Det är inte varje dag man får citera Akinyeles skabrösa ordvitsar. Men det är bara för att jag recenserar en Herbie Hancock-relaterad skiva på Digfi idag: http://www.digfi.com/default.aspx?id=11860

För övrigt är jag just nu helt besatt av låten "Unwritten" av Natasha Bedingfield. Den kom 2005, jag hörde den 2006 men visste inte vad det var för något, jag har tänkt på den ända sedan dess och blivit mer och mer frustrerad. Det enda jag minns var att hon sjöng "no one else, no one else" i refrängen. Till slut stod jag inte ut längre, så förra veckan ägande jag en eftermiddag till att kolla igenom alla Trackslistor från våren 2006 (då jag hörde låten) ända tillbaka till våren 2005, jag googlade lyricsen för varje låt med en kvinnlig artist som jag inte kände igen. Värsta detektivarbetet! Men till slut hittade jag den och gud vad lycklig jag blev. En riktigt cheesy text (vissa har problem med att försvara texterna i deras älskade gangstarap-skivor, jag har svårt att försvara att jag lyssnar på en poplåt med rader som "feel the rain on your skin" och "open up your dirty window") men världens bästa refräng. Seriöst, hur många låtar på 2000-talet har en sån briljant refrängmelodi över en sån briljant fyrackordsloop? Kan inte komma på någon. Man blir så lycklig, och det är inte ens särskilt durigt, det är bara så himla stark musik. Låtskrivaren är en tjej som var med i New Radicals, vilket makes sense: deras frontfigur Gregg Alexander är ju en kille som inte är cool för fem öre men som verkar ha lättnynnade hookar som religion (han skrev även Ronan Keatings "Life is a rollercoaster" och Texas "You make me feel", bland annat). Jag älskar folk som har the guts att verkligen skita i texterna. Där kan vi snacka om tro på musikens kraft. Poplåtar alltså, jag älskar det.
#1 - - jakob:

men texten är ju fortfarande en av de sämsta. inte lika dålig som texten till "these words" dock. ganska kul att den låten, som handlar om hur jobbigt det är att skriva en låt, har så fruktat kass text.

#2 - - Petter:

Amen to that! Jag har alltid slagit ett slag för unwritten. Fan i helvete vad bra den är. Klart texten är cheesy, men det är ändå gött på något sätt. Just texten (och den grymma refrängen) var väl en av anledningarna till det unwritten (och more than a feeling med boston) som gick på repeat när jag låg i badkaret helt utpumpad, men samtidigt salig av lycka efter mina sista finals för ett år sen.

Bästa inlägget på år och dar, Ringskog!

#3 - - Petter:

På tal om det här med Obama och Q-Tip så borde väl följande om Obama från dagens NYT få dig att gå i spinn:

After the Democratic presidential debate in Philadelphia in April, Mr. Obama borrowed a move from the rapper Jay-Z and mimed brushing off his shoulders, but it was Mr. Love who had uploaded his music to the senator?s iPod in the first place ? a silver Nano that he bought the senator for his 46th birthday.

?So I?ve gotten pretty fond of Jay-Z,? Mr. Obama said. ?He?s broadened my horizons in the hip-hop world.?

In turn, Mr. Obama said he had gotten Mr. Love into ?everything from John Coltrane to Frank Sinatra.?

#4 - - gustav:

detektivarbetet borde lett till slutsatsen att albumet kom 2004. men singeln var nog 05 ja. jaja, den är absolut fet, och texten med, din alltså.

#5 - - Nicholas:

Tack tack. Men vem är mr Love? Fan vad fint ändå att Obie älskar Frank Sinatra och John Coltrane och tar ett försiktigt dopp med tån i hiphop-ån.

#6 - - jeps:

komma och tänka på en låt sm jag har haft i hjärnan sens jag var typ 15...kommer bara ihåg hur melodin gick men ingen text...videon däremot kom jag ihåg jätte bra:
Allt är tecknat med svart/vitt eller få färger, två forskare eller uppfinnare håller på att bygga ett rymdskepp, låten kör på men efter ett tag verkar en av forskarna distraherad eller nått.
Han bygger på nått sidoprojekt och efter ett tag fixar han ihop en liten robotfamilj med fru och barn.Den andra upfinnaren blir ensam och tillslut galen så han slår ihjäl den andra uppfinnaren med en spade, sen dödar han fru och barnet och tar ut ett mekaniskt hjärta ur robotfrun....det var den sista kuggen i hjulet på rymdskeppet och han flyger iväg...han åker upp upp tillslut explodedar allt och han flyger upp som en ängel och reunitar med hans kompis och hans familj...Wow det var långt men snälla kan någon säga vilken låt jag tänker på.... kom ihåg allt är tecknat ...(PS. Kommer ihåg att refrängen gick nått istil med "friendly voices in the aiiiiiiiir" you cant see them but there theeeere"

#7 - - Petter:

Ja, det där kanske var lite taget out of context. Det var plockat ur en artikel om Obama's "body man" (tänk Charlie i West Wing) som heter Mr Love, tydligen.

#8 - - johan:

jeps!
jag tror det är rocket brothers av kashmir. jag såg videon på tv nån gång och tyckte den var så söt, speciellt när robotarna får vingar när de kommer till himlen. låten har jag emellertid alltid lämnat därhän, det är videon som är grejen.
http://youtube.com/watch?v=ar9qeL0usEE

#9 - - jeps:

Ja exakt det är videon som gör allt. känns som låten bara var skriven som en hyllning till videon...tack tack.