Foto: Henrik Engström

En av de bästa somrarna i mitt liv var 2004. Jag hade precis lärt känna Håkan, som lånade mig alla sina cd-skivor med Eggstone, och som jag älskade dem. Jag hade lyssnat lite på Eggstone många år tidigare, när jag bodde i Simrishamn och lånade skivor från biblioteket lite random (samtliga skånska bibliotek har Eggstone-skivor), men då hade jag varit för ung för att verkligen uppskatta alla nyanser i musiken. Jag minns att jag tyckte den klämmiga "Ooh ooh ma ma mine" var den bästa - nej, den enda bra! - låten på debutalbumet "In San Diego". Men den här gången var det mer korrekt, rätt på målet, så direkt - jag föll som en fura för de underbara melodierna, ackordföljderna och arrangemangen i Eggstones bästa låtar. Och det bästa var att det inte var knixig och cerebral musik, utan allt flödade så enkelt och vackert, allt genomsyrades av en romantisk sommarbris. Texterna var faktiskt inte så dumma de heller ("Il trascutaro" är en av de bästa låtarna om mobbning som jag hört).

I alla fall, jag lyssnade på de här skivorna och kavat som jag är bestämde jag mig för att rippa de bästa (varför inte alla? oh well) och bränna en episk Eggstone-samling. Det här begav sig nämligen på tiden då unga mäns drömmar inte alltid var av streamad natur. Jag brände en underbar skiva som knappt någonsin lämnade min cd-walkman den sommaren. Varje dag efter jobbet - jag jobbade på ett bortglömd bageri-slash-konditori dit det sällan kom några kunder, dock fanns det en del lojala besökare, bland annat en bonde som var blind på ena ögat och ville ha gamla skorpor att mata sina höns med - cyklade jag till den vackra parken bredvid det gamla mentalsjukhuset S:t Lars. I min ryggsäck hade jag en filt, en Hemingwaybok, min cd-walkman med Eggstone-skivan samt ett wienerbröd som jag snott med mig från jobbet. Så jag lade mig i solen och softade. Med världens bästa musik och världens bästa litteratur. Jag minns inte var Håkan var och jag minns inte var min flickvän var. Jag var ensam och jag hade det gött.

Varje år sedan dess har min Eggstone-samling åkt fram när sommaren har nalkats. De senaste åren i min iPod visserligen (en bränd cd som rippats - ha!), men ändå. Jag har funderat många gånger på att skriva ett mail till Per Sunding och tipsa honom om att de borde ge ut min oklanderliga samling och tjäna en massa pengar - den är så smakfullt komponerad, med genomtänkt inledning och avslutning och där varje låt passar efter varandra, dessutom aldrig två låtar från samma album efter varandra - men det har aldrig blivit av. Så kavat är jag tydligen inte. Dessutom gavs det ju ut ett par samlingsskivor med Eggstone i slutet av 90-talet, visserligen inte med svensk distribution men ändå.

Åh, att Eggstone inte gjort en skiva sedan 1997. Jag står inte ut med det faktumet. Det hade ju varit en grej om de hade dött i en flygolycka utanför Pyrenéerna eller något. Men nej, de lever och de har inte ens splittrats. De har bara inte orkat masa sig in i studion och skriva riktiga låtar ihop på 13 år. Skåningar alltså! Så lata. Jag kan säga det, för jag är skåning (av hävd), och jag är lat. Gud, jag står inte ut. Eggstone är Sveriges bästa band någonsin (nota bene att man inte sorterar in Håkan Hellström under "band"), men efter tre skivor tyckte de att det fick räcka på ett tag. Ett bra tag. Ett Vashti Bunyan-tag känns det som. Suck. Å andra sidan - lite fint att de väljer att vara mystiska framför att vara alla till lags. Man har ändå respekt för konstnärer som inte skapar någonting om de inte absolut känner för det. Inte så Gunilla Mann liksom.

