oh what a night

Publicerat i: Allmänt

Igår spelade jag alltså skivor på Jeriko. Det var jättekul! Det kanske låter självgott/distanslöst, men jag tycker det gick rätt bra (jag är så pass oetablerad som DJ så jag tar mig friheten att säga det). Blev rörd av att dansgolvet var så med på noterna, jag börjar förstå grejen med att vara DJ, det är ju skitkul när man spelar en låt som man älskar och så börjar alla jubla. Jag delade på tiden med Ribs och Mona Masri, och när jag gick på klockan ett inledde jag med Usher & T.I. & Jeezyz "Love in this club", det var ett fint ögonblick. Mariah Carey-låtarna för kvällen var "Heartbreaker" (oväntat väl mottagen!) och "I'll be loving you long time". Göttigast var kanske ändå att avsluta med Sean Garretts "Grippin", Cassies "Is it you" och Paragon & Henoks "Öppna eld" (bästa svenska hiphoplåten sen Vad e det för mode). Alla ni som var där och dansade, jag älskar er.


Att vara DJ är lite som att lajva (gissar jag alltså. I was nowhere near Oakland!), man skapar liksom en värld som är lite bättre än den man vanligtvis lever i, man låtsas att det inte alls är konstigt att xxxxxxxxxxxx spelas när man är ute, man låtsas att livet är så fett. De senaste åren har jag ibland haft en fånig dagdröm: om allt skulle gå åt helvete med alla mina karriärer så kan jag öppna en bar där det alltid spelas noggrant utvlad pre-1965-jazz på hög men anständig volym. Ett värdigt och vuxet litet ställe, man kan gå dit och ta ett glas eller en kopp kaffe efter bion man nyss var på, det är alltid typ halvtomt, absolut aldrig stökigt och svinigt, och på vägen hem funderar man på hur det där stället kan gå runt. Ha, jag skulle givetvis aldrig ge mig in i krögar-businessen, det är bara en trevlig tanke eftersom det är ett sånt ställe jag själv skulle vilja gå till, ett sånt ställe som de går på i gamla film noirs eller Hopper-målningar. Klyschigt och fånigt, whatever. Menar bara: det är trevligt, och kanske nödvändigt, att förvränga vardagen lite så att det blir lite vackrare. Därför älskar jag att spela skivor ute. Malmö upphör liksom att vara Malmö.