image210
"Teenagers having fun, circa 1960"

OK det här kanske inte är något scoop, men jag bara kom att tänka på en grej. För hundra år sedan var det inte relevant att tala om tonåringar. Sen kom jazz och rock'n'roll och Beatles och 60-tal och hela faderullan. "Parents just don't understand" som Fresh Prince uttryckte det - så var det då, på 1900-talet. Men tänk om den här perioden var unik, på det sättet att klyftan mellan generationerna (när det gäller värderingar och kulturella uttryck och preferenser) var unikt stor mellan, säg, 1940 och 1990. Har inte den klyftan växt tillbaka igen? Min lillebror lyssnar på punk delvis för att hans mamma tipsar honom om skivorna hon lyssnade på när hon var ung. De kivas om vem som ska ha på sig Converse-skorna för dagen. Det är inget föräldrauppror, och jag tror inte att hans fall är särskilt ovanligt. Vem var ung på 80-talet och gillade INTE populärkultur? (Skulle vara Lasermannen.) Man kan skämta om att "det nya föräldraupproret" kommer bestå i att bli medlem i MUF och elevrådsordförande och att gå in för klassisk musik, sånt där har man hört de senaste åren. Men helt ärligt, hur troligt är det att morgondagens 14-åringar revolterar mot sina Oasis-diggande föräldrar genom att hänga på Berwaldhallen? För det första skulle det vara en klen revolt, eftersom en musikälskare alltid tycker det är trevligt när andra älskar musik. För det andra är Berwaldhallen-kulturen, den klassiska västerländska konstmusiken, betydligt mindre lättillgänglig för ungdomar idag än vad britpop var för 90-talets ungdomar. Det är samma grej med att gå in för en lillgammal och präktig, anti-upprorisk livsstil i allmänhet - det krävs ganska mycket för att man ska gå den vägen, om alla ens jämnåriga kompisar bara vill dricka öl, se tuffa ut och skryta om den bästa iPod-playlisten.

Alltså tonåringar kommer vara tonåringar, men man kan inte tala om "tonårskultur" om ens pappa också gillar Marilyn Manson. Om ens mamma också vill ha Converse. Om ens föräldrar också ser på Judd Apatow- eller Quentin Tarantino-filmer och tycker de är skitbra. Om hela familjen spelar Playstation 3. I och för sig var det länge sen jag hörde ordet "tonårskultur" eller "ungdomskultur". Populärkultur säger man, för det är ju det det är, men det finns en viktig skillnad i denna modernare term: det är kultur för alla, oavsett hur gammal man är. Att det ursprungligen handlade om tonåringar är något som alltmer bleknar bort.

När The Thrills döper sin nya skiva till "Teenager" finns det något djupt nostalgiskt över det - inte bara för att det var ett tag sen som medlemmarna i The Thrills själva var tonåringar, utan också för att deras musik är nostalgisk till en svunnen tid, en tid då tonåringar var coola och föräldrar inte fattade ett dugg. Den nostalgin lär vi ser mer av. Är inte hela "Upp till kamp" samma sak? Det feta med 60-talet var inte bara att det hände så mycket, utan också att vi-mot-dom-känslan gentemot föräldragenerationen var så knakande intensiv. Tänk att kunna chocka sin omgivning enbart genom att ha lite längre hår som kille eller att gilla rock. En sån tid kommer aldrig att komma igen.

Historien om tonårskulturen kanske inte är en konsekvent evolution. Det är faktiskt möjligt att man om hundra år, precis som för hundra år sedan, inte bryr sig ett skvatt om "kultur för tonåringar". 1900-talet är kanske bara en parentes - i framtiden är kanske kultur återigen bara kultur.

#1 - - Viita:

Hmm... intressant. Jag tror att det har en del med mediespridning att göra också. Jag tror att ungdomskultur finns på ett lite spretigare sätt via internet. Det här med klubbkidsen, det är väl i viss mån ungdomskultur? Mamma och pappa letar väl inte nya remixer på bloggar stup i ett? Sen är väl EMO också ganska ungdomskult, vem över 20 lyssnar på my chemical romance och HIM? Men ja, "ungdom" har blivit ett begrepp med ny betydelse. Förr betydde det liksom upp till 18. Nu slutar det kanske vid 30.

#2 - - Nicholas:

Jag tror det är fler 30-åringar än 18-åringar som letar nya remixer på bloggar. Men jag kan ha fel.

#3 - - Stefan Nilsson:

Detta var lite tokigt. Tonåringar är väl inte tonåringar för att de lyssnar på punk och tittar på amerikanska komedier?

Jag förkopplar tonåren med att vara redlöst berusad, pröva droger, "knulla runt", gå på festival och annat dekadent beteende.

Jag har kompisar med unga föräldrar som har bättre koll på nya filmer och ny musik än vad de själva har. Ofta är det schysst, men det betyder ju inte att mina kompisar missade sin tonårstid. Mina föräldrar har knappt något musik- eller filmintresse, vilket är lite tråkigt, men det var ändå min mamma som hjälpte mig att färga håret grönt när jag var typ 16 år. Många föräldrar med "koll" hade nog dragit sig för det. Det är ju inte så svart och vitt, försöker jag säga. Tonåringar är ju tonåringar för att de håller på att bli vuxna och deras hormoner gör dem galna, inte för vad de har på deras ipods.

Jag tror inte jag kommer dricka häxblandning med mina framtida tonårsbarn.

#4 - - Nicholas:

Point taken. Okej, tonåringar kommer inte upphöra existera, tonårstiden kommer inte sluta inträffa, men jag tänker mest på tonårsPOPULÄRKULTUREN. Den är inte tonåringarnas egen längre. Och det betyder ändå något - för åtminstone för mig var det genom musik etc som man kände gemenskap med folk i ens egen ålder. Om mina föräldrar hade lyssnat på "min" musik så hade mina tonår varit ganska annorlunda, tror jag. Jag minns när mamma gick och köpte Pulps Different Class "till familjen". Jag fick panik och slutade omedelbart att lyssna på Pulp. Men det var väl en fin gest på något sätt, ett sätt att visa intresse.

#5 - - Johan:

Vart och sett Schyfferts the 90s? Han menar att enda sättet för hans generation (den ironiska) att göra revolt på var att INTE ta ställning. Ställa sig bredvid, distansera sig, ironisera. "-Men du måste ju tycka nånting!? -NäÄä"

#6 - - Stefan Nilsson:

tonåringar hittar nog på något ...

#7 - - Viita:

Haha det där med Pulp kan jag relatera till. Jag är typ fortfarande sådär ibland, töntigt nog. När min mamma började vurma för Amy Winehouse efter Mona Sahlins sommarprat kände jag inte samma lust till hennes musik, men då är jag förstås ganska barnslig också.

Fråga: Finns det några SUBkulturer kvar då? Dvs rebelliska kulturer som definierar sig i förhållande till vad de inte vill bli: mainstream och kommersiella?

#8 - - Nicholas:

Man kanske ska prata om "scener" idag, "subkultur" låter så stort (hyphy-scenen är till exempel inte ett lika stort fenomen som rave-subkulturen var på sin tid). "Rebelliskt" är också ett för stort ord. Inget är fan rebelliskt. Utom typ talibaner i Afghanistan och Pakistan.

#9 - - Stefan Nilsson:

Kanske de där heavy metal-banden i Iran eller var de nu var?