Nicholas: Att gestalta lycka i konsten är bland det svåraste som finns. Det blir så lätt platt. Men Anna Järvinen vågar ge sig på denna utmaning, och hon lyckas, för den harmoni hon skildrar är inte okomplicerad, inte befriad från en sorglig förhistoria, inte utan ärr. På sitt tredje soloalbum, fiffigt döpt efter konstmotivet, byter hon ut föregående skivors rocksväng mot fjäderlätta arrangemang med stråkar och jazziga valstempon. Det blir en Monica Zetterlund-skiva för vår tid. Inte nostalgisk, inte falskt sentimental, bara ren och förkrossande vacker.

BETYG: 6/6 (från Nöjesguiden nr 3/2011)


Utsikt från mitt köksfönster, förra sommar'n

Annika Flynner: Åh, jag älskar den här skivan. Annas två föregående soloalbum var våriga - den här är somrig. Den är ännu mer, ännu fetare, ännu lättare, ännu ljusare, ännu vackrare. Jag vet ingenting om Anna Järvinens liv men jag får intrycket av att åren mellan Granadas upplösning och första soloskivan inte var jätteroliga, tills något hände: hon började skriva låtar på svenska och hittade Dungen. Det blev förlösande kreativt, hon fick feeling, och sedan dess har allting varit ett enda långt segertåg. Inte så att hon är miljonär och superfolklig, men att det finns en glädje i musiken, en lättnad, det är som om hennes kreativitet pustar ut, den har hittat hem, och den är lycklig över det.

Lycka är som sagt det svåraste som finns i konsten. Jag kommer exempelvis att tänka på sista scenen i första "Star Wars", den är olidligt tråkig och dramaturgiskt helt fel, en lång ceremoni där hjältarna firas för att lyckats spränga Dödsstjärnan. Harmoni är motsatsen till dramatik, och därför är den så svår att hantera i konsten. Det är därför Anna Järvinen är så unik. Andra singer-songwriters är så dystra, och de som inte är det är bara banala. Hon hittar en tredje väg: hon gör konst som är lycklig men med ett djup. Ett leende med ett litet ärr på kinden.


Anna själv tredje av Leonardo da Vinci

En skiva som jag återupptäckt den senaste månaden är The Sundays "Reading, Writing and Arithmetic" från 1990 - jag tyckte att Anna Järvinens nya skiva genomsyrades av samma vibb som den underbara skivan har, särskilt låten "Hur man lättar helt enkelt". Well, det visade sig senare att låten faktiskt är en cover, en svensk översättning av Cocteau Twins "Fotzepolitic". The Sundays sångerska Harriet Wheeler var, liksom Anna Järvinen, väldigt influerad av Cocteau Twins Liz Frazer, även om hon (återigen liksom Järvinen) inte sjöng fullt lika drömskt och mystiskt.

"Fotzepolitic" är en låt från Cocteau Twins sista album, deras mest poppiga och lättillgängliga, "Heaven or Las Vegas", även det från 1990, check it out. Det känns som Cocteau Twins är lite i ropet för tillfället - dels den här Anna Järvinen-låten, dels att DN På Stan tipsade om en klubb som heter Popteau Twins nu i helgen. Vilket givetvis är föredömligt. Här får ni fem anledningar att älska Liz Frazer:

1. This Mortal Coil - Song to the siren (dör så bra denna är)



2. Cocteau Twins - Carolyn's fingers



3. Felt feat. Liz Frazer - Primitive painters



4. Cocteau Twins - Heaven or Las Vegas



5. Massive Attack feat. Liz Frazer - Teardrop

#1 - - Tatti:

Apropå Cocteau Twins så hoppas jag att du har lyssnat på Robin Guthries soloskivor, och hans skivor med Harold Budd. I synnerhet den härhttp://www.amazon.com/Mysterious-Skin-S-T-Robin-Guthrie/dp/B0009HLC0G

#2 - - K.H:

Det är dags för en The Weeknd-special på bloggen känner jag. Snubben är 20 (gillar inte att påpeka ålder, men ändå) och gör det som Drake misslyckas med. Eller, så känns det just nu i alla fall.



För er som inte känner till Toronto-duden: ignorera omslaget, hans frisyr och lite annat runtomkring (typ termen "hipster-rnb") och bara götta ner er med låtarna. Här är länken till hans mixtape/gratisalbum http://the-weeknd.com/



Såhär klockan tre på natten är det jävligt effektiv musik.

#3 - - Henrik:

Fanjunkar-R&B.

#4 - - bridgeman:

tatti: din sjukt trötta mix på throw me away är sjukt fin liksom Cocteau Twins musik. mvh boston

#5 - - Rob:

Cocteau Twins har gjort fler album efter Heaven or LasVegas

#6 - - Max:

tycker weeknd gör sig bäst remixad: http://www.youtube.com/watch?v=7BSnOeMb6_o

#7 - - Tatti:

Åh tack tack Boston!

#8 - - Nicholas:

Äsch, jag är inte alls nöjd med det här blogginlägget. Upprepar formuleringar + fick inte sagt det jag ville. Skivan genomsyras inte så mycket av lycka som av ett lugn, en försoning och den blygsamma glädje som uppstår i dess kölvatten. Och jag glömde att påpeka det lustiga i att en av låtarna har en vers som påminner mycket om Lisa Ekdahls "I tveksamhetens tid". Dessutom faktafel med Cocteau Twins. Jaja.



Kjell: jag gillar The Weeknd. Recension i nästa Nöjesguiden, kommer nog inte skriva något om skivan här innan recensionen kommit ut på nätet. För övrigt vill jag att det diarieförs att Pondexter skrev om skivan på twitter innan Andres Lokko gjorde det i SvD. Paradigmskifte i sikte?

#9 - - K:H:

Who said anything about Kjell? Ledsen om jag kidnappat någons nickname.



Kul med recension, jag väntar på en uppdatering här på bloggen då. Att varva Frank Ocean med The Weeknd är säkerligen ett säkert kort såhär i april 2011, men fanjunkar-rnb:n är ett bra avbrott i mitt Burn One-lyssnande.



#10 - - Nicholas:

Haha, jag trodde du var Kjell Häglund, men han skulle aldrig lyssna på Burn One. "Joints" är asbra!

#11 - - Sunshine:

Älskar utsikten från ditt köksfönster: skogen ser MYSTISK ut!

#12 - - Petter:

Haha, låt paradigmskiftet komma! Jag varvar för övrigt mest Frank Ocean, The Weeknd, just Anna Järvinen och Fleet Foxes nya nu. OERHÖRT säkert, visst, men jag kryddar med DJ Burn One och Rittz (har du laddat "White Jesus", Nicholas?).

#13 - - Nicholas:

White Jesus < Joints