Modernism has longevity because it recognises two absolute facts. True style and quality never ever dates and that as long as there’s a money-go-round, there will always be someone wanting to dress up to fuck off a world that constantly wants to put you down.

- Paolo Hewitt, 1998

Jag läste ovanstående citat i somras och det fick mig att himla med ögonen av genans. Men det sammanfattar ganska bra vad modernism är (modernism i betydelsen en fortsättning på 1960-talets mod-subkultur, inte rörelsen inom konst, litteratur, arktitektur och musik under 1900-talets första decennier) och varför jag ogillar det.

Jag tycker att man bör fråga sig detta: vad ska man ha konst och kultur till? Vad är det bra för? Vilken funktion fyller det i livet? Varför är det viktigt för mig?

Alla älskar inte kultur, och det måste man inte göra, man kan vara nöjd med sitt liv utan det, och man kan vara missnöjd med sitt liv men behöva andra saker än kultur för att dämpa smärtan. Personligen känner jag dock att kulturupplevelser är viktiga för mig. Musik, film, litteratur och konst för livet lite vackrare, lite roligare, lite mindre meningslöst. Jag tycker att det ligger någonting i klichén att kultur vidgar ens vyer och öppnar upp ens ögon för andras liv. Man tas till andra platser, ser andra människors liv, känner andra människors känslor, blir den andre och förstår dennes känslor. Man lär sig empati på ett rätt praktiskt och konkret sätt, kan man säga. Och dessa känslor som uttrycks i tavlan eller dikten, känslor som inte är ens egna men som man antingen känner igen eller kan relatera till, de går upp i ens eget känsloliv, man blir berikad, man växer. Man blir större än sig själv.

Det är därför jag har svårt för kultur som är höger, eller svårt att förstå kulturälskare som är höger. Det som kultur gör med en är motsatsen till egoism. Man känner med andra. I den bemärkelsen är kultur politiskt, oavsett om det finns ett explicit dagsakutellt politiskt budskap eller ej. Man löses upp i sina konturer lite, blir lite mindre av en ö, blir lite mer av en del av mänskligheten. Man blir mänsklig helt enkelt. Och det är därför som jag tror att kultur är livsviktigt för mig personligen. Dödens oåterkallelighet är ännu mer brutal och outhärdlig om man känner sig som en ö. Men om man känner sig som en länk i en kedja - till sin familj, till hela mänskligheten - då blir döden aningens aning mindre meningslös.

Jag vet inte hur många tusen som har lidit och dött i Syrien, Lybien, Egypten och Jemen i år i sin kamp för demokrati och frihet. Eller hur många som har dött på alla andra ställen i världen av helt fel anledningar - media är ju som bekant väldigt selektiva i sin rapportering. Men det är många. Jag känner med dem. Jag skäms lite för att jag inte är mer politiskt aktiv. Men jag skäms inte för att jag låter just kultur ta en så stor plats i mitt liv. För kultur för mig närmare andra, genom att föra mig närmare mig själv, min kärna, min mänsklighet. Visst, det finns en dimension av verklighetsflykt i berusande kulturupplevelser. Men i grund och botten handlar det om att dyka ner i sitt känsloliv, ner i känsligheten i sig. För ibland är det den krassa verkligheten som är absurd och verklighetsfrånvänd, ibland är det den som får en att tro att livet handlar om andra saker än vad det handlar om. ICA kundkort och amorteringar på bostadslån har ingen betydelse. Det är känslor och relationer som har betydelse. Och kulturen hjälper oss identifiera våra känslor och förstå våra relationer. Det är vad jag tror.

Det är vad kultur och konst handlar om för mig. För en modernist är det annorlunda. Jag betvivlar inte att modernister älskar kultur lika mycket som jag gör. Det är bara det att de använder det på ett besynnerligt sätt. En modernists kulturkonsumtion ställs hela tiden i förhållande till andra människor och deras kulturkonsumtion. Det är viktigt att inte gilla sånt som alla andra inte gillar eller förstår sig på. Det finns hela tiden en positionering, en revanschlusta, en ilska. Ett hat, skulle jag vilja säga.

