Jag vet inte varför - kanske är det all den här sabla rojalistiska bröllopsyran - men jag har bröllopsprotestlåten "The Worst That Could Happen" med The Brooklyn Bridge på repeat i hjärnan och det finns inget jag kan göra åt det. Åh, det är en så himla bra låt. Skriven av semigeniet Jimmy Webb, mannen som var för mycket Bacharach för rockvärlden och för mycket Dylan för mysvärlden och som aldrig riktigt blev den ikon han förtjänade att bli. Är man som jag en sucker för maxade melodier och droppandet från ett krossat hjärta så är han grabben hela dan. Varför har jag inte tagit mig tid med honom egentligen? Är det för att han är så ful? Är det för att han inte är tillräckligt ful? Det måste hur som helst bli ändring på det. Hans soloskivor kan jag skippa tills vidare, jag är lika intresserad av hans sångröst som jag är av Cole Porters.

Topp 5 Jimmy Webb-skivor som jag (och ni) måste kolla upp:


1. The 5th Dimension, "The Magic Garden"


2. Richard Harris, "The Yard Went on Forever"


3. Michael Feinstein, "Only One Life: The Songs of Jimmy Webb"


4. Thelma Houston, "Sunshower"


5. The Supremes, "The Supremes Produced and Arranged by Jimmy Webb"

#1 - - Henrik:

Hans egna då? Ten Easy Pieces tex.

#2 - - Daniel:

Aldrig förstått mig på The 5th Dimension och tycker "The Magic Garden" är en ganska hemsk platta men du får gärna förstå storheten.

#3 - - Nicholas:

Jag har hört typ två låtar med The 5th Dimension. Men eftersom en av dem är "One less bell to answer" har jag alla argument i världen för att ge dem en chans. Det är dock möjligt att "The Magic Garden" är kass, I wouldn't know. Som så mycket annat jag gillar är det här ett blogginlägg som håller i teorin men inte nödvändigtvis i praktiken.



Är Ten Easy Pieces bra? Alltså på-riktigt-bra?

#4 - - Petter:

Åh! Har velat kolla upp Jimmy Webb ända sedan Ricky Gervais spelade "Galveston" i något av hans, Stephen Merchants och Karl Pilkingtons gamla radioprogram (alltså innan podcastsen), och eftersom Ricky i allmänhet talar sig så varm för killen hela tiden, just som ett bortglömt låtskrivargeni. Så denna public service är oerhört uppskattad. Tack!

#5 - - Daniel:

Fast Jimmy Webb kan väl knappast beskriva som "bortglömd"? Känns som en kille som alla med någorlunda musikalisk allmänbildning har koll på.

#6 - - Nicholas:

Jag har aldrig sagt att han är bortglömd eller obskyr. Dock en smula negligerad, i alla fall av mig. Det är ju så mycket som man (jag) inte har hört. Han har skrivit sjukt många låtar.

#7 - - jenny:

jee, vad fint supremes-omslaget är! lyssnar nu, på webb själv dock, och i den prestigelösa populärast på spotify-först-ordningen. #ändånågot

#8 - - Anonym:

"Jag har aldrig sagt att han är bortglömd eller obskyr. Dock en smula negligerad, i alla fall av mig. Det är ju så mycket som man (jag) inte har hört. Han har skrivit sjukt många låtar."



Och jag har aldrig sagt att du sagt att han var bortglömd utan mitt inlägg syftade på Petters ovanför mitt.

#9 - - Nicholas:

ok