Jag såg "The Dark Knight" igår. Vad ska man säga? Den var bra, men inte så bra som jag inbillade mig att den skulle vara. Det är ju en actionfilm och actionfilmer är inte riktigt min genre. Det finns en keff professor i filmvetenskap vid Lunds Universitet som tycker att Jerry Bruckheimer-blockbusters är Stor Konst (eftersom de är så välgjorda och professionella, perfekt filmade och klippta etc etc) och som kanske känner något rus av att ha en against the grain-åsikt, men jag tycker såna hållningar är fattiga. En blockbuster är en blockbuster, en explosion kan inte beröra på samma sätt som en replik. Punkt. Med det sagt: Christopher Nolans Batman-filmer är inte your average blockbuster-actionfilm, de har en annan ambitionsnivå, är lite mer mörka och suggestiva. Det här var inte "Die Hard 3" - fast ändå lite åt det hållet: många av vändingarna i plotten kändes krystade och endast motiverade av att det behövdes något spektakulärt, som filmen var ett slags nöjesfält. Jokern var en extremt företagsam skurk som lyckades få tag i och rigga sprängladdningar precis överallt, och sen kom tusen poliser springande och fick evakuera och ha sig... ja, det där upprepades gång på gång.

Ändå: jag gillade vissa grejer. Heath Ledger spelade faktiskt precis så bra som hypen hade lovat, vilket kändes skönt och samtidigt sorgligt eftersom han är död. Han var verkligen en madman. Bra att de bytte ut sötmesiga Katie Holmes mot Maggie Gyllenhaal, som har en helt annan pondus framför kameran, i rollen som Rachel - och manusets behandling av henne var modig och oväntad. Aaron Eckhart kan jag inte se utan att tänka på "Thank your for smoking" där han gjorde huvudrollen, jag väntade hela tiden på en oneliner, men han var ändå rätt bra - tills han bytte skepnad på slutet och man blev påmind om att: just det, det här är ju faktiskt karaktärer som är hämtade från en gammal serietidning.

Det är det som är dilemmat med de nya ambitiösa Batman-filmerna: de slits mellan att vilja vara allvarliga och moderna, men är bundna till en fiktiv värld som består av klichéer om ont och gott, tuffa hjältar och färgglada skurkar. Det skär sig. I ena sekunden ska man ta Bruce Wayne på allvar. I andra sekunden ser man en fånig kille som har ansiktet delat i två halvor - en normal, en brännskadad, halva munnen ler, den andra är arg... come on! - som kallar sig för "Two-face". Alla heter såna saker. "Jokern". "Scarecrow". Alltså... förlåt, men man får ju en viss distans till såna figurer.

Två andra saker som jag tänkte på:
1) kinafobin har nått Hollywood. Zeitgeist! Det är inte längre arabiska terrorister som är det man är mest rädd för - de kan man numera skämta om, som i Adam Sandler-filmen "Zohan" - utan kineser som tjänar mer pengar än amerikaner. I "The Dark Knight" finns en kille som heter Lau som till skillnad från helyllemiljonären Bruce Wayne har ökat med "8% för varje år som gått" - och givetvis visar det sig att det är dirty money, han har kontakt med maffian, det är klart som korvspad att de inte är hederliga de här kinserna! Intressant.
2) Batman buggar alla mobiltelefoner i hela staden och hans medhjälpare blir så paff att han säger upp sig av etiska skäl:
- Det här är för mycket makt för en man.
- Det är därför jag behöver din hjälp!
- Att avlyssna 30 miljoner människor är inte mitt jobb.
Intressant va? In your face, Thomas Bodström. Som för övrigt liknar Christian Bale lite. Liiite.
#1 - - Petter:

"Det är det som är dilemmat med de nya ambitiösa Batman-filmerna: de slits mellan att vilja vara allvarliga och moderna, men är bundna till en fiktiv värld som består av klichéer om ont och gott, tuffa hjältar och färgglada skurkar. Det skär sig."

Ah! Precis det problemet hade jag med Batman Begins, som jag tycker är ganska överskattad. BB blir ju helt jävla flippad på slutet, när Liam Neesons jävla skurk steppar fram och visar sig vara den här uråldriga kinesiska mästaren typ (kommer inte ihåg exakt, var ett tag sedan jag såg den), Scarecrow släpper ut den där gasen och skapar en "crazy island" mitt i stan och hela faderullan. Det skär sig verkligen mot den mörka, förhållandevis lugna och perfekta första halvan av filmen.