Modsen hatade överklassen som hade det så jävla lätt - för att positionera sig mot dem såg de till att ha ännu snyggare och mer genomtänkta kläder, lyssna på samtida afroamerikansk popmusik som "fienden" inte hade något intresse av och tog droger som var otänkbara i de präktiga salongerna. Morrissey hatade i princip alla människor i hela världen, han föredrog att omge sig med gamla popsinglar, bortglömda filmer och en handfull engelska författare, han byggde en egen liten värld kring denna privata kanon - något som blivit en modell för generationer av efterföljande modernister. Andres Lokko är väl Sveriges meste modernist, och hans inflytande märks på popartister som The Embassy och The Tough Alliance och populärkulturmedia som Rodeo och Throw Me Away. Fast Rodeo handlar inte längre så mycket om positionering, snarare präglas sajten av en öppenhet och pluralism, varför den med rätta blivit en enormt populär sajt.

Min tes är helt enkelt denna: man behöver inte hat för att känna kärlek. Man behöver inte positionera sig mot andra för att kultur ska bli meningsfull. Man kanske behöver det om man är 15 år gammal och bor i en håla där alla tycker att man är konstig, då ger modernist-attityden tröst och en välbehövlig egoboost. Och man kanske behöver det om man tillhör underklassen, då har populärkultur ett enormt syboliskt värde, se till exempel hur hiphop och dubstep uppstod - man skapar en egen konst om man är utesluten från etablissemangets konst- och kulturliv.

Men om man är vuxen och heterosexuell man och tillhör den vita medelklassen och har jobb och mediautrymme och ett visst inflytande? Vem är det som "constantly wants to put you down", som Paolo Hewitt skrev? Behöver man hålla på sådär om man är i den positionen? Kalla sig för modernist, se på kultur som något som är ens eget kontra något som tillhör alla, något man måste skydda och stoltsera med? "Wearing our pop art hearts on our sleeves", som The Embassy uttryckte det. Det koketta har jag oerhört svårt för. Om man ska tipsa om kultur, gör det, det är underbart och oerhört uppskattat, inte minst från min sida. Men om man namedroppar kultur inte för kulturens skull (att man tycker att den förtjänar att spridas) eller för sin omgivnings skull (jag tror att era liv blir berikade om ni kollar upp det här!) utan för sin egen skull (det här säger någonting om mig, det här är jag, varsågoda, have a look), det förstår jag inte alls. Eller jag förstår det, men jag tycker att det är ganska ointressant. Ens intresse för andra människor, i alla fall ens vänner, bygger ju på deras personligheter och egenskaper, deras känslor och erfarenheter. Tänk om man skulle värdera sina vänner efter hur god smak de har. Det vore ju helt sjukt.

Det jag har allra mest svårt för med modernism är att det är så antiödmjukt. Det är alltid vi mot dem, jag mot er, man visualiserar en skog av idioter som man vill ge fingret på ett subtilt sätt (genom att ha på sig en viss keps och lyssna på en viss artist). Det kanske finns idioter, men - orka bry sig om dem. Man har väl bättre saker för sig. Det pågår viktigare kamper i världen än den mellan svenskar med god smak och svenskar med mindre god smak.

Man behöver faktiskt inte vara positionerande för att vara en bra musikjournalist - se på Vassilis Bolonassos i P2:s fantastiska "Alltid på en söndag" eller Mats Nileskär i "P3 Soul", deras gärning genomsyras bara av en oerhörd kärlek till den musik de spelar och en innerlig lust att sprida den till så många som möjligt. Det ska sägas att Andres Lokko blivit mer ödmjuk med åren. På 1990-talet kunde han skriva saker som "Kent? Jag vet inte, jag har alltid haft svårt för svartklädda män som gillar synt. Men lyssna på dem ni, jag ska inte stoppa er." - enormt drygt och taskigt mot alla tonåriga läsare som i ett slag tvingades skämmas för att de gillade något så ocoolt som Kent. Nu riktar han inte så mycket sin penna mot sina dumma läsare längre, och han har till och med blivit mottaglig för kritik - exempelvis följdes den rättmätiga kritiken av hans antologier, att han bara skriver om män, av en viss skam och en flod av hyllningar till kvinnliga artister och författare.

