Nicholas: Sverige behöver artister som Veronica Maggio. Stjärnor som är kommersiella utan att låta töntiga, som inte är singer/songwriter-präktiga, som vågar odla en image av cool sexighet. Maggio är nästan alltid bättre än låtarna hon sjunger. Nya skivan låter snyggt från början till slut, men lyckas alltför sällan gripa tag. Bäst är innerliga förälskelseskildringen Mitt hjärta blöder, hemmafest-anthemet Välkommen in och det majestätiskt stolta titelspåret.

BETYG: 4/6 (från Nöjesguiden)

Annika Flynner: Min vän Hanna Fahl recenserade den här skivan i DN, och jag tycker att hon var lite väl generös. Högsta betyg, "ett bitterljuvt mästerverk", "en ny svensk klassiker". Och SvD delar ut fem av sex i betyg och kallar skivan "årets fram tills nu starkaste svenska album" (dvs bättre än både Alexis Weak, Anna Järvinen och Lykke Li!) som har "alla förutsättningar att bli en popklassiker".

Jag vet inte jag. "Mitt hjärta blöder" är mycket fin som sagt, och förutom de andra låtarna jag nämnde så tycker jag om den syrligt uppgivna  balladen "Utan kläder". Men i övrigt är skivan rätt banal. Christian Walz är ingen Oskar Linnros om man säger så - upptempolåtarna låter jobbigt hurtiga och soundet känns ofta onödigt gammeldags ("Finns det en så finns det flera" hade till exempel kunnat ha haft ett "Beautiful people"-beat, men har istället ett trött rockkomp). Och låtarna som skrivits tillsammans med Markus Krunegård, "Vi kommer alltid ha Paris" och "Finns det en så finns det flera" är skivans sämsta, med käcka och meningslösa fraser som refränger. Krunis är alltid så himla förnumstig - "Ibland gör man rätt, ibland gör man fel" liksom... tack. Håll käften. Jag hoppas inte att detta är inledningen på en karriär som professionell låtskrivare åt andra, ty någon Orup är han inte.

Men åter till Maggio själv. Jag gillar henne, hennes röst, hennes attityd. Jag tror att hon en dag - mycket möjligt redan till nästa album - kan få till en riktig fullträff. Det är därför det är så synd att folk kallar den här skivan för mästerverk och klassiker - vilka ord ska man ta till om hon lyckas göra något som är stort på riktigt? Ah, den slarviga kritiken, jag blir tokig på den. Det tråkiga med skivan är att den börjar extremt bra och ger sken av att vara årets "Vilja bli", det där soundtracket till sommaren som både SvD och DN talar om, men efter fyra låtar säckar den ihop likt en deg som har jäst och som man sticker hål på med trägaffeln. Sorgligt är vad det är.

Hur som helst. Det är gött med popdivor som sjunger på svenska, man ska ta vara på dem, hålla upp dem som crucifix mot gubbrockvampyrerna. Johanna Koljonen ska tydligen skriva en bok om Carola, det tycker jag är kul även om jag aldrig gillat Carola. Däremot är jag lite svag för Lisa Nilsson.
#1 - - Eva:

Hej! Det du skriver är nyanserat, reflekterande och trovärdigt, just det man efterlyser i hypen kring Maggio. Men alla älskar att hypa. Vissa.

#2 - - Erik:

mycket bra

#3 - - Nicholas:

Tack snälla ni

#4 - - Jonas:

Ditt bortskämda överklass-yngel dra åt helvete. Maggio är grym så också Teddy Thompson

#5 - - Jonas:

Teddy Thompson är fantastisk

#6 - - j:

Teddy Thompson är den största

#7 - - Nicholas:

Dagens soundtrack blir "Watch for the haterz" med Trazz.

#8 - - Henrik:

Otroligt att Teddy T gör nog med intryck för att få ett eget troll.