Antingen ska det vara all out serietidningsfilm, som i Spider-Man 1 & 2, eller en faktiskt modern, "vuxen" och djup skildring av förlagan, som Christopher Nolan så irriterande har visat att han kan göra, men uppenbarligen inte fullt ut. En mix av de här motpolerna fungerar bara inte.

#2 - - Nicholas:

Håller med, Batman Begins slår knut på sig själv i slutet. Den här filmen är mer jämn, och slutscenen (alltså sista minuten typ) är faktiskt riktigt bra. Jag gillar också att de inte har ordet Batman i filmens titel, det måste ju vara första gången något sånt händer i serietidningsfilmernas historia. Just därför förväntade man kanske sig något... mer. Först trodde jag att filmen skulle vara en filmatisering av "The Dark Knight Returns", en Batman-historia som gjordes av Frank Miller på 80-talet, där hjälten är medelålders, sliten och smått patetisk. Men så kul ska vi alltså inte ha det.

Spider-Man 2 gillar jag för övrigt, men inte ettan.

#3 - - Petter:

Var och såg The Dark Knight igår kväll. Mycket bättre än Batman Begins, även om jag tyckte att inledningen kanske inte var lika stark som den i BB. Men när det väl tog fart - whoa! Mycket att gotta sig åt (i synnerhet för ett actionfilmsfan som jag). Inte minst Jokern (behöver inte ens nämna Ledgers namn, han ÄR ju verkligen sin roll här och inget annat), så underbart galen, hemsk och komisk på samma gång. Det känns verkligen tråkigt att man inte kommer få se något mer av Heath Ledger, vad han skulle hitta på härnäst liksom. Dead and gone. :(

Ah, Millers Batman-berättelser är fina! Tydligen har Christopher Nolan och hans bror (som skriver manus med honom) insipirerats en del av just Millers DKR, men inte mer än så - de har ju klargjort att de vill skapa sin egna Batman, precis som de ville skapa sin egna Joker utan att läsa på om karaktärens bakgrund (och det är väl deras främsta triumf hittills).

#4 - - Nicholas:

Faktiskt. Filmen hade blivit väldigt mycket tråkigare om det hade varit en massa keff hobbypsykologi om hur traumatiserad Jokern blev som liten gosse (flashback-scener i slowmotion med filtrerat ljud...). Dessutom blir han ju läskigare genom att hans madness inte desarmeras genom en massa förklaringar. Just därför är det faktiskt lite förvånande hur slarviga de är med Harvey Dent-karaktärens utveckling, eller vad säger du? Han känns inte alls lika genomtänkt. Det hade varit mer innovativt om han hade fyllts av moralångest och självhat och typ tagit livet av sig.

#5 - - KV:

Har fortfarande inte sett. Men jag berömmer gärna för att du vågar använda "klart som korvspad".

#6 - - Bernhard:

Jag gillar inte att alla skriver om "The Dark Knight" som "Heath Ledgers sista film". Det är fel. Glöm inte Terry Gilliam!

#7 - - Nicholas:

Fast det här var faktiskt den sista han spelade in. Premiärdatumen är en annan grej.

#8 - - Bernhard:

Är det sant? Han hade ju inte ens spelat in hela Terry Gilliam-filmen när han dog. Spelade han in, typ, 75% först isåfall, spelade in hela Batman och sen gick bort innan de sista 25%en?

#9 - - Nicholas:

ok min källa är wikipedia...

#10 - - Petter:

Mmm, gillar när han berättade om hur han fick sina ärr, som ju säkerligen bara var påhitt från Jokerns sida, men fortfarande djupt störande. Jag blev speciellt (på riktigt) rädd när han berättade den första, om hans galne far. Ah, Heathcliff...

Mmm, med Harvey Dent alltså... Det gick bara för fort. Kändes på gränsen till endimensionell som karaktär, på sättet han i ena stunden inte kunde tänka något annat än "RÄTTVISA!" och verkligen var denna fläckfria "white knight" (och den rollen fungerar ju helt ok, speciellt som någon slags motpol/sparringpartner till Batmans karaktär), ända till olyckan då han liksom... förlorade identitet. Vilken mening har hans roll då egentligen?

Och Eckhart var inte alls lika bra som jag hade förväntat mig! Han kändes som perfekt i rollen på förhand, men det är något som inte riktigt sitter.