I alla fall. Jag tycker att modernism är något omodernt, för det är inte 1960-tal längre och inte hellre 1990-tal, kulturvärlden är så mycket mer pluralistisk och demokratisk idag, det finns inte en ensam kanon som stipulerar vad god smak inom populärkultur är. Eller, en sådan kanske finns, men den faller på sitt eget grepp eftersom den formuleras av västerländska heterosexuella medelklassmän (som jag själv) och därmed har ett ytterst tveksamt värde. Och jag tycker att modernism är töntigt, för det signalerar distans och positionerande, ett "det här är kultur som jag förstår mig på och ni gör inte det, suckers"-tänkande som inte bara är omotiverat - det reducerar konst och kultur till en accessoar. Kultur är liksom större än att vara en språngbräda för förtryckta själars egon (även om den gör det också). Kultur fångar kosmos oändliga skönhet och mänsklighetens oändliga lidande (och en snygg tjejs röv en lördagkväll på Reisen, men det är egentligen en kombination av de två föregående). Kultur har ett värde i sig, alldeles oavsett hur fint det känns att upptäcka någonting som får en att känna som att man har fått en ny bästa vän. Jag tror att det är viktigt att ha det perspektivet. För kulturupplevelser är inte till för en själv, de är till för alla.

En annan sak. Modernister är ofta grabbiga i den bemärkelsen att de är tvärsäkra, de presenterar ett färdigt paket av god smak. Paketet, eller listan eller vad man ska kalla den, uppdateras i och för sig hela tiden - men den uppdateras i hemlighet och utan diskussion och tecken på tvivel. Lite som Kinas lagstiftning. Den attityden är macho och oödmjuk. Att inte kunna säga "jag vet inte", "jag har ingen åsikt, jag har aldrig reflekterat över det där" eller "den artisten har jag aldrig hört". En modernist har alltid varit nere med allting sedan dag ett, en modernist säger aldrig "jag är så glad för min kompis spelade den här skivan för mig, en helt ny artist för mig, jättebra faktiskt!" trots att det är så man ofta upptäcker musik eller vad som helst. Det är som med politiker, de får aldrig tappa ansiktet, aldrig säga "oj, det där har jag aldrig tänkt på", det är så mycket som står på spel - deras makt, den respekt de får från omgvingen, allt det står på spel. Men jag tror att man mår bra av att släppa garden och slappna av lite. Jag tror livet blir roligare då.

För en kulturälskare bör alltid vara öppen för nya upptäckter i kulturvärlden. En modernist kan stelna, sluta orka kolla upp nya saker (se till exempel på Morrissey) och förvandlas till en konservativ gubbe/gumma vars "god smak"-kanon måhända är genomtänkt men slutat uppdateras. En modernist kan givetvis också fortsätta att upptäcka nya saker och visa upp dem för omvärlden, som Andres Lokko på ett imponerande sätt fortsatt göra år efter år. Men jag tror att det blir lättare att vara öppen för nya intryck om man är ödmjuk, om man erkänner att man inte har koll på allt eller har en färdig åsikt om allt. Vad ska man med åsikter till egentligen? Det är kulturen som är viktig, inte ens välformulerade analys av och åsikt om den (något som jag själv måste påminna mig om då och då).

Igår var jag på Moderna Museet och såg en fantastisk utställning med Turner-Monet-Twombly. Cy Twombly var en helt ny upptäckt för mig, jag blev helt däckad av hans sensuellt berusande, blodfyllt livsbejakande och ödesmättat melankoliska tavlor. Jag vill inte ha Twombly för mig själv, jag vill inte reducera honom till en symbol för min identitet. Jag vill att alla ska gå dit och se och uppleva hans konst (framförallt i denna utställnings briljanta kontext). Om ni känner för det, det kanske inte är allas cup of tea (det var någon besökare igår som sa "det är ju bara klotter!"), men jag vägrar gå med på att bra konst är något som vissa utvalda människor förstår och som idioterna aldrig kommer förstå.

Alltså - jag vill inte framställa mig som god och sympatisk här, och jag vill inte framställa någon annan (allra minst min vän Kristofer) som mindre sympatisk. Jag tänkte bara att jag skulle förklara varför jag har problem med modernism och att kalla sig själv för modernist. Jag kan väl sammanfatta det såhär: det behövs inte.


