Kreayshawn - Kittys x Choppas

Nicholas: Kreayshawns entré i musikvärlden är en lika stor händelse som Sarah Silvermans entré i humorvärlden. Utan pliktskyldig girl power-torik pulveriserar hon de oskrivna reglerna om hur kvinnor ska bete sig inom hiphop - hon rappar precis som en kille: sömnlöst glidande mellan kåthet, gangstafantasier, dagdrömmar, partysug och flabbiga nonsensrim. Till mixen adderas även systerskap och lekar med heteronormen. Detta vokala potpurri öser Kreayshawn över moderna, klubbiga beats och skapar oemotståndlig 2011-pop. Årets viktigaste mixtape.

BETYG: 5/6 (från Nöjesguiden)

Annika Flynner: Läs Idas superba blogginlägg om Kreayshawn, jag har ingenting att tillägga! I detta kan man även lyssna på hennes bästa låt "Gucci Gucci". Som tyvärr inte är med på Kittys x Choppas. Men det är en av årets bästa låtar. Lil Wayne gör en cover av den på sitt senaste mixtape, och det är ju ändå rätt coolt. Kreayshawn ser ut att bli Bay Area-rappens galjonsfigur, det är jättekul! Mer Bay till folket! Lyssna på och läs om rap från the Bay på Hugos och Ondas extremt ambitiösa och initierade blogg Bayonnaise.

New Boyz - Too Cool to Care

Nicholas: Jerkin’ är namnet på en dans som är populär bland svarta kids med tighta jeans i Los Angeles-området, och även på den minimalistiska musikstil som ackompanjerar denna. Med New Boyz hitlåt You’re a Jerk från 2009 fick genren sitt anthem. På duons nya album vill de bredda sig, vilket går sådär. De stiliga dansgolvsgranaterna samsas med poppigare låtar som låter som en bisarr korsning mellan The Tough Alliance och Black Eyed Peas. Som rappare, textförfattare och refrängsångare är New Boyz inte mycket att hänga i julgranen, men när de bara vräker ur sig rimmat nonsens över stenhårda jerkin’-beats låter de ganska perfekta.

BETYG: 3/6 (från Nöjesguiden)

Annika Flynner: En trea är kanske ett lite väl lågt betyg, men det är en VÄLDIGT ojämn skiva. Men lyssna på "Crush on you" och, framförallt, på den här fantastiska låten:

Gorilla Zoe - King Kong

Nicholas: Gorilla Zoe låter som en poppigare version av Young Jeezy eller Slim Thug. På sitt tredje soloalbum sjunger han nästan lika mycket som han rappar, och det låter inte dumt alls. Texterna handlar mer om sex än att skjuta folk och sälja knark, och här finns flera låtar som kan förgylla sommarens klubbar. Bra bruksrap i väntan på nästa Gucci Mane-skiva.

BETYG: 4/6 (från Nöjesguiden)

Annika Flynner: Jag gillar denna låt, som endast finns med som ett bonusspår på (vissa utgåvor av) skivan:

Big Sean - Finally Famous

Nicholas: Kanye Wests senaste protegé Big Sean är till skillnad från de föregående varken bra på att rappa (som Consequence) eller på personligt färgade refränger (som Kid Cudi). Han är bara en halvtråkig Drake-klon som inte har några andra ambitioner än att bli berömd och omtyckt. Konsumentinfo: vill du ha popig 2011-rap är Wiz Khalifa ett bättre val, och vill du ha RnB stöpt i hiphop rekommenderas Frank Ocean. Finally Famous är en helt onödig skiva.

BETYG: 1/6 (från Nöjesguiden)

Annika Flynner: Här vore det soft att skriva "skivan har faktiskt en bra låt, och här är den" men jag är ledsen, någon sådan existerar inte. Jag hatar Big Sean. Vad ska man göra med sån här musik? Det är fåfänga som inte ens är intressant (alltså psykologiskt, utforskande av jaget etc etc), det är bara idiotisk narcissism. Kom tillbaka när du har någonting att skryta om, Sean. I won't hold my breath.
#1 - - J:

100 Keys då, den är väl hygglig? Ser för övrigt fram emot en sanslöst lång Watch the throne-recension.

#2 - - Andy Reindeer: