image250
Är det bara jag som tycker det är kul att den nya Indiana Jones-filmen heter "Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull", när ett av fjolårets mest omtalade konstverk var Damien Hirsts "For the love of God" (bilden) som bestod av en dödskalle täckt av diamanter? En pimpad dödskalle, som det heter på modern svenska.

För ett par år sen visade Filmstudion i Lund de tre tidigare Indiana Jones-filmerna tre lördagseftermiddagar i rad, som en matinégrej, och jag gick och såg den första. Den var inte lika bra som jag tyckte när jag var liten. Mest minnesvärt var att Indy avlivar dumma nazister till höger och vänster. Och jag tänkte: är inte dessa filmer ett sätt för Steven Spielberg att hämnas på de som mördade hans folk, en sorts blodig tillfredställelse maskerad som ett pojkäventyr? De allvarliga Schindler's List och Rädda Menige Ryan är bara andra sidan av det myntet. Men det är inte bara en väldigt biografisk tolkning, det är ganska reducerande ("han är jude, alltså tänker han så här..."). Men ändå, det är en tanke. Skurkarna i den nya filmen, som utspelar sig på 50-talet, är tydligen nazister som klarat sig! Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Hellre nazi-nostalgi än onda araber i och för sig. Hollywood-marknadsförd islamofobi känns sådär.


PS Jag recenserar en samling med tidiga Randy Newman-låtar på the dig här: http://www.digfi.com/default.aspx?id=11819
#1 - - jeps:

ja! det är ju precis så...alla filmer där spielberg har något annat i tanken än att skapa rent underhållande filmer blir ju vetenskapligt bevisat alltid sentimentalt crap (schindlers list, the terminal, A.I, Munich) där allt förenklas och fördummas i evighet. När han däremot gör göttiga äventyrs blockbusters låter man det gå och det blir klassiker på direkten,(Hook, Indiana Jones, Jaws, Jurassic Park)
Fy satan vad jag längtar tills Tintin kommer ut. Kan bli hur bra som helst.

#2 - - jeps:

Juste..bra bredd och blanding mellan humor och allvar på grejerna har det blivit också.
Nu har det blivit så att jag typ bara läser den här bloggen och ett fåtal andra. Jättebra fortsätt så

#3 - - Lame duck:

Spielberg ska göra en film om George W. Bush också, säger att det är så tacksamt, Bush gör så konstiga saker samt har dessutom hela tiden en massa omedvetna grimaser för sig - men det är väl aldrig samma film du skriver om...?

#4 - - jeps:

sen blir det lincoln filmen med liam neeson ,( får se hur den blir.(
Måste bara passa på att tipsa alla Khonnor fans om den här låten http://www.lastfm.se/music/Grandma/_/Have+Sex+With+a+Tree

Så otroligt bra, han är nästan bäst när han bara sysslar med instrumentaler

#5 - - Nicholas:

Tack för tipset (och de snälla orden), jättebra låt! Är det det första han släpper sedan Burning Palace? Jag saknar Khonnor... men jag läste att han typ slutat göra låtar med sång, tråkigt.

Jag känner mig kluven inför Steven Spielberg. Jag gillar honom i teorin, men det finns inte en enda av hans filmer som jag kan säga att jag tycker är riktigt bra. Ändå är jag lite nyfiken på nya Indiana Jones. Även om det känns ganska absurt att oldtimern Harrison Ford ska springa omkring och leka actionhjälte.

#6 - - Anonym:

jag vet inte om den här understreckaren är bra eller så, jag har inte läst den sedan den publicerades i tidningen och jag kommer inte ihåg så mycket, men jag kom att tänka på den ang ditt inlägg. http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_460599.svd

#7 - - jeps:

Han släppte ju jättemycket innan han skrev musik under namt Khonnor.
Gaza Faggot, I Cactus, Grandma är ju alla honom.
Jag vet inte vad han sysslar med nu men hypen kommer ju vara sjuk om han släpper nått

#8 - - Nicholas:

Ah, jätteintressant understreckare ju!