Cy Twombly, "Petals of fire"

#1 - - readme:

hej nicholas, jag gillar ofta dina texter, inte minst dina sorgfälliga recensioner. men här framstår du snarast som cynisk. visst ingen gillar den typen av klassisk hipsterelitism, men känns ju inte heller särskilt attraktivt att ersätta den men någon slags vänlighetsfascism. ger mig samma rysningar av obehag som t ex moderaterna retushering av sin historia. var glad och tillmötesgående, bort med kanter och kritik; välkommen til dogtooth.

#2 - - Nicholas:

Hej! Alltså, jag förespråkar ej vänlighetsfascism. Försökte bara beskriva varför jag tycker kultur är så otroligt fett, att konst går utanför en själv, att det är så mystiskt och mäktigt. Förstår inte riktigt varför det gör mig cynisk?

#3 - - hasse:

bra text! har alltid tyckt att kristofers positionerande texter är töntiga och att hela grejen bara känns gammal, gjord, tråkig, vit och framför allt icke-inspirerande. istället för modern så framstår kristofer som extremt nostalgisk i hela sitt förhållningssätt, som att han vill att hela livet ska utspela sig i ett nummer av tidningen pop. förlåt, det kanske är taskigt att skriva så, men jag kan bara bedöma honom utifrån hans texter. han är säkert en bra kille i verkligheten!

#4 - - Elias:

tycker också att det finns mkt i den så kallade modernismen som känns lite grabbigt och ibland trångsynt - men förstår också tjusningen med det hela, vilken kraft det finns i förhållningssättet. mkt handlar det om att känna att kulturen är till för dig (för arbetarklassen, det var en arbetarklasskultur från början...) , du behöver inte stå med mössan i handen och ta del av medelklassens och överklassens kultur. har fått höra någonstans att i och med jazzen var det första gången som överklassen ville vara som , ta del av arbetaklasskulturen (de svartas kultur), det var plötsligt idealet. - du kanske har mer pengar än mig men jag är coolare än du, du har gått på en fin skola men jag kan mer om eric dolphy än du etc.. därför också positionerandet, tror jag, när överklassen, medelklassen och den stora massan har hittat fram till det du gillar har du redan gått vidare...



PS.tror jag såg dig på Moderna igår, gillade också Twombly..

#5 - - Nicholas:

Hasse: tack! Men säg inget ont om Kristofer, han är en jättebra kille i verkligheten och en god vän till mig. Det kritiserar inte honom utan ställer mig bara frågande till detta med att sträva efter att vara en modernist.



Elias: håller helt med, det finns tveklöst en tjusning med det där perspektivet. Kul att du också gillade Twombly!

#6 - - Nicholas:

"det" = jag (freudianska termer what it do)

#7 - - Patrik:

Fint Nicholas!Jag tänker inte ställa mig på någon sida, men jag tror visst att de som kallar sig modernister vill sprida kultur för kulturens skull och för sina medmänniskors skull. Jag har aldrig uppfattat det där som numera kallas för hipsterattidyd och alltid kallats ängsligt positionerande på något annat sätt. Jag ser bara kärlek! Men det är kanske bara jag.

För att visa att jag verkligen inte tänker välja sida: Jättefin text Nicholas. <3

#8 - - Nicholas:

Tack Patrik! Du kanske har rätt, kanske är det jag ser som positionerande bara kärlek och ingenting annat. Jag kanske övertolkar. Kanske är den gammeldags snobbiga modernismen död. Låt oss hoppas det.

#9 - - curlz mt:

var kan hen få tag på di där kepsarna som nämns i repotaget?

#10 - - Kristofer Andersson:

Hej! Här är en "gammal, gjord, tråkig, vit och framför allt icke-inspirerande text" som svar!



http://www.throwmeaway.se/personligt/du-kan-kalla-mig-vad-du-vill/

#11 - - axel boman:

vad jag hatar allra mest med det där modernist-poserandet är idén om att musik och kläder och politik på något sätt är sammankopplade. jag gillar avicii, klär mig i kostym hela dagarna och är höger - på vilket sätt är det mindre mod än att gilla joy o, ha på sig japanska strumpor och vara vänster? mods är gots, och vice versa.

