Den senaste tiden har jag blivit helt hooked på tv-spelet "Final Fantasy VII" från 1997. Jag önskar att jag kunde förklara vad det är och varför det är så bra, men det är svårt, för om man rycker ut en ensam beståndsdel framstår den som fattig och intetsägande. Jag vill inte googla några bilder från spelet och klistra in dem här, för ni hade nog tyckt att de var rätt fula, daterad grafik and all. Jag kan inte be er lyssna på Nobuo Uematsus musik, för liksom filmmusik bär den inte på egna ben, hur kongenial den än låter i spelet. Och framförallt kan jag inte återge storyn i spelet, börja dilla om George Orwell-dystopin och upprorsromantiken, sökandet efter och besvikelsen över fadersgestalter, barndomskärlekar som man träffar många år senare, samt en släng av ekologiskt hokus pokus och inte minst ett gäng dramatiska strider - för historien är förmodligen ganska banal, om man skulle läsa den i manuskriptform rakt upp och ner. Karaktärerna är mer eller mindre stereotypa, dialogen är välgjord men ganska förutsägbar, konturerna är hela tiden väldigt skarpa.

Men det är kombinationen av det visuella, det musikaliska och det litterära, samt den ganska svindlande känslan av att man är med själv och påverkar (man styr karaktärernas alla handlingar, från fysiska rörelser till att välja mellan olika repliker i dialogen) som gör det till ett allkonstverk. Jag undrar vad Wagner skulle tycka om Final Fantasy. Kan tänka mig att han skulle gilla det, om man smällde upp det på en maffig bioduk istället för en pluttig tv-skärm. Hur banal är inte storyn i "Tristan und Isolde", egentligen? Men i sitt sammanhang - de där fängslande första ackorden i uvertyren och ända till den vackra sista arian, Liebestod - blir den otroligt kraftfull. Samma sak med en film som Sergio Leones "Den onde, den gode & den fule". Storyn i sig är kanske inte så fet, närbilderna på Clint Eastwoods ögon är inte ett konstverk i sig, och Ennio Morricones musik är bara en kliché om man hör den utanför filmen - men tillsammans blir det oerhört effektivt och engagerande. (Kan jag tänka mig, jag har inte sett filmen.) Både med film och med opera är det ju så: storheten ligger inte så mycket i de olika beståndsdelarna, utan hur de arbetar tillsammans för att göra något som suger upp en i en kompakt estetisk upplevelse. Det är ett litet mirakel. Och Final Fantasy fungerar på samma sätt.

Ganska intressant är att Shigeru Miyamoto (mannen som skapade Mario och Zelda och som typ är för tv-spelen vad Bob Dylan är för det moderna låtskrivandet) inte gillar RGS, role-playing games, alltså såna spel som Final Fantasy. Han sa i en intervju att om det är en story man vill ha så kan man lika gärna läsa en bok eller se en film. Han vill göra spel där man spelar, där man har frihet och är aktiv, och han anser att rollspel är samma sak som att vara bunden till händer och fötter. Jag tycker att det är intressant, för det är ju en filosofi som bygger på att tv-spel är för spelandets skull - att göra det till något annat, att försöka skapa ett interaktivt episkt drama, vittnar bara om hybris och mindervärdeskomplex. När Shigeru Miyamoto gjorde Zelda-spelen var hans mål inte att storyn skulle vara intressant, det var sekundärt, det viktiga var att man som spelare skulle känna att man var inne i spelets värld. Och han lyckades, framförallt med spelet "The Legend of Zelda: Ocarina of Time" från 1998, fast det är en annan historia. Final Fantasy är annorlunda, jag skulle inte vilja säga att man har mer distans, men det handlar mindre om kroppsligt deltagande (i Zelda spänner man pilbågar och tar varje simtag) och mer om att komma in i historien. Storyn är i första rummet, och allt annat har funktionen att få den att kännas viktig. Så det är olika fokus, men jag tycker inte att det ena är bättre än det andra. Det är intressant med spel som hyllar upplevelsen av att spela/leka/delta i sig (Shigeru Miyamotos favorituppfinning är Rubiks kub!), men det är också fett med spel som använder spelandet som ett verktyg för att få publiken/spelarna engagerade i ett ambitiöst allkonstverk där bild, ljud och ord samverkar. Final Fantasy är inte en "värld", det är en känsla. Det är inte säkert att alla är öppna för den känslan, precis som alla inte är öppna för John Coltrane eller Fela Kuti eller Bach. I samtliga fall får jag säga: it's your loss.

#1 - - Karin:

Jag blir så lycklig!

#2 - - David:

jag spelar om ff7 ungefär vartannat år och får de där sällsynta större-än-livet- och nostalgikänslorna gång på gång. har du spelat xenogears? också squaresoft. också fantastiskt.

