skuldbaggen

Publicerat i: Allmänt

Fan vad fegt av Guldbaggejuryn att belöna Roy Anderssons "Du levande" istället för Johan Klings "Darling". Alltså Roy Andersson har tonvis med priser, och han är tät på sina reklamfilmer, han har gjort film i 40 år, jag tror han klarar sig! Han har fått erkännande så det räcker. Men han behöver uppenbarligen bara visa sin nuna en gång i decenniet för att det ska börja regna guldbaggar. "Darling" är gjord av en debutant och är på många sätt en bättre film än "Du levande" - den är rolig (utan att vara hurtig), fräsch och verklighetsförankrad. Vad känns mest Sverige 2007, snälla länningar som är mellanchefer på McDonald's eller gråa män i hängslen som spelar tuba? Jaja, Michael Segerström fick i alla fall en välförtjänt Guldbagge för bästa manliga huvudroll. Men det är förmodligen bara för att Guldbaggejuryn tillämpar principen "har du hållit på i 30 år ska du fanimej ha en bagge du me'!".

Fast varför bryr jag mig egentligen? Guldbaggegalan är ett skämt (om Oscarsgalan är ett skämt så är Guldbaggegalan VERKLIGEN ett skämt). Jag kanske bryr mig för att det hamnar på alla tidningars förstasidor. Vilket i och för sig är nästan lika upprörande som galan i sig. Eller jag menar, det hade kanske inte varit så konstigt att ge så mycket media-coverage om det hade rört sig om en intressant och respektabel gala, ett fint pris. Men nu är det alltså guld...baggen. Kom igen. Styr upp er.

#1 - - Stefan Nilsson:

Jag har inte sett "Darling" så jag kan inte uttala mig om huruvida den är bättre än "Du, levande". "Du, levande" är ju grym dock.

Detta tycker jag är största skämtet:

Bästa utländska film: This is England av Shane Meadows

Varför gillar alla svenskar den filmen så mycket? Är det för att Ben Sherman är hippt nu? Den var typ halvbra, inget särskilt alls med den. "4 månader, 3 veckor och 2 dagar" är ungefär tusen gånger bättre.

Såg "Before the devil knows your dead" igår. Hård film, men bra.

Ikväll ska jag se Lars Von Triers "Direktören för det hela" (eller vad den heter). Får se hur den är ... har inte så höga förväntningar. "Manderlay" var ju skräp.

#2 - - Tatti:

Ja Darling förtjänade mer, men som sagt Guldbaggen liksom vilket skit.

Håller med om This is England, helt ok men inte mer.

Before... var onekligen schyst.

Direktören för det hela ska visst vara ganska bra har jag hört.

#3 - - Eddie:

Håller med om att "Darling" skulle haft priset. "Du levande" var i och för sig ingen skandal till vinnare trots sina gråa män med bastubor. Snäppet värre var det faktiskt förra året när klyschiga "Förortsungar" tog priset från "Farväl Falkenberg".

#4 - - Nicholas:

Hahaha ja DET var ju riktigt sjukt! Helt bisarrt.

Direktören för det hele är väldigt bra, tycker jag. Trevlig. Bättre än Manderlay.

Oscarsgalan har strukit "4 månader, 3 veckor och 2 dagar" från sin bästa utländska film-kategori. Det säger allt, tycker jag.

#5 - - Stefan Nilsson:

Känsligt det där med abort i USA. Skumt att de går mer och mer mot stenåldern. Känns nästan som att de spexar när de på allvar försöker argumentera mot abort och att homosexuella ska få gifta sig. Kan inte KDS och alla dess anhängare flytta till Texas? De borde trivas där som torsken i havet.

#6 - - gustav:

nej! att förortsungar vann var ju radikalt åtminstone. ge pris till remake på en remake är fanimej att äntligen erkänna fulkultur. falkenberg var faktiskt det årets du levande i förväntningsnivå och fick välförtjänt stryk. howeva. darling är knepig, jag tror ärligt talat att juryn inte fattade den. stureplanöverspel tolkat som riktigt överspel etc. min pappa chockade mig exempelvis med att bli helt upprörd på den för att den skulle utmåla stockholmare som endimensionella, men han gillage segerström precis som juryn. alltså var juryn min pappa.

#7 - - Stefan Nilsson:

Skönt, för övrigt, att "Direktören..." inte är dålig! Nu kan jag se fram emot kvällens biobesök.

#8 - - gustav:

för övrigt är det riktigt stora skämtet att guldbaggegalan ens HAR ett bästa-utländska-film-pris. helt i enlighet med baggens betydelselöshet: vilken prestige är det liksom!? tjenare lamt.

#9 - - matti alkberg:

kanske har drömt, jag kollar aldrig i alla fall, men är det inte så att Roy Andersson aldrig fått nån Guldbagge, sådär som Magnus Uggla aldrig fått nån Grammis. Att det var ett dåligt samvete-pris?
Vad vet jag. Fuck film.

#10 - - Stefan Nilsson:

Jag har inte heller fått någon grammis eller bagge! Ge mig! Vill ha! Ge mig! GE MIG!

#11 - - matti alkberg:

Äh, jag drömde. Han hade flera stycken. Att göra research efteråt är det nya svarta.

#12 - - Stefan Nilsson:

"Direktören för det hela" var ju urbra! Han är finurlig den där Trier. Konstigt att kommersiell film är ett sådant säkert medium. Triers berättarröst och konstiga kamerajobb funkar ju utmärkt, och filmen var ju mycket lättillgänlig. Folk som Charlie Kaufman kanske skriver lite annorlunda manus, men oftast är ju själva filmerna gjorda på sedvanligt sätt. Konstigt att folk inte vågar ta ut svängarna lite mer, det behöver ju inte bli jobbigt och konstigt bara för att man experimenterar lite. "Dogville" var ju också lätt att titta på, trots sättet den var gjord på. T o m Mike Figgis "Timecode" (som jag för övrigt inte är så förtjust i) fungerade ju som en film (mest på bio då kanske). Hurra för Trier!

#13 - - anna:

Jag tyckte det var trist att Darling inte fick pris för bästa kvinnliga huvudroll, det priset måste i stället gå till nån som spelar misshandlad kvinna - hur nytt känns det?

#14 - - Eva:

Hej! Många tycker att Darling borde fått pris, också för bästa kvinnliga huvdroll. Men är det inte bättre att vara den film som alla tycker borde fått priset- än tvärtom?

#15 - - Nicholas:

Jo, fast en förlust är en förlust liksom. Tänk vad bitter Marlon Brando blev när han inte fick en Oscar för A Streetcar Named Desire (men manliga biroll, kvinnliga huvudroll och kvinnliga biroll i den filmen fick alla Oscars!). Det spelade ingen, eller inte så stor, roll att alla tyckte att det var skandal.