#12 - - strambergare:

Uppfriskande text! Sätter ord på väldans mycket jag själv känt.



f.ö. väldigt roligt när Kristofer skriver: "Lägg ned det där." Vet inte varför, men det är så sårat på ett, för mig, obegripligt plan.

#13 - - Max:

Inte exakt samma ämne men här är en text som tangerar det :)



http://twoagainstnature.wordpress.com/

#14 - - Max:

för övrigt borde jag varna för att det kan finnas en risk med att blanda in politik i sammanhanget. en radikal individualist (ex. james brown) kan var nog så konstnärlig som en reaktionär kollektivist (ex. dostojevski)

#15 - - Nicholas:

Sant. Menar bara att kulturen, när den har lämnat avsändaren (som kanske är höger, kanske vänster, kanske ingetdera), till sin natur uppmanar till konsumtion från alla (ok kanske inte Arnold Schönberg), på ett kollektivistiskt, ickehierarkiskt sätt. Och därmed kan man säga att kultur är mer vänster än höger... Eller det kanske är att gå för långt.

#16 - - Bridgeman:

för vissa sätter sig de där djupa såren från åren när de hotades av stryk på tågen in från Jakan/Akalla lite hårdare. Nån slags revanschlusta för att de inte passade in under skoltiden och som konsekvens en katalysator för odlandet av en överlägsen kulturell estetik. Låt inte dom mediokra jävlarna ta dig!

#17 - - CM:

det är att gå för långt (däremot är det svårt att blunda för att den kulturkonsumtion kristofer förespråkar, av ständig konkurrens, profilering och tävlan påminner ganska starkt om den kapitalism som han, gissar jag fördomsfullt, kritiserar)

#18 - - Kristofer:

Max! Jag är inte ett större fan av planekonomi. Å andra sidan är jag inte heller ett fan av en ekonomi där alla belånar sig till bristningsgränsen. Det var mest en parentes, men i alla fall. Sen har jag ju förstås det här med konsumtion i tankarna jämt, det är ju inte en superlätt fråga. Men jag landar någonstans här: jag har valt bort bil, dyra resor, har fördelen att jag inte behöver köpa en bostad (har en hyresrätt) och försöker åtminstone undvika att lägga för mycket pengar på typ sprit. Sen vet jag inte riktigt om man uppmanar till konsumtion bara för att man tipsar och skriver om saker själv? Framför allt inte till konsumtion av allting jämt. Det tror jag är en föreställning som är ganska felaktig.

Hej hej.

#19 - - Kristofer:

Ps: Föregående var visst till CM och inte Max.

#20 - - Nicholas:

Kristofer, jag tror att CM syftade på detta med att profilera sig genom sin smak innebär att ständigt jämföra sig med andra, att det blir att man tävlar i att ha god smak - och att den attityden påminner om företagens konkurrens på den fria marknaden. Att det är ett hårt klimat, man får armbåga sig fram på andras bekostnad, det finns en hierarki (byggd på status snarare än vinst, men ändå), det är inte jämlikt och hippie-soft direkt.



Hur som helst. Tack för ditt långa svar! Känns lite orättvist att du ska ställas till svars för allt det som är problematiskt med modernism, men å andra sidan är det som du säger själv, det är nästan bara du som kallar dig för mod i svensk media. Vad kan jag säga, vi tycker olika helt enkelt. Jag håller inte med om att man måste välja mellan att tillhöra en gruppering som positionerar sig eller att vara en tragisk nostalgiker som köper Dr Martens och lyssnar på mysig rock, jag tror inte man "reduceras till en passiv åskådare" bara för att man inte är mod. Jag tror att man kan vara en helt vanlig person som bara älskar kultur på ett passionerat och icke-ytligt sätt.



Men intressant att du skriver "väljer du att skriva om kultur kommer du i någon mån att positionera dig, det är ofrånkomligt", att kulturjournalistik per definition innebär ett positionerande. Det är ju sant att jag själv är ganska kritisk mot svensk musikjournalistik till exempel. Fast det jag vänder mig mot är inte så mycket musikjournalisternas trista smak som deras slapphet och ytlighet när de recenserar skivor och försöker (läs: inte försöker) fånga musik i ord, att de inte gör sitt jobb helt enkelt. Om man tänker på all kulturjournalistik som finns, är den verkligen så himla positionerande? Det vore ju kul om DN:s och SvD:s respektive kultursidor öppet dissade varandra, men det händer ju inte. På 1800-talet fanns en livlig debatt kring absolut musik och programmusik, där både kritiker och tonsättare tvingades välja sida. Något så spännande existerar inte idag (det skulle i så fall vara den gamla käpphästen "kommersiell popmusik måste tas på allvar" men det slaget är redan utkämpat - såväl Rihanna som UGK har prytt DN kulturs omslag).



