DN Kulturs största blunder under 00-talet var att de lät teaterrecensenten Leif Zern recensera en skönlitterär bok, Lars Noréns "En dramatikers dagbok". Han fick recensera den av samma anledning som man oftast förbjuder folk att recensera böcker: för att boken delvis handlade om honom. Och han kände sig påhoppad och kritiserad och tvungen och försvara sig, och det gjorde han genom att totalt såga boken. Att DN förnekade det pinsamma i detta underströks av att Maria Schottenius (som också omnämns i "En dramatikers dabok") publicerade en krönika där hon kallade den för "en hink med skit".

Ok. Lugnt! Jag är som Goethe och Schumann, jag förlåter allt.

Nu verkar det som om DN vill gottgöra sitt snedsteg, genom att låta Lars Noréns senaste pjäs "Om kärlek" recenseras av - Leif Zern. Som givetvis tar tillfället i akt och bevisar hur opartisk och fördomsfri han är genom att överösa den med beröm. Vågar man lita på en sån recension? SvD var mer nyktra i sin recension och kallade den stum och distanserad. Inte för att alla kritiker måste tycka likadant, men ändå. Jag tycker att det är intressant, just i det här fallet.

Men who am I kidding. Blev ändå rätt sugen på att gå och se den. Det är med Norén som med Mats Ek: man vill ta del av briljanten nu, när han lever, se scenkonsten färsk framför ens ögon, inte om 50 år på en dvd.
#1 - - matti alkberg:

Har du läst dagboken/böckerna?

#2 - - Nicholas:

Nix. Men jag är sugen. Caroline sa att den var alla tiders. Har du läst den?

#3 - - solna-max:

största behållningen av dagboken är dissen av lars gustafsson.



en annan sak är att gieses uppsättning lockar.

#4 - - rotve:

Jag tycker kulturvärldens oerhörda långsinthet angående den där 7:3 är underlig. Läser man om det verkar det som om Noren begått brott mot mänskligheten! Det skrivs t om böcker om ämnet, och dessa böcker recenseras och kritiseras om de är för "förlåtande". Det skrivs artiklar. "Vi får aldrig glömma 7:3" tycks budskapet vara. Det oerhörda.. Det sätts till och med upp en pjäs på Uppsala stadsteater som går ut på att Noren är ett odrägligt manligt geni. En pjäs om pjäsen, om ni fattar. Mycket konstigt. Noren är ju ändå sveriges största dramatiker i modern tid.

#5 - - Nicholas:

Jag håller med, what's with the hang-up? Det var ett naivt drag som fick tragiska konsekvenser. Hur mycket mer om det finns det att säga? Den ursprungliga idén - att alla människor, inklusive interner, har rätt till kultur - den håller än. Det finns en gräns för hur mycket Norén förtjänar att bashas.

#6 - - Tatti:

Har långt ifrån läst klart dagboken men jag gillar den.

#7 - - matti alkberg:

Läst den, älskar den. Allt du vill veta om Det manliga geniet. Som, fastän numera mest som skäll, finns. Lätt att glömma emellanåt.



Gå och kolla. Här där jag bor får man beställa DVD. Det funkar fast det blir ju som film då och det vill jag inte.

#8 - - Nicholas:

Härligt. Jag tror på det manliga geniet, och det kvinnliga geniet, har däremot lite svårt för det barnsliga geniet.

#9 - - matti alkberg:

Jag tycker som du. Däremot är det inte så viktigt med genialitet. Det finns andra kvaliteter.

#10 - - rotve:

Är Leif Zern judisk? Det kanske kan förklara den lite känslosamma fixeringen vid Lars Noren som någon sorts ondskans fanbärare som bör göra avbön.



Ur Zerns recension av Norens bok:



"[..]anar jag en grumlig offertanke, den som fick honom att i en intervju säga att han sörjde att han inte var jude.

Hör han inte hur oanständigt det låter?"

#11 - - matti alkberg:

Flashback...

Det betyder säkert ingenting för dig men jag tycker du skriver typ bäst i Sverige, och din syrra är också grym.

#12 - - Nicholas:

Du är snäll. Det betyder jättemycket för mig! Och det betyder också någonting för mig att de skriver sånt här på Flashback, man blir illa berörd. Jag tar bort kommentaren som länkar dit nu.

#13 - - Niggerlover - yes!:

"Oanständigt att vilja vara jude", "oanständigt av vit att vilja vara svart, whigger", "oanständigt av kvinna att vilja vara man" - finns det oanständiga önskningar? Varför denna åsiktscensur? Det oanständiga är att man aldrig vågar säga någonting alls om judar, "the J-word."

#14 - - D:

Nu tycker jag i och för sig att du är en ödmjuk och vänlig skribent, Nicholas, men du jobbar ju för NG som är kända för att ha en oerhört kall och hård människosyn samt för att såga sina läsare längs fotknölarna. Tror orsaken till den hårda tonen i tråden mer går att finna i detta än i vad du och din syster egentligen skrivit.