Idag gick jag till jazzfestivalen efter jobbet för att se McCoy Tyner. Jag hade ingen date, det behövdes inte. Mina steg styrde mig mot skeppsholmen som om det var mitt öde, som Kim Novak i "En studie i brott".

Konserten var fantastisk.

McCoy Tyner - pianist, John Coltrane-sidekick och levande jazzlegend - har en väldigt speciell spelstil. När han är som bäst kommer han in i ett märkligt mode, tonerna forsar fram i en stadig men lugn ström, han vänder på några få ackord och han byter så snabbt och spelar sin vamp så många gånger att det till slut känns som ett enda ackord, en enda mäktig horisont. Det är en takt som upprepas och upprepas tills man slutat bry sig om hur länge det hållit på, det blir som ett jazzigt mantra, och man gör associationer till afrobeat eller techno eller indisk musik men det är ändå något annat, något unikt. Det är vackert, det är episkt, det är gripande. Och glädjande nog har han inte förlorat förmågan att spela så, trots att det var snart 50 år sedan han slog igenom.

Jag skulle gärna höra en solokonsert med Tyner, som såg ut att tyna bort, en mager liten gubbe som inte alls hade generationskamraten Allen Toussaints elegans och pondus. Nu blev det något annat, men också otroligt bra. En soft basist (som fjäskade för svennebananpubliken genom att inkorporera Beatles "Day tripper" i ett solo), en bra trummis, en saxofonist som såg ut som den galne profeten i "Den mystiska stjärnan" (han som slår TIntin i huvudet med en gonggong) samt en gitarrist - och det var ingen mindre än Bill Frisell. Frisell är en genomsympatisk kille som brukar experimentera med country och diverse gitarrljud, men är i grund och botten en stabil jazzman som spelar melodiöst och mjukt. Det skar sig lite mot McCoy Tyners mer meditativa typ av låtar, men de möttes på halva vägen kan man säga. Frisell är skitbra - jag hade gärna sett en solokonsert med honom också för den delen. Nu fick jag ett möte mellan två olika jazzvärldar, och det var både intressant och njutbart.

Imorgon är det Abdullah Ibrahim - kanske den ende personen i världen som beundrar Duke Ellington mer än jag - och Sonny Rollins. Lär bli fett. Frågan är dock om jag hinner se dem, jag hade tänkt hänga lite med min kära syster som är i stan. Men men. På söndag är det Raphael Saadiq och Erykah Badu, det kan gymnasisten i mig faktiskt inte fronta på. Jag älskar den här festivalen.
#1 - - Anonym:

Droppa gärna lite album- och spårtips för ett jungfruligt jazzöra.



- J.

#2 - - Nicholas:

Jag är ingen expert på hans solokarriär, men det tidiga albumet "Nights of ballads and blues" är fint. Skivorna från slutet av 60-talet och början av 70-talet, som "Sahara", ska tydligen vara the shit. Men det räcker med att lyssna på Coltrane-skivor som "My favorite things", "Ballads", "Olé" (som jag inte hört, men Max snackar alltid om att den är typ bäst) och "A love supreme" för att bli förälskad. Titellåten på My favorite things var en ögonöppnare för mig back in the day. Både lättillgängligt och sublimt.

#3 - - Anonym:

Stort tack.



- J.

#4 - - Nicholas:

Nu läste jag lite på wikipedia om Tyners diskografi och shit alltså, den var inte tiny. Samtidigt blir man sjukt sugen på att kolla upp nästan allt som han spelade in för Milestone på 70-talet, "Sahara" och "Trident" ligger högst upp på min lista. Tydligen gjorde han en skiva med Duke Ellington-covers i början av sin karriär också, och det låter ju spännande, men samtidigt har jag svårt att se hur hans modala spelstil skulle passa de extremt "styrda" Ellingonkompositionerna.

#5 - - Daniel:

Kul att någon annan också tycker att Olé är helt jävla sjukt bra. Tyvärr sällan man hör den nämnas när Coltranes diskografi diskuteras annars.

#6 - - D.A:

När Coltrane diskuteras i Sverige tycker jag ALLTID Olé nämns. Vilket är okej, den är väldigt bra, Freddie Hubbard är fantastisk på den, och det är en bra inkörsport om man inte är så hemma på Trane. Sedan går man förstås vidare och upptäcker att Impulse plattorna är bäst.

#7 - - Daniel:

Det är kanske jag som umgås med fel människor då för jag tycker alltid att folk pratar om skivor som "A Love Supreme" och "Giant Steps" när det diskuteras Coltrane.

#8 - - Nicholas:

Om det finns en nivå av jazzlyssnande där A Love Supreme ses som ointressant eller överskattad hoppas jag att jag aldrig hamnar där.

#9 - - Daniel:

"Om det finns en nivå av jazzlyssnande där A Love Supreme ses som ointressant eller överskattad hoppas jag att jag aldrig hamnar där."



Apropå vad?

#10 - - D.A:

Ok, A Love Supreme och Giant Steps är ju så centrala verk hos Coltrane att det är svårt att diskutera hans diskografi utan att nämna dom. Min poäng var att Olé nämns väldigt ofta medans få talar om tex Live at Birdland, John Coltrane Quartet Plays eller Crescent. A love supreme kan fö aldrig ses som överskattad eller ointressant.

#11 - - Max:

asså sahara...har en del bra stunder, som exempelvis melodin i första låten, men oxå en jävla massa koto-plinkande och afrikansk djungelmusik (minns att jag blev rättvist utskrattad för de låtarna i prag). Sen är inte sonny fortune, som spelar sax, nån direkt imponerande musiker om man jämför andra som mccoy har spelat med. Nej, den självklara mccoy tyner-plattan är förstås Enlightenment.



Expansions och Extensions med Shorter från slutet av sextiotalet är också rätt bra om man står ut med harpa och orientaliska influenser (det gäller ffa expansions om jag inte minns fel). Today and Tomorrow, med john gilmore, är naturligtvis också bra, särskilt om man gillar mer renodlad bop. Trident är fet också, men pianoljudet är lite väl modernt för min smak. Många framhåller The Real Mccoy som en av hans bästa, men den har joe henderson på sax.



Annars är ju allt med Coltrane-kvartetten grymt, plus allt han har gjort på andras bluenoteplattor, som exempelvis Shorters Juju och Night Dreamer och Freddie Hubbards Open Sesame. Men bäst av allt är ju Olé. Nicholas, hur kan du inte ha hört den? Den finns ju för kulan på Spotify tillochmed.

#12 - - Daniel:

"Min poäng var att Olé nämns väldigt ofta medans få talar om tex Live at Birdland, John Coltrane Quartet Plays eller Crescent."



Vet inte riktigt var den här diskussionen ska leda fram till men för mig har alltid "Live at Birdland" framstått som en av de skivorna som alltid nämns som en Tranes obestridliga klassiker medan "Olé" som sagt känns som en doldis i diskografin. Men är de nu inte så och "Olé" ofta lyfts fram som en av den stora så absolut inte mig emot. Tycker som sagt att den är helt sinnessjukt bra.

#13 - - Nicholas:

Jazz på Spotify - lysande. Äntligen har jag hittat ett användningsområde för spottis. De har ju varken spjutspetsindie, mixtape-hiphop eller ett omfattande urval av klassisk musik.

#14 - - Daniel:

Japp, Spotifys jazzutbud är lysande.