Estetisk-ideologisk debatt på kultursidorna välkomnar jag. Men det är skillnad på sådan positionering - debatt - och på individuell positionering, alltså att bygga upp murar mellan sig själv och andra människor genom att namedroppa exklusiv kultur. Man utmärker sig själv, visst - men det är också det enda man uppnår. Det blir ett byggande av det personliga varumärket snarare än att man är kulturens blygsamma tjänare. Jag säger som Paddy McAloon: music is a princess, I'm just a boy in rags.

#21 - - Kristofer:

nico - jag ska svara igen, fast i det här kommentarsfältet, istället. Måste bara förbereda lite andra saker först så det blir först kväll. Du och jag håller ju aldrig med varandra i de här sakerna och jag är gladeligen med och håller lite debatt om det här. Det har varit tyst alldeles för länge överlag i vårt lilla skrå. Återkommer!

#22 - - readme:

"estetisk-ideologisk debatt på kultursidorna välkomnar jag. Men det är skillnad på sådan positionering - debatt - och på individuell positionering, alltså att bygga upp murar mellan sig själv och andra människor genom att namedroppa exklusiv kultur."



det här torde vara kärnan i diskussionen. kvar bidde en högst diffus gränsdragning mellan estetisk och individuell positionering. inte mycket att yvas om och det inledande karaktärsmordet på andersson framstår som rätt hätskt och kokett. som öh... en kulturkarriärist som vill stärka sitt personliga varumärke..?

#23 - - Mårten:

"Kultur fångar kosmos oändliga skönhet och mänsklighetens oändliga lidande (och en snygg tjejs röv en lördagkväll på Reisen, men det är egentligen en kombination av de två föregående)."

:PPppppPp

#24 - - Nicholas:

Hej igen "readme". På vilket sätt är jag hätsk och kokett? Eller cynisk, som du skrev tidigare?

#25 - - Max:

ja, en snygg tjejs röv kan i sanning åsamka oändligt lidande om man inte får lägga vantarna på den. och det får man ju oftast inte

#26 - - Kristofer Andersson:



Hej igen! Jag håller inte med readme om att du gör ett karaktärsmord, jag tycker din text är bra. Men jag tycker också den här sina problem. Så bara för att motivera lite saklig (och möjligen privat) kritik:



Du postar en bild på en i mitt tycke ganska privat och framför allt oseriös konversation (never mind x tusen followers, du förstår säkert ungefär vad jag menar) och skriver sedan en text som de flesta uppfattar som att den handlar om mig.



Den texten innehåller orden “kokett, anti-ödmjuk, hatar, töntigt, grabbig, oödmjuk”. Sedan en rad om Syrien så att alla svar som inte håller med framståt som lagom småaktiga.



Så ursäkta en lite hård ton - men du är ju van vid att ha den - vi får väl battla i vinterviken över en cava annars? Och jag är glad att det finns musikskribenter som faktiskt vågar stå för sina åsikter. Jag tror det är bra för samtalet.



Så här: "Allt det som är problematiskt med modernism" skriver du. Men vrid perspektivet rätt nu - vi pratar om en subkultur som synth och raggare. Möjligen lite mer dominerande (om du inte läser Close-up, som väl har en högre upplaga än Sonic?), but still.



Men vi talar trots allt inte om ett politiskt parti eller ett jobbskatteavdrag. Och subkulturer är mer privata än vad de är politiska. Det är inte mod som är problemet i det här landet - det är att det är melodifestival 305 dagar om året.



(Sen: att någon 1998 någon gång typ skrev att kentfans var sopiga har faktiskt inte med någon del av modern musikjournalistik att göra. Den tonen är ju sedan länge begraven).



