Mac Miller - I love life, thank you

Nicholas: Först kom svarta rappare. Sedan kom vita rappare som ville låta svarta. Sedan – för bara några år sedan – kom svarta rappare som ville låta vita (närmare bestämt vita rocklyssnande, weedrökande frat boys). Och nu är Mac Miller här, en vit rappare som vill låta som en svart rappare som vill låta vit! 19-åringen är mer Wiz Khalifa än Asher Roth, och är i och för sig ganska soft, men det duggar inte särskilt tätt mellan de minnesvärda och roliga textraderna på I Love Life, Thank You som är en uppvärmning inför det kommande debutalbumet. Mest intressant är gästande Bun B:s textrad ”What is a graffiti artist if he don’t tag? No homophobia, but he’s a fag”. Det kan vara första gången som en stor hiphopartist över huvud taget nämner ordet homofobi. Sjukdomsinsikten är första steget till tillfrisknandet.

BETYG: 3/6 (från Nöjesguiden)

Annika Flynner: Nya numret av Nöjesguiden har fått en hel del uppmärksamhet och beröm för att det är ett temanummer om sverigedemokraterna och hur den stämning som deras inträde i riksdagen för ett år sedan är ett symptom för. Jag känner mig stolt över att vara en del av detta gäng som har gjort detta nummer. Samtidigt skäms jag lite för att jag inte dragit mitt strå till stacken, jag är nog den enda på hela redaktionen som inte har någon text i numret som adresserar den moderna rasismen. Istället skämtar jag om rastänk och wiggerism i denna recension... fast den kom inte ens med i papperstidningen. Kanske lika bra det, nästa vecka släpps Mac Millers "riktiga" album Blue Slide Park och om någon Miller-recension borde vara med i tidningen så är det väl den. Ja ja. Ni kan i alla fall med gott samvete hoppa över detta mixtape.

Men det är intressant med Bun B:s textrad om homofobi (det är en del av en svada om de fyra elementen, lite ironiskt med tanke på att Bun B alltid varit mer gangsta än puritan). Jag är en optimistisk själ och jag vill verkligen tro att hiphopvärldens tolerans mot HBTQ håller på att öka. I år har Queen Latifah kommit ut,* Lil B har släppt I'm Gay och Kreayshawn har slagit igenom, en artist som vägrar definera sig själv som heterosexuell (detsamma gällde för Nicki Minaj, fast sen gjorde hon en låt som innehöll en kort men tydlig homofobisk textrad) och bekymmerslöst rappar saker som "hoes on my dick". Jag intervjuade Kreayshawn häromdagen och frågade vad hon ansåg om denna våg, men hon tyckte att det inte var något som var specifikt för hiphopkulturen, utan snarare att hela världen håller på att bli mer tolerant. Ja, det har hon kanske rätt i. Men att denna utveckling påverkar hiphopen tycker jag ändå är intressant. Ni kan läsa hela intervjun i ett kommande nummer av Nöjesguiden.



DJ Drama - Third Power

Nicholas: DJ Drama är en av 00-talets viktigaste mixtape-DJ:s och står bland annat bakom Lil Waynes fantastiska Dedication 2. Gradvis har Drama rört sig mot vanliga skivor: större skivbolag, nya låtar istället för freestyles över de just nu hetaste hitlåtarna och ett i allmänhet snyggare och mer professionellt utförande. Men därigenom har han också förlorat det som gjort honom – och hela mixtapealbumgenren – speciell, nämligen råheten och spontaniteten. Third Power är ingen dålig skiva, men det är en ganska meningslös och halvhjärtad samling ny rap från halvstora artister och producenter. Singeln "Oh My", där Fabolous, Roscoe Dash och Wiz Khalifa delar på mikrofontiden, är i alla fall en pärla.

BETYG: 3/6 (från Nöjesguiden)

Annika Flynner: Åh, DJ Drama. Han har en sån där perfekt mixtape-DJ-röst, man älskar när han vrålar "it's Gangsta Grillz, you bastards!!!". Den rösten hör man inte så mycket av på denna skiva. Rätt bull skiva, men den har sina trevliga sidor - förutom "Oh my" finns även en fin duett mellan Ya "Holla at ya boy" Boy och Akon, den heter "Lock down". Mysig och lite g-funk-nostalgisk à la The Games "Let's ride" från 2006, och den innehåller frasen "what it do" som jag använder rätt friskt i mitt vardagssnack, bara en sån sak. Men den låten släpptes redan i maj och man, eller i alla fall jag, är lite trött på den efter att ha hört den hela sommaren. Ja ja, förlåt om jag är gnällig. Men hur som helst, om ni vill ha ett riktigt mixtape, och ett riktigt bra mixtape, kolla upp A$AP Rockys nya "LiveLoveAsap" som släpptes i måndags. Faktiskt hur bra som helst. Recension av det kommer inom kort. Ingen vrålande mixtape-DJ-röst på det dock, och som DJ Drama själv sa i Complex nyligen: det DJ-lösa mixtapet är det nya (lex So far gone).

(* Förlåt, dålig faktakoll, det var ej sant! Jag missförstod den här nyheten när den kom i somras.)
#1 - - petter417:

apropå DJ DRAMA så e detta värt att läsa: http://www.spin.com/articles/dj-drama-art-yelling-mixtape

#2 - - petter417:

och apropå Mac Miller kommer jag ALDRIG sluta länka denna text såfort jag ser ngn skriva ngt om honom http://nojumper.com/articles/my-deep-seated-issue-with-frat-rap-article/



xoxo

#3 - - D:

NG:s nummer om rasism var väl helt okej, och då gillar jag inte ens tidningen i vanliga fall, men det här tyckte jag var en bisarr slutsats:



"Och att bombarjackor och kängor numera bärs av hipsters istället för sieg heilande skinheads, vittnar egentligen bara om att rasismen har blivit mer rumsren. Mer svårdefinierad. Farligare."

#4 - - jonas:

Nikolas, Du pratar ibland om att du tror på eviga värden i din blogg, det vore intressant att läsa hur du tänker kring det..? Eller blir det för personligt?

#5 - - Nicholas:

Apropå homofobi, och A$AP Rocky, så sa han nyligen detta om homofobi: “I used to be fucking homophobic. That shit is ignorant. You will lose a lot of time and friendship being homophobic. That’s being racist but in a sexual way. It’s like being sexually racist. That’s not cool, bro."



Eviga värden? Ja, vad ska jag säga. Jag tror på konstnärlig kvalitet, jag tror på skönhet, djup, att bli berörd ända in i själen, konst som omsluter en och transporterar en. Oavsett om det rör sig om danseufori, melankoli som klingar i samma ton som ens hjärta, eller något annat. Allt jag kan säga är att det konstnärlig kvalitet finns, att konst som når upp till den här nivån och besitter den här kraften existerar, och det är relevant att skilja på sådan konst och sådant som bara flaxar förbi.

#6 - - Max:

Ds citat ovan är nog det mest förvirrade stycke text jag har läst.