image253
Liten bild från bästa Woody-filmen

Sydney Pollack dog igår i cancer. Född 1934, bara ett år innan Woody Allen (hjälp) som han var vän med. Han var så fin och verkade ha så stor respekt för Woody, jag läste det i någon intervju för länge sen, själv var han ju en "vanlig" regissör som gjorde filmer som "Mitt Afrika" (utrypen för outhärdligt tråkiga tretimmarsdramer som får nio Oscars). Men han var skådis också ibland, och verkade vara en regular guy, en cool guy. Han var bra i "Eyes wide shut". Och han var jättebra i "Fruar och äkta män", Woody Allens bästa film, som jag för övrigt tycker att fantastiska "Margot at the wedding" är lite besläktad med. He was a hedgehog.
#1 - - Qune Escobar:

In honour of Sydney Pollack ? min John-Cusack-i-High-Fidelity-lista över hans bästa filmer:
1. Three Days of the Condor
2. They Shoot Horses, Don't They?
3. The Way We Were
4. Tootsie
5. Sketches of Frank Gehry

Sen måste jag självklart slänga in en topp-fem Woody också:
1. Hannah and Her Sisters
2. Annie Hall
3. Deconstructing Harry
4. Crimes and Misdemeanors
5. Manhattan Murder Mystery

Så att det inte är några missförstånd senare så vill jag bara tillägga att jag faktiskt inte alls gillar High Fidelity-filmen. Boken däremot.