Poängen är denna: Du skriver att "jag tror att man kan vara en helt vanlig person som älskar musik". Det är klart man kan! Jag skriver också under på varje rad om hur du förhåller dig till kultur. Jag kände igen mig i den beskrivningen, den var vacker. Det är inte annorlunda för mig eller någon annan jag känner.



Men jag tycker faktiskt det är upp till var och en att avgöra hur man använder kultur i sitt liv. Allt annat framstår för mig som springa fram till, som exempel, Henric de la Cour och säga att han "töntig" för att han är vitmålad i ansiktet.



Jag förväntar mig faktiskt inte att alla som gillar Norman Jay ska bry sig om vilka böcker de, eller jag, läser också.



Man behöver inte vara mod. Man behöver inte vara nostalgiker. Men man behöver inte heller bara vara en skön dude som gillar musik. Och jag tycker du nedvärderar dig själv här - det är ju faktiskt inte riktigt så din position ser ut, du är inte sköna killen som bara gillar.



Du har kallat typ 99 procent av landets musikjournalister för "slappa". Du har ägnat en inte oanselig mängd text mot rockism. Och mycket av det du har skrivit har varit relevant. Ditt "varumärke" - there i said it! - handlar ju om att ha åsikter om svensk musikjournalistik.



Därför: du har ju positionerat dig - framför allt mot andra skribenter - mer än någon annan skribent som kommit fram efter typ 2005. Och det är ju oftast bara du (och ibland Jan Gradvall och någon till) som inte är "slapp". Många har fått smaka på giljotinen på den här bloggen. Och oavsett om Rihanna pryder DN Kulturs omslag är det ju fortfarande bara du som förstår. Låtsas nu inte som att det här inte finns.



Genomgående i ditt skrivande förhåller du dig till "de andra". Du, om någon, har ju positionerat dig mycket hårt med din smak och dina åsikter (om andra). Ta det nu inte enbart som kritik - jag har uppskattat väldigt många av dina texter och jag tror de har haft en positiv inverkan på musikklimatet i många fall - men förneka inte hur din gärning ser ut. Försök inte låtsas om anledningen till varför jag och många andra gillar den här bloggen.



Det är för att den här bloggen heter Flynner i efternamn - inte Arkelsten. Och Annika Flynner är en av landets hårdast positionerade musikskribenter. Möjligen "in rags".



#27 - - Gustav:

Kulturkarriärist lol. Dem feta cash från Nöjesguiden, jo jo.

#28 - - Max:

Nu snackar vi! :D bra svar, bra debatt

#29 - - JT:

Äsch. Det finns minst femton musikjournalister i sv som inte är "slappa" (också på de tidningar ni båda alltid tar upp som sämre exempel). Skriv, och gör det bra och passionerat och smart, istället för att förhålla er till andra hela tiden. Gillar er båda btw!

#30 - - Nicholas:

Kristofer, du har rätt. Jag har tänkt mycket på det här under dagen, min kritik av andra musikjournalister, och kommit fram till att den inte alls inskränks till estetisk-ideologiska debatter. Jag har, som du säger, positionerat mig mot andra skribenter och tidningar. Det vore hyckleri (och självgott) att påstå något annat.



Vad kan jag säga? Man har ett (eller flera) ideal, och man har en självbild, och verkligheten lever inte alltid upp till dessa. Dock måste jag säga: jag är stolt över mina ideal, precis som du är stolt över dina. Tro det eller ej, men jag önskar innerligt att jag en dag kan strunta i hur bedrövlig musikjournalistiken ser ut i det här landet. För till syvende och sist är det musiken, inte rapporteringen om den, som har betydelse.



Du har också rätt i detta: "det är upp till var och en att avgöra hur man använder kultur i sitt liv". Som jag sa - kultur är xxxxx för mig, och kanske fyller en annan funktion för någon annan, exempelvis en mod. Vilken rätt har jag att tala om för någon att dennes kulturkonsumtion är bra eller dålig, rätt eller fel? "Besynnerlig" skrev jag i min text. Det är min ärliga åsikt. Men kanske borde jag ha hållit den för mig själv. Att oombedd hoppa in i din twitterdiskussion med Andres, det var inte särskilt ödmjukt av mig.



Tack förresten för de snälla orden om mitt skrivande. Jag får väl växla från Prefab Sprout till TLC och konstatera: I'm good at being bad.