Nicholas: Just när Arcade Fire ska cementera sin ställning som indievärldens största arenarockband drar de i bromsen, backar ut och kör iväg på en nattlig irrfärd. Är det för sent? Gasen i botten! Finns det något kvar? Win Butler återbesöker barndomens förortstristess i ett försök att rädda minnena och stävja bitterheten. En jakt efter innerlighet, en flykt undan falskhet, en desperat kamp som han långsamt ser sig förlora. De stora poserna är nu omöjliga, indiesymfen har bytts ut mot shufflande folkrock, gråtfärdig disco och krampaktigt kramade popmelodier. Gruppen gör samma resa som Håkan Hellström: efter två album av blödande passion, ångestvrål och livsbejakande explosioner kommer ett starkt kontrasterande tredje album med eftertanke, självrannsakan och återhållen melankoli. Visst, hitsen är färre, men den nya svärtan erbjuder en ny skönhet. Arcade Fire har räddat sin heder och sin framtid.BETYG: 5/6 (från Nöjesguiden)

Annika Flynner: Jag hade svårt för Arcade Fire i början, när de hypades så intensivt efter deras första album. Det var väl gothtendenserna, och de malplacerade punkfunk-discobeatsen som poppade upp i vissa låtar, plus (det ska erkännas) den egentligen irrelevanta omständigheten att alla rockmän på tidningar som Sonic älskade dem så mycket. Men efter att med ett krossat hjärta fallit handlöst tillsammans med "Neon Bible" hösten 2007 var jag tvungen att omvärdera gruppen. Dramatiken, det mörka suget, de omsorgsfulla arrangemangen, den paradoxala hoppfulla atmosfären som lyste genom alltihop, det tilltalade mig något oerhört. Nya skivan är inte bara en väg framåt, utan helt rätt väg framåt. Känslan av att något är förlorat, att något oåterkalleligt har skett, är så väl skildrad i texterna och i musiken, det är så gripande. Och jag gillar verkligen att vissa textrader dyker upp i flera låtar, det går verkligen en röd tråd genom allt. Varje gång jag hör de inledande stråkarna på albumets sista spår, "The Suburbs (Contiued)", dör jag en smula. (Önskar i och för sig att de hade tagit bort trummorna på den låten, men man kan inte ha allt.) Om Arcade Fire tidigare visat sig vara skickliga regissörer av fancy fiktion så känns det här som de berättar om något riktigt, något enkelt och banalt - livet (som ju ibland är tämligen bull) - och de blir i ett slag mer mänskliga och sympatiska. Åh gud vad jag skulle vilja se dem live just nu.
#1 - - jj:

Du går på tvärs. De e gött. Alla andra har gett skivan en kall trea. Hitsen ÄR färre. Arren är lösare, inte lika fascistiska. Men jag är helt med dig. Det är fantastiskt bra ändå, och Nico, nästa gång de är här tycker jag vi går dit hand i hand.



so lång!

#2 - - Nicholas:

Gärna! Whoever you are...

#3 - - Anonym:

Jag är svintaggad på Wu, the xx och girls på WoW jag...

#4 - - Jeps:

Kan inte du skriva lite på nöjesguidens festivalblogg...bara den där indierockaren pelle nånnting och sen snubben som mest ser fram emot jay electronica och skriver om dåliga filmer...

#5 - - Nicholas:

Dizza inte mina vänner! Men jag ska blogga där jag med.

#6 - - D:

Arcade Fire? GTFO. Skriv något om nya från bun B istället.

#7 - - jonte:

sug fransk överklasskuk

#8 - - Nicholas:

Mysig jargong här

#9 - - D:

Hehe, mitt inlägg var menat skämtsamt. Hoppas jontes också var det...

#10 - - Jeps:

Haha såg dig på jens...du verka digga det, jag gillade verkligen hans nya låtar. Wu tang sög verkligen...hatade det..hörde ingenting...och alla pratade verkligen om beach house, oliver i xx bara you guys seen beach house?



Girls var också bra tyckte jag



Alla som jag var med gick från panda bear så jag bara va fan men det lät bra sen när jag gick.



The drums var jag också på och det var ju verkligen bra! typ superbra..

#11 - - Hasse:

Ja, di där. Di är ju bättre di däringa Beatles. Ujujuj!

#12 - - Petter:

Såg dem på Dalhalla! De var skitbra, men begränsades en aning av att det är en vallgrav mellan scenen och publiken. De röjde så mycket att Wins lillebror efter ett tag hoppade ner i vallgraven. Var under ytan i typ en minut! Sen älgade han upp på scenen igen. Bäst: "Intervention", då vibrerade huden.

#13 - - Nicholas:

Soft. PS "älga upp", bra verb!