#9 - - Patrik:

nu blir jag ltie besviken på dig nicholas, du antyder en tro på den objektiva recensionen, inte bra



när det gäller satan i gatan-skivan älskar jag den, skulle kanske inte använda ordet mästerverk, vet inte om jag använder det uttrycket, vet inte om jag vill ha mästerverk, men jag verkligen verkligen älskar satan i gatan, välkommen in, snälla bli min, mitt hjärta blöder etc etc och speciellt inga kläder, jag älskar inga kläder, jag har älskat mängder med skivor hittills i år, the weeknd, newkid, james blake, lucy etc. så den är inte ensam, men ändå, toppenskiva



jahapp! ha det fint!

#10 - - tomas:

Vill hypa, men landar i samma slutsats. Keep it up

#11 - - Nicholas:

Hehe. Tack Tomas.



Patrik: det måste finnas något mellan "den objektiva recensionen" och något som är helt godtyckligt och impulsivt. Något som utgår från värden som alla, eller de flesta inom en viss krets, är överens om. Typ att "dansmusik" ska vara rytmisk, att "innerlig sång" inte låter som Right Said Fred, att "bra text" är ord som får en att stanna upp, reagera. Språket är ett samhällskontrakt. Man kan ignorera det, som absurdistiska poeter eller William S Burroughs i sina mest experimentella stunder, men man förhåller sig alltid till det, för det finns alltid där. Och bra kritik, menar jag, förhåller sig till språket, till alla dessa tysta överenskommelser. Det är därför som man blir besviken på vissa kritiker men inte på andra. Det finns kanske inte något som objektivitet när man pratar om konst, men det finns exakthet. Skärpa. Och det är skarpare att inte påstå att Veronica Maggios nya skiva är en tidlös klassiker än att påstå att den är det. I alla fall så länge "klassiker" har den status det ordet har i vårt språk.

#12 - - Patrik:

#13 - - Patrik:

Haha. Måste du vara så jobbig och ha rätt hela tiden? ;)



Tack för klargörandet. Ett så pass nyanserat svar har jag svårt att säga emot, speciellt som jag naturligtvis håller med om de exemplifierade ytterligheterna.



Och, nä, klassiker är normalt inte ett bra omdöme (jo, det är det ju, men du fattar) på en nyutkommen skiva, hur jävla bra den än är.



Jag tycker Veronica Maggios skiva är värd fullt betyg (utan mästerverk- eller klassikerstämplar) eftersom jag älskar den. Mer än jag älskar Anna Järvinens, Lykke Lis och Alexis Weak, vilket kanske kan te sig konstigt, men är sant den här veckan.



Dessutom, och det spelar nog in, jag är ju inte recensent, bara en vanlig musikbesatt.

#14 - - Jonas:

Jag älskar Teddy Thompson..gen den en till chans Nicke Ringskog-Ferrada Whatever

#15 - - Jonas:

Teddy Thompson Bella är årets skiva..

#16 - - Henrik:

Teddy Thompson skulle aldrig fått göra en skiva om han inte var son till Tim Buckley.

#17 - - Jonas:

Den där Henrik var en rolig kille, vill du plocka upp tänderna från gatan eller..

#18 - - Pierre:

Ouf, Bad Boy Jonas reppar Teddy Thompson. Alla haters borde back the fuck up innan they get smacked the fuck up. Thug Life, ya digg?

#19 - - Henrik:

Teddy Thompson är musikvärldens svar på Uday Hussein.

#20 - - Jonas:

Pierre ta av dig strumpbyxorna innan du går in i ringen, Teddy Thompsons nya album är fantastiskt. KOM OCH PLOCKA PIERRA

#21 - - Pierre:

Nej du Jonte, jag låter nog dig stå och skuggboxas istället. Eller boxas med Teddy. Eller vad det nu är du vill. Jag är osäker.



Men du, vad har du emot mina strumpbyxor? :(

#22 - - Vilda:

Schysst sida du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

#23 - - J-Kelly:

Förlåt sköjar du lite nu Vilda, ser ju för fan ut som han lånat Allers Veckotidnings formgivare.

#24 - - Mauros tjej:

Men alltså "Vilja Bli" var ju inget jättebra album. Faktiskt inte. Några få extremt bra låtar, men inget speciellt bra album, nä. Så tycker jag.