- I am HIM!
- Tell me where have you been
- Around the world, now I'm back AGAIN!
- The've been asking...
- Who's been asking bout ME?
- ...The've been searching, they've been wondering why
- In case you're WON-DE-RING!
Idag släpps "Carter III" officiellt, och jag har skrivit en kort och koncis genomgång över Weezys karriär och varför han är så bra, finns här: http://www.digfi.com/default.aspx?id=11892. OK det var en lögn, den är inte kort, den är åt helvete lång, men det finns ju så mycket att säga, så mycket musik att kommentera. Nyckelord: Frasier - James Brown - Zlatan - lingvistik (är det inte ganska hardcore att döpa två mixtapes till "The Prefix" och "The Suffix"?) - New Orleans-bounce - Will Ferrell - Sqad-Up - "69 Love Songs" - autotune - heteroambivalens.
Jag tycker faktiskt att Carter III är jättebra. Så många bra låtar! Det spelar ingen roll att man hört ett par av dem innan, de är fortfarande grymma. Skönt också att det är så lite gäster, hade inte pallat att höra Mack Maine och Curren$y på varannan låt. Alchemist-låten har kanske inte världens bästa Alchemist-beat. Men det är ändå rätt kaxigt att göra värsta New York-låten när man är en N.O. Nigga. Ärligt talat är det nog ingen av alla sydstatshjältar som låter så lite sydstat som Lil Wayne. Bara för att han är så eklektisk och vidsynt. International, think rational.
Det var någon som frågade om vad jag tyckte om "Mr Carter". Den är fin, jag gillar den skarpt. Men det mest intressanta med den låten är inte att Jay-Z rappar bra, utan att han över huvud taget är med: nu är det han som är gäst och underordnad, nu är det Lil Wayne som är värd, nu står det svart på vitt vem som är viktigast i gamet. I höstas lät ju Jay-Z Lil Wayne vara med på en låt på sin egen skiva, men den låten ("Hello Brooklyn 2.0") var riktigt kass, är man paranoid så kan man ju få för sig att Jay-Z valde det keffa beatet bara för att minimera chansen att den bästa låten på hans skiva skulle vara en Lil Wayne-låt, lite styvmoder-mode sådär. Där fick Weezy också stå i skuggan, men nu har han huvudrollen.
Fast Jay-Z gör på "Mr Carter" precis som han gjorde när han var med på Kanye Wests "Diamonds of Sierra Leone", dvs rappar om sig själv och struntar i vad låten handlar om egentligen eller vem som gör den, det är en obstinat strategi för att ständigt stå i centrum. Jag kommer att tänka på en scen i den där tv-serien om Ronald Reagan som kom häromåret, när Reagan (innan han själv blev presidentkandidat) gästtalar på den republikanska kandidatens (tror det är Ford) kampanjmöte och inte med ett ord nämner personen som han är där för att hypa upp, istället blir det en Reagan-show. Undrar om det hände i verkligheten, det kanske det gjorde. Jay-Z som en hiphopens Ronald Reagan? Hm, varför inte. Men Jigga är nog smartare än Ronnie.
Skivan är grym. Bättre än Da Drought vol.3.
Å andra sidan tycker jag det är obegripligt det här med vad som är skivor och vad som är mixtapes och varifrån somligt kommer och så vidare. Inte heller bryr jag mig.