Hur som helst. Här är låtordningen till min Eggstone-samling, ni kanske kan rafsa ihop den på Spotify om ni vill (om Eggstone nu finns där). Sen lägger ni era iPhones i era väskor tillsammans med filten och boken, och sen cyklar ni till något göttigt ställe och Spotify Premiumar er hela vägen till himlen i sommar. Det är ett gott råd.

1. Desdemona
2. Summer and looking for a job
3. April and May
4. Wrong heaven
5. Good morning
6. Birds in cages
7. Go back
8. Marabous
9. If you say
10. The Dog
11. Can't come close enough
12. Taramasalata
13. She's perfect
14. Il trascutaro
15. Water
16. Thoes words
17. Happiest fool
18. Neil

#1 - - mix:

"Wrong heaven", "Taramasalata", "Marabous", strålande!

#2 - - Petter:

Aye, aye, Captain!

#3 - - Petter:

När man talar om Eggstone och summery vibes bör man även nämna det underbara omslaget till Somersault; fram- och baksida.

#4 - - Tatti:

Fint, fan att jag inte har kvar mina skivor med dem. Får väl leta lite.

#5 - - Petter:

Alltså, det är ju helt omöjligt att få tag på deras skivor! Inget på spotify, inget på iTunes, knappt några träffar på soulseek. Somersault har jag ju på cd men hur styr jag in san diego och vive la difference?

#6 - - Katia:

Glad sommar och trevlig fortsättning på dagen;)

Kram;)))

#7 - - Hannah:

Är du Team Jacob eller Team Edward? Kika in på min blogg och kommentera vad just du är! :)

#8 - - jeps:

Piratebay that shit..somersault finns åtminstone

#9 - - Håkan:

Borde finnas för nedladdning på Skånetrafikens hemsida.



#10 - - Nicholas:

Somersault är tyvärr den sämsta, eller rättare sagt minst fantastiska skivan. Har lite rockkomplex.

#11 - - Linnéa:

Det här är förmodligen både oetiskt och olagligt men hur mycket vill du ha för att bränna och posta ett ex av denna formidabla Eggstoneblandning? Jag känner att jag inte kan leva utan Wrong heaven ;). Men vad hände med Have you seen Mary?

#12 - - Petter:

Men Somersault alltså...ändå nice. Fatta att jag köpte den vårterminen i sexan. Mellanstadiet, dude!

#13 - - r:

Eggstone! Mitt allra starkaste Eggstoneminne var när jag köpte EPn "Shooting time". Jag visste ingenting om gruppen, men det vackra somriga technicolor-omslaget fångade mig. Och musiken lät inte som nåt annat jag hört. Det var liksom perfektion! Jag lyssnade på de där låtarna om och om igen. Jag lyckades aldrig uppleva den känslan igen med någon av deras fullängdare.



De här låtarna var med:



1. "Shooting Time" (3:25)

2. "Wrong Heaven" (3:40)

3. "My Trumpets" (3:03)

4. "Doesn't Matter" (3:05)

#14 - - r:

Finns förresten de här låtarna med på någon fullängdare? Jag tycker de är helt genialiska och skulle vilja lyssna på dem igen. Men har inte längre nån vinylspelare.

#15 - - Daniel:

"Men vad hände med Have you seen Mary?"



Exakt! Det var nog min favorit med dem.

#16 - - jonast:

Eggstone fanns förut på spotify men försvann för några månader sen. Mina spellistor har inte varit desamma sen dess.

#17 - - Nicholas:

Have you seen Mary var ingen av mina favoriter. Men alltså, det fick bara plats 18 låtar på cd-skivan när jag gjorde samlingen, det var tuff konkurrens om de aderton platserna.



Petter: jag säger inte att Somersault är dålig, det är bara lite synd att de satsade på ett mer avskalat och hårt sound där. Det var liksom lite dumbing down.

#18 - - Magnus:

Rippar alla cds jag har och slänger upp på rapidshare

#19 - - Daniel:

"Have you seen Mary var ingen av mina favoriter. Men alltså, det fick bara plats 18 låtar på cd-skivan när jag gjorde samlingen, det var tuff konkurrens om de aderton platserna."



