Daniel Gilbert och Håkan.

Jag såg Håkan Hellström igår. Det var fint: jag och Caroline stod längst fram omgivna av en armé av 15-åriga tjejer som hade skrivit "Håkan" i pannan och på armarna (och en hade skrivit "MONGO PARTY!" på jeansen... what?). Jag var den enda killen inom synhåll, med undantag för en liten pojke som var typ tio år och som verkligen inte borde få stå så långt framme för sina föräldrar. Han stod precis framför oss, vilket var ett stressmoment eftersom man inte ville ha ett barns död på sitt samvete. Jag lyckades spela ut honom mot vakten så till slut blev han rädd/ängslig och gick tillbaka. Vilket var skönt för sen började alla hoppa och röja for real.

Håkan var jättebra. Så klart. Jag hade bara sett honom en gång tidigare, det var vintern 2001 och då spelade han alla låtar från första skivan (han hade ju inga fler) och alla blev tio minuter långa. Det var grymt, men jag tycker Håkan är en bättre artist nu, han har gjort så mycket bra sedan dess. Nu har han en "katalog" som det heter på rockjournalistlingo, en massa låtar att välja och vraka mellan. Ändå spelar han daterade saker som "Ramlar" och "Kom igen Lena"... det fattar jag inte. Fast han vill väl please the crowd också (även om the crowd består av en massa 15-åringar som alltså måste varit sju år gamla när "Ramlar" kom). De två låtarna, och den sega balladen "Det är så jag säger det" som lite oförtjänt fick avsluta konserten, var de enda dåliga låtarna. Resten var guld. Det var så underbart att se Håkan Hellström på bara några meters håll och höra honom sjunga "En midsommarnatts dröm"* och "Brännö serenad" (med fint försnack) och "Kärlek är ett brev skickat tusen gånger" (och "13"... och "Klubbland"... och "Tro och tvivel"... och...).

Till och med "Hurricane Gilbert" lät bra. Håkan pussade Daniel Gilbert på munnen. Över huvud taget var det mycket gos på scenen. När de två gitarristerna inte hade så mycket att göra i en låt gick de fram till varandra och kramades lite, stod och höll om varandra ett tag som goa grabbar gör. Sen tog de några klunkar öl. Som goa grabbar gör.

PS förband var Hästpojken. Gud vad kassa de är alltså. Varför hoppar inte Joel Alme av? Hans egen musik är tusen gånger bättre än den där pinsamma slafsrocken. Nästan ännu värre än musiken i sig var mellansnacket: "nästa låt handlar om att ligga runt. Att gå på högstadiet och ligga runt liksom. Och jag ser inget fel i det. Det är okej att vara 14 och ha haft sex med 30 personer. Det är bara att köra. Ligg runt liksom, det är gött!" sa den läbbige sångaren till de 15-åriga potentionella groupiesen framför scenen. Vad fan alltså. Skamlöst.

* Jag måste bara säga det: Håkan Hellströms "En midsommarnatts dröm" är bättre än Jack Kerouacs "On the road". Lätt. "On the road" slutar med en sidas pseudopoetisk stream-of-conciousness. "En midsommarnatts dröm" slutar med den fantastiska raden "och du bor alldeles runt hörnet, i kvarteret". Dessutom har jag alltid haft svårt för "On the road"s bordellepisod, inte så jävla fräscht att romantisera och hypa upp en sån grej. Men nu ger jag mig kanske in på djupt vatten. Även Hjalmar Söderberg skrev ju om att gå till prostituerade på ett casual sätt. Samtida med honom var ju Fröding som skrev "Jag köpte min kärlek för pengar, för mig fanns ej annan att få", populär i Högsta Domstolen. Sen finns ju J.D. Salingers "Räddaren i nöden" men där är mötet med glädjeflickan knappast romantiserat, det är bara awkward och tragikomiskt. Eller Woody Allens "Harry bit för bit", där är det bara en markör för hur lågt huvudpersonen sjunkit. Men Jack Kerouac bara: åh, en äkta mexikansk hora, gud var HÄRLIGT! Evert Taube var nästan, men inte fullt lika romantiserande med "Flickan i Havanna" (det finns ändå något melankoliskt där - och dessutom är den prostituerade för en gångs skull huvudperson och inte bara objekt). Hm, vem är det nu som gillar Evert Taube förresten...

#1 - - Bogey:

Är det inte just Håkan Hellström som älskar Evert Taube och sjungit in han låtar nyligen?

#2 - - Nicholas:

That's what I'm swayin'

#3 - - matti alkberg:

Klart En midsommarnattsdröm är bättre än On the Road. Men det är fullt möjligt att Zigenarliv Dreamin' är lika bra. Kanske en vers för lång bara, sammanlagt alltså.

#4 - - Viita:

Jag såg Håkan iHultsfred och i Kiruna. Han sög i den första och ägde i den senare. Men det som störde mig var att han körde EXAKT samma mellansnack. Pratade han om "hur vi försökte ta oss in på klubbarna i Göteborg" innan "Känn ingen sorg?" Och snackade han om att man skulle "Försöka glömma alla de där killarna som har svikit" innan "Det är så jag säger det" ? i Så fall tycker jag att det är lite slappt.

#5 - - matti alkberg:

Åh, mellansnack. Vilken best. Jag kan inte sluta ha åsikter om det, skulle jag börja.

#6 - - gustav:

notera även att flickan i havanna faktiskt inte säljer ringen hon fått. det har också betydelse.

#7 - - Nicholas:

En kul grej med mellansnacket innan "Det är så jag säger det" var att en av tjejerna längst fram måste ha varit på Håkan-konsert tidigare i år och hört samma snack då, för hon sa Håkans ord i kör ibland. För att retas liksom. Roligt fan.



Jag har inget emot att mellansnack är inövat. Det är ju, förlåt om jag låter klyschig nu, en del av showen. Hellre ett riktigt bra, retoriskt effektfullt, inövat mellansnack än ett slappt spontant. Jag lovar - eller hoppas i alla fall inte - att Hästpojkens mellansnack inte var planerat långt i för väg.

#8 - - Petter:

Meh, gillar du inte "Hurricane Gilbert"?



Och nu till något helt annat. En liten, nördig detalj jag måste busta Strage för: att han i sin Carter III-recension använde raden "I'm a venereal disease like a menstrual bleed" för att liksom pika Wayne lite (han antydde väl lite smått att Wayne inte är så smart - som han ju faktiskt verkligen är).



Men grejen är den att citatet är felaktigt, det går egentligen: "I'm a venereal disease, like a menstrual - bleed through the pencil and leak on the sheet of the tablet in my mind 'cause I don't write shit 'cause I ain't got time" (var tvungen att skriva hela raden för den är så grym!).



Som sagt, en nördig liten detalj, men ska man dissa ska man bannemig göra det på en stadig grund!

#9 - - Caroline:

Petter! (är det du Petter, Petter liksom?)

tack!!! UPPRÄTTELSE. DEN DÄR NÖRDIGA DETLAJEN BETYDER VÄLDIGT MYCKET FÖR MIG.

oj caps lock. i alla fall. man säger inte att lil wayne är "osmart" ostraffat i bloggosfären.

När han i själva verket är vår tids....?Cicero? Oscar Wilde? äsch, men jävligt bra i alla fall.

#10 - - Nicholas:

Nej, den där recensionen var riktigt slapp alltså. Det verkar som Fredrik Strage föredrar Ice Cube 2008 framför Lil Wayne 2008, vilket jag inte riktigt fattar.



Hurricane Gilbert... det är ju den sämsta låten på en jättebra skiva, det är väl det. Jag kan tycka att den är lite seg.

#11 - - Petter:

Caroline: Nej, det är inte Petter, Petter - bara Petter. Sättet jag överhuvudtaget märkte vad Wayne egentligen sa var att han på versionen av "A Milli", som finns med på Drought Is Over 5, förtydligar med "like a menstrual, I bleed through the pencil..." etc. Den versionen är förövrigt, rent textmässigt, lite förlängd, annorlunda och roligare. Exempel: i "officiella" Milli går det "don't you hate a shy bitch? Yeah I ate a shy bitch, she ain't shy no more cause she changed her name to my bitch". I "inofficiella" går det "don't you hate a shy chick? I had a plate of shy chick..." etc. Look it up!



Nicholas: Fast Ice Cube 2008 är riktigt bra, om än flera vändor tråkigare än Wayne förstås. Raw Footage kan bli riktigt bra. Och "Hurricane Gilbert" är en av mina favoriter på skivan! Vad är det du inte gillar i den?

#12 - - scheme:

Nicholas kan inte du göra en lista på dina 20 favorit lil wayne låtar. och kanske några tips var man kan börja om man vill höra lite klassisk musik för första gången...och föresten varför kan du inte vara lika god som kinkyafro och lägga ut rar grejer och låtar..skulle göra bloggen mycket nyttigare

#13 - - Nicholas:

Petter: håller med om att Drought is over 5-versionen är bättre! Blev lite besviken när raden "it's nap time, I'll holler at you at snack time" inte fanns med på Carter 3-versionen. Ändå rätt kul att han bara gör en helt ny låt.



Klassisk musik för första gången. Typ allt jag skrivit om här funkar som sånt... men ok du får en topp fem för att det inte ska kännas som en djungel:

1. J.S. Bach - De 6 Cellosviterna (helst med Pierre Fournier som solist, men fan, ta en kines på Naxos annars)

2. Schubert - Impromtus (piano)

3. Schubert - Der Tot und das Mädchen/Death and the Maiden/Döden och flickan (stråkkvartett)

4. Haydn - andra satsen ur "Maria Theresia"-symfonin

5. Beethoven - Symfoni nr 3, "Eroica"

Ta dem gärna i den ordningen också. Tips till alla: plundra bibblan! Glöm att försöka ladda ner klassisk musik.



Lil Wayne topp 20... ok, ge mig några dagar bara.



Kommer aldrig lägga upp rar-filer, av två anledningar: 1) vet inte hur man gör, 2) livet är för kort för att man ska lägga tid på att lära sig SÅNT!

#14 - - Bogey:

Men lyssna allra först på tredje satsen ur Beethovens nionde symfoni - den är som en tröstande smekning som påminner en om allt det goda i livet, som kmmer tillbaka till en, vänta bara ska du se...

#15 - - gustav:

drought is over 5-versionen går ju inte att lyssna på för de jävla ljudtaggarna. om nån vet var man hittar den versionen utan, holla!

#16 - - Nicholas:

Topp 20 Lil Wayne (typ):

1. Dough is what I got

2. This is the Carter

3. Receipt

4. A Milli

5. Sportcenter

6. Promise

7. Comfortable

8. Fuck tha world

9. I'm me

10. Best rapper alive

11. Young'n blues

12. Politician

13. Mrs officer

14. Zoo

15. Feel me

17. Lollipop

18. Killing me

19. Did it before

20. Pray to the Lord

#17 - - Hanna:

Håkan Hellström är fantastisk, inte minst live. Han ska dessutom ut på höstturné nu. Läs mer om det på min blogg om du vill :P

#18 - - Trygg Hansa:

Varför skulle Joel hoppa av Hästpojken när de är bästa vänner? Det skulle inte vara så snällt.