#3 - - jeps:

Jag har aldrig tyckt om typ hela den här japangrejen som alla ska hålla på med nu, typ att alla ska börja läsa manga hur dålig..eller töntig den är bara för mangans skull (det finns ju fantastisk anime,manga) men typ de här skitfjantiga pocketböckerna som typ alla läser eftersom det anses coolt eller att man ska äta sushi utan att veta hur bra sushi smakar och alltid tycka det är gott (i min skola serverade de vid ett tillfälle sushi med gammal fisk!..alla sa att de tyckte de var skitgott och liksom gjorde citron miner när de åt den.bara jag och en annan som typ vägra och nästa dag var alla hela ruttna i magen)Jag vet inte vart jag vill koma med det här=)..jag har aldrig sett tjusningen att spela mario och typ hela nintendo grejen..haha its funny because there italian eller?...men skitsamma tycker ändå att om folk vill spela bra rpg ska de köra typ Kotor och Vampire the masquerade bloodlines på pc (mina favvospel) de känns befriande att de inte fjantar runt med hela den här fantasy stora svärd drak grejen och gör nått hela eget...båda både få typ spel Oscar för typ allt..speciellt rösterna och karaktärerna i VTMB...fan vad jag svamlar..måste vara skittråkigt attläsa det här..men iaf om ni vill köra ett bra rpg. kör vtmb och bortse från alla buggar och halvtaskigt system så kommer ni bli hooked

#4 - - jeps:

PS..jag tycker det är jätteroligt med bredden på den här bloggen..den liksom låser sig aldrig som andra kan göra...roligt med lite spel som omväxling.
Underskattad kultur

#5 - - Casey:

Det jag gillar med FF7 är att den faktiskt i mina ögon skapar en betydligt bättre "världskänsla" än Zelda. Även om man "spelar" mer i Zeldaspelen känns det aldrig för mig som att man är i en riktig värld (minus Wind Waker möjligtvis), utan snarare ett mindre land som till större delen består av grottor och monster. Det finns typ en stad och kanske tjugo bybor etc. I princip allt du stöter på i Zelda har en tydlig spelmässig funktion.
I Zelda känns världen alltid optimerad för spelaren. Man känner nästan alltid att det är ett spel
(kanske det bästa spelet iofs).
FF har när det varit som bäst alltid förmedlat den perfekt illusionen av att verkligen befinna sig i en "riktig" värld, även om man inte kan besöka alla delar av den och egentligen inte har så stor reell frihet. Det är i den perfekta mixen mellan den i stort sett väldigt linjära storyn och elementen av "frihet" (världskartan, sidouppdrag, bybor som inte
har någon verklig "poäng" för att klara spelet etc) som FF har sin största styrka.

#6 - - Karin:

Både Ocarina of Time och Final Fantasy VII är två spel som alltid kommer att hålla hög klass och kvalitét oavsett hur många år det går.
Visst, spelen har inte den bästa grafiken yada yada yada, men för mig har aldrig grafiken varit det ultimata när jag spelat ett spel. Historien och känslan i spelet och utvecklingen av en berättelse där man som spelare känner sig delaktig är viktiga beståndsdelar om jag ska spela ett spel eller inte. Och det är det som är så fantastiskt med både Ocarina of Time och FF7, man har känt sig delaktig och har haft jävligt kul medan man spelat! Grafiken
i båda spelen är helt enastående just eftersom den bidrar till den magiska känslan (tillsammans med grym musik förstås) man som spelare behöver. Personligen behöver jag inte grafiken i tex Crysis för att förhöja upplevelsen av ett spel.

#7 - - jeps:

Jag håller med karin grafiken spelar ofta en obetydlig eller ingen roll

1: Engerande story (Vampire the masquerade,KotOR:D)

2:Miljöer man vill spela i/utforska (vem fan vill uppleva att spela i ett grått chernobyl med fula resident evil hundar överallt som man gör i skitspelet
Stalker)

3:Karaktärer/dialog (Glömmer aldrig när personer som Smiling Jack,Sebastian Lacroix eller Hk 47..kommer ofta ihåg dessa långt mer än med t.ex filmer)

4:Musik (Brukar hata Goth musik men passade skitbra när man som vampyr kunde gå ut på ett dansgolv i nånn klubb med typ rave i bakrunden och seuduca ett gothtard för att sedan draina den.mums:D ..och vem gillar liksom inte starwars musik liksom?:D)

5: Det är längden som räknas med spel och om inte annat omspelningsfaktorn eller om man släpper spelen i en serie (som med half life)

6: Att det känns som man vill/kan förändra sin omgivning och att det finns flera slut att välja på

My top five list of games (inte i ordning)
1: Vampire the masquerade bloodlines
2: Starwars knights of the old republic 1 och två med Tg modden (nördfaktor..mmmm..10!:D)
3: Half life två serien
4: Grimfandango
5:Starcraft
5:
Gud vad ambitiöst men men =)

#8 - - Karin:

ICO och Shadow of The Colossus är två underbara spel. Spelglädje på hög nivå!

#9 - - Henrik:

Asså, det enda riktigt thill spel som gjorts är GTA San Andreas.

#10 - - jeps:

Oh fuck det glömde jag henrik du har rätt Gta är jävligt ballt..längtar som fan till det, mass effect och fallout