Den måste då Eggstone lägga till som extraspår sen när de ger ut din samling annars kommer skivan inte att kännas komplett.

#20 - - Roger G:

Bra skrivet!



Jag pratade med en av dem för några år sen, och tydligen så har de flesta låtarna som var ämnade för det där albumet om aldrig kommer spritts för vinden på andra artisters skivor. Även om det inte kommit nån Eggstone-skiva sedan 1997 så har det kommit ut Eggstone-låtar, så att säga.



Här är ett par:

http://open.spotify.com/track/4k8hKHjwf4irRwTKehYlxv

http://open.spotify.com/track/5MUs6043cQVWOv7E3Vxvo1



Båda kan man ju stark misstänka var avsedda för Eggstone från början.

#21 - - Magnus:

Jag börjar med en av mina absoluta favoriter bland Eggstones mer obskyra låtar, covern på Dreamer som återfinns på Birds In Cages-cdsingeln.

Om intresse finns kan jag slänga upp In San Diego + singel- och ep-spår samt Vive... + singelspår under helgen.

Här är i alla fall Dreamer: http://rapidshare.com/files/404460581/eggstone_-_dreamer.mp3.html

#22 - - Daniel:

Det får du gärna göra Magnus. Länge sedan jag lyssnade på San Diego och har den inte längre på cd. Tack på förhand!

#23 - - Nicholas:

Vilken kulturgärning, Magnus!

#24 - - Roger G:

Om det finns komplettister här så kan jag nog skaka fram mina gamla rippar av tidiga Eggstone-grejer. Första två vinylsinglar och några gamla demokassetter som jag har. Eller blir det overload?

#25 - - r:

Jag skulle bli glad. Få gärna med "My trumpets" och "Doesn't Matter"

#26 - - Roger G:

-_Bubblebed__1990.rar.html" rel="nofollow">http://rapidshare.com/files/404474872/Eggstone-_Bubblebed__1990.rar.html



Där är Bubblebed iaf. Wrong Heaven-singeln hade jag tydligen inte rippad i datorn, men ska ta tag i den nån dag.

#27 - - Henrik Pontén:

Hur var det här då?

#28 - - Henrik Pontén:

PS. Obs. Skämtade bara.

#29 - - liindblaads:

veckans blogg igen på bloggen, anmäl dig eller din vän , så har du chansen att vinna en intevju på bloggen :)

#30 - - Anna:

Som exil-skåning älskar man ju också när de är nördigt lokala. Som när de sjunger om Pocket-bay (Lommabukten) och Arrow-pound-park (Pildammsparken). Love it! Men ja, jag är sur på dem för att de aldrig släppte något mer efter 1997, och för att Per slänger bort sitt geni genom att producera halvkassa danska indieband (läste iofs att han skulle prodda Peter, Björn & Johns kommande, får väl se om han kan göra dem till något mer än ett one-hit-wonder-band..)

#31 - - Magnus:

Bättre sent än aldrig; här är så länkar till de utlovade filerna.

Vive + extra:

La_Difference.rar" rel="nofollow">http://rapidshare.com/files/405664121/ViveLa_Difference.rar



San Diego + extra:

http://www.sendspace.com/file/s578ex



God förnöjelse!

M

#32 - - Magnus:

Edit:

Länken till Vive + extra återgavs fel. Nytt försök:

La_Difference.rar" rel="nofollow">http://rapidshare.com/files/405664121/ViveLa_Difference.rar

#33 - - Magnus:

Okej. Ersätt <u>taggarna med understreck i urlen så funkar det.

#34 - - Gunnar:

Tack Magnus, räddade min sverige-exil för den här sommaren.

#35 - - Leif Skinkbotox:

Annars är det här också ett bra alternativ för den som vill komplettera samlingen:



http://www.mediafire.com/?lzroymdemmj