Jag brukar inte lägga upp sågningar här på bloggen... men jag gör ett undantag för jag fick så roliga kommentarer på min Beastie Boys-recension på Nöjesguidens hemsida.



Det här hade varit årets häftigaste skiva – om året hade varit 1985. De tre rapveteranerna i Beastie Boys – alla runt 45 år gamla – har det senaste decenniet vänt sig mot musiken de hörde i sin ungdom, när hiphopen var naiv och gick att dansa breakdance till. Det är samma desperata nostalgi som drev Eric Clapton och Van Morrison till att börja spela blues och låtsas som de aldrig kunnat skriva låtar. När 1990-talet var över ville Beastie Boys, som varit delaktiga i att definiera erans estetik, begrava decenniet. Men istället för att omfamna medelåldern med värdighet sticker de huvudet i sanden och drömmer sig bort till något som inte är angeläget för någon annan än de själva. Texterna är oinspirerat nonsens, beatsen är tungfotade och tröga; ingenstans finns här den finess och nyfikenhet som fick dem att sampla obskyr flöjtjazz och ryska tonsättare. De försöker inte ens. De vill istället vara hiphopens Benjamin Button, men ingen rår på tidens lagar – kroppens åldrande och konstens utveckling.

BETYG: 0/6 (från Nöjesguiden)


#1 - - D:

Så kul är väl kommentarerna inte ändå. De var väl ungefär lika substanslösa som de flesta kommentarerna på nätet men de tycker fortfarande att Beastie Boys är relevanta och du gör det inte. Jag är nog benägen att hålla med dig i din sågning men det här ständiga stämplandet av journalister på sina läsare om att de är "haterz", eller näthatare som mindre hippa skribenter brukar benämna dem som, bara för att de inte håller med skribenten och använder kommentatorsfunktionen för att lyfta fram sina invändningar tycker jag är rätt tröttsam.

#2 - - Nicholas:

Du har en poäng. Absolut. Man gör det enkelt för sig om man avfärdar alla som inte håller med en som haters (fast när kommentarskribenter är mer intresserade av att säga "du borde inte skriva" än att diskutera, vad ska man annars kalla dem?). Jag tycker bara det är lite komiskt när någon tror att jag är en "bajsnödig hipster" - men visst, kommentarerna har väl ett begränsat underhållningsvärde för andra än mig själv.

#3 - - Mi Casa:

jag måste nog hålla med om att kommentarerna är rätt spot on! det är väl cool om du inte gillar deras skiva, men SÅ dålig är den väl ändå inte. alla deras skivor är svårlyssnade i början. så var det med Pauls Boutique, alla dissade den i början, nu är den ett mästerverk hos alla hiphop heads. märkligt..du kanske ska skriva en ny recension om ett par år igen? smart av dig att hänga ut de som skrivit kommentarerna och kalla dem haterz (med z också) men alla är eniga. det ÄR en bra skiva.

peaze (med z)