste skiva heter kort och gott Hair. Till tonerna av Clarence Clemons saxofon vrålar Gaga triumfatoriskt: ”I’m as free as my hair!” och tillmäter därmed frisyren samma symboliska kraft som 60-talets hippies och det sena 80-talets rappare gjorde.

Den bästa hårlåten någonsin? Kanske musiken till reklamfilmen för det påhittade hårspraymärket ”Soul Glo” som har en biroll i Eddie Murphy-komedin En prins i New York. Det var Chic-geniet Nile Rodgers som skrev den, och den har fått nytt liv tack vare de fantastiska hiphopproducenterna Block Beattaz som samplade den till Hood Headlinaz låt Soul Glo. ”Just let your soul glow” – genom att fixa frisyren riktigt bra alltså – jag lovar att Lady Gaga nickar instämmande.



(från Nöjesguiden nr 8/2011)

Bonus: denna gamla big beat-goding med den högst anonyma artisten Hairy Diamond! Fin Gladys Knight & The Pips-sampling och tungt beat, fast inte så mycket hår förutom i (det rätt äckliga) artistnamnet.

#1 - - Max:

vad tycker du om neil youngs insats vid 2:52 i almost cut my hair? galet nice, eller hur?

#2 - - custom writing:

I like look such videos. They lift me up.