När Fredrik Strage skrev sin underhållande bok "Mikrofonkåt" tog han upp fenomenet postironisk gangsta-wigger. Han tog dock inte upp fenomenet postironisk hårdrockare, vilket han själv är en del av, han liksom Sebastian Suarez-Golborne och numera även min käre vän D.D. Hur kommer det sig att normala, smarta och begåvade män dras till Sepultura och Metallica? Det verkar bara vara just män som drabbas av denna sjukdom - jag skulle vilja kalla den för svininfluensan, men det namnet är taget - för jag har inte sett några unga normala kulturskribenter av det kvinnliga könet åka dit. Ika Johannesson räknas inte, för hon är inte postironisk, har aldrig varit ironisk, har alltid älskat metal.

Vad är det som är så kittlande med dubbelkaggar, elgitarrer som låter som skördetröskor och konsertmonitorer som är staplade på varandra i satanistiska formationer? Varför räcker det inte med att lyssna på bra musik?

Nej, kom inte dragandes med "man kan väl vara ekletisk, var inte så himla rigid"-argumentet. Det är skillnad på att vara eklektisk och på att ha pajat sin estetiska kompass. Vill man vara eklektisk kan man väl lyssna på Olivier Messiaen, Ahmad Jamal, Domenico Scarlatti, Oum Khaltoum, Mighty Sparrow, Errol Dunkley, Allen Toussaint, Matt Monroe, Baden Powell och Gucci Mane på shuffle i sin iPod. Då får man en blandning, då får man variation - helt olika länder och tider och genrer. Att lyssna på R. Kelly på förmiddagen och Metallica på eftermiddagen kan dock inte kallas för variation. Det är bara två olika amerikanska artister som legat på topplistan i västvärlden de senaste decennierna. Den enda skillnaden är att R. Kelly är bra och Metallica inte är det. Punkt slut.

Jag är inte obevandrad inom hårdrock. En av mina bröder har arrangerat hårdrockskonserter i nio år, en annan sitter hemma och försöker lära sig Jimmy Page-solon från youtube. Och när jag växte upp i Simrishamn lyssnade min bäste vän uteslutande på In Flames och dylikt. Dessutom har ju allt från Manowar till "Some kind of monster" ett stort underhållningsvärde. Men ärligt talat - som musik är det totalt ointressant.

Jag menar inte att vara elak. Jag är bara förundrad. Vad  är det som är så bra? Vill man ha hård musik kan man väl lyssna på M.O.P.:s "Stick to ya guns" eller första satsen Schuberts "Döden och flickan"-stråkkvartett.
#1 - - Henrik:

Strage är väl ändå inte postironisk hårdrockare. Han har ju alltid haft jävligt usel grundsmak uppblandad med några få förmildrande alibin.

#2 - - Robban:

Henrik, det är väl det i kombination med att han är smart som gör honom intressant?



Angående hårdrock, det är inte helt ovanligt att man hör samma sak yttras om reggae. Vad är motivet där?

#3 - - Birdseed:

Det finns ingen post-ironisk hårdrock eftersom det inte funnits någon pre-ironisk hårdrock innan den. Hårdrocken har alltid haft glimten i ögat, varit på låtsas, om man inte räknar några jävulskt förvirrade norrmän. (Och just Metallica då, som Chuck Kosterman läste lusen av i metalförståelseklassikern Fargo Rock City. Otrevligt band.)



Som jag ser det är hårdrocken lite musikens motsvarighet till en coola-grejerblog som Kotaku eller (i bland) Boing Boing. Pojkar (nästan bara) som försöker bräcka varandra med balla riff, knäppa skräckteman och sjukt coola visuella effekter. Ett regn... av blod! Bwahahaha!



Utan substans, visst, men jävulskt kul ibland. Men då gillar jag ju storbudgetactionfilm och schlagerfestivalen också.

#4 - - Pondexter:

Jag vet inte jag. Det kan helt enkelt vara jävligt... tungt, ibland. På ett bra sätt alltså. Jag fullkomligen älskar vissa stycken ur Metallicas och Iron Maidens kataloger. Men det har nog mest att göra med nostalgi. Jag skulle ju t.ex. aldrig skaffa en ny skiva med någon av grupperna.



Men men, till något helt annat: var tvungen att kolla upp Beyoncés framförande av "At Last" på "The Inaugural Ball" eller vad den nu kallades efter ditt tips på Plain Gold, och daaaayyyyyymn! För att säga det simpelt. Riktigt rörande. Sen är "Barry" och Michelle så fina tillsammans där också.

#5 - - Nicholas:

Jag vet, det var guld.



För övrigt köper jag nostaligargumentet. Whatever gets you through the night, som John Lennon sa.

#6 - - malin:

gillar du Yma Sumac?

#7 - - Nicholas:

Never heard of! Vad är det?