reader's poll

Publicerat i: Allmänt
Jag måste köpa nya skor eftersom mina sneakers är helt utslitna - jag får in vatten i skorna och kan se min högra lilltå utifrån - och eftersom det är för sent för att köpa "vinterskor" och fortfarande för kallt för att köpa ett par snygga tygskor får det väl bli sneakers igen. Förbskade sneakers alltså. Jag hatar streetwear. Hatar mig själv.

Hur som helst - vad tycker DU, kära Annika Flynner-läsare, är snyggast: vita eller svarta sneakers? Jag har aldrig haft svarta, de verkar diskreta och bra för januarivädret. Men jag vete fan. Vad tycker ni?
#1 - - Henrik:

Vita för fan.
Svarta är för bönder och andra grovarbetare.

#2 - - Koff:

Måste du ha sneakers då? Brouges eller lättare kängor torde funka alldeles utmärkt. Eftersom du bor i Stockholm finns fina både på le shop och nitty gritty, och den där sunkiga herrekiperingen på folkungagatan.

Om du nödvändigtvis ska ha sneakers så ska du såklart ha vita. Köp ett omvårdskit för ett par hundra på sneakers n stuff så räcker de dubbelt så länge och kan räddas från januarivädret.

Svarta sneakers är för huliganer på 90-talet och en och annan nynazist.

De här är högre och rätt trevliga:

http://nittygritty.se/shop/show.aspx?pid=6931

Annars röstar jag såklart på ett par brouges från Buddahood. Lätt ett av de bästa par skor jag haft.

http://eshop.leshopstockholm.se/view_article.asp?cid=1002&aid=10601

Ja, det är en del pengar men jag tänker bara på att du ska må bra tills solen tittar fram och du kan ha espandrillos hela dagarna för 200 pix paret.

#3 - - Viita:

Mest i egenskap av mitt färgglada namn höll jag på att instämma i den vita hyllningskören (det låter ju inte alls nynazistiskt) men blickade sedan mot min skohylla där två av fyra par kicks är svarta (de andra röda och blå).

Eftersom Koff länkade till Nitty Gritty hittade jag där ett par Pumas som är väldigt lika mina egna Fred Perrys:
http://nittygritty.se/shop/show.aspx?pid=9023

Tjusningen är att sulan är vit och i princip resten av skon är svart, det är ju det cleanaste, fattar ni väl?

#4 - - Karin:

Nic, du behöver inte köpa sneakers varje gång du köper skor. N.D.C har jättesnygga skor som jag älskar, dessutom är svarta sneakers snyggare än vita tycker jag. När du kommer tillbaka hem ska du och jag ha shopping dag, haha!

#5 - - D.:

Sen vill jag bara tillägga fem saker:

1) Folk som hatar streetwear hatar innerst inne sig själva.
2) Folk som ändå hatar streetwear har läst för mycket intellektuellt och tematiskt undermålig herrblogg.
3) Streetwear är inte streetwear, utan helt vanligt jävla wear.
4) Streetwear har nu av de mindre vetande varit semihatat i 2,5 år, vilket är nytt rekord. Det är 2,5 år för mycket.
5) Johnston & Murphys-skor kostar 3000 och håller i 30 år, vilket ger en genomsnittlig årskostnad på 100 kronor. Och det anses vara fancy skor. Ett par limiterade AF1:or håller max ett år och kostar i bästa fall lika mycket. Slutsats: AF1:orna är mycket mer fancy. You pay, you play, ni99a.

#6 - - Nicholas:

En detalj i sammanhanget är att jag just nu gör praktik på en statlig myndighet där ett par sprillans nya blänkande AF-1:or (eller tygskor i en fin färg) skulle sticka i ögonen på folk. Jag pallar inte köpa "riktiga" vuxenskor, jag är inte där än, men det är ju bra med något som smälter in som jag ändå kan ha annars också. Typ svarta Adidas Official. Eller Clarks? Fast det känns så 1997...

#7 - - cb:

Klart att du ska köpa ett par Clarks i skinn.

Funkar året om.

#8 - - koff:

Ja, Clarks är visserligen Bobby Gillspie, men skit i det och köp ett par. De är trevliga och funkar året om. Eh, ja, som cm precis sa ser jag.

#9 - - matti alkberg:

http://static.zoovy.com/img/motorcowboy/-/D/destroyergene4

#10 - - Nicholas:

Shit Matti - är det så man ser ut om man läser fantasy-trilogier?

#11 - - Stefan Nilsson:

Jag älskar gympaskor! Både vita och svarta kan vara snygga.

Men om du vill behaga gubbmaffian i Stockholm borde du köpa ett par rosa gubbskor.

Innan har jag mest haft vita, men sedan köpte jag de här och nu är de mina favoritskor:

http://www.popot.fi/images/stan_smith_black.jpg

Köpte även de här, vilket var lite tokigt:
http://www.newbalance-blog.com/wp-content/uploads/2007/06/576-gimme5.jpg

Jaja...

Hitta bara ett par snygga, sen spelar det väl ingen roll om de är vita eller svarta.

Du borde ha sådana där röstningar som galningen Byron Crawford har.

Roligt förresten att "ett par limiterade AF1:or håller max ett år". Det förutsätter väl att man inte har eller använder några andra skor då eller? Alla mina skor, fastän de är billiga tygskor, håller alltid mer än ett år. De går liksom inte sönder av sig själva. Man får bara ha olika att växla med, och det är ju det bästa för fötterna också!

#12 - - matti alkberg:

Ja, Frodo.
Det är Gene Simmons gamla skor, från omslaget på Destroyer. Ja, eller, det var ju ett tecknat omslag, men från den tiden. Jag tänkte du kunde ha dem när du rider Djurgården runt i jakt på ett värdshus eller nåt?

#13 - - Nicholas:

Hehehe där satt den!

#14 - - matti alkberg:

Men svarta Stan Smith! Har jag bara drömt om, aldrig sett. Finfint.

#15 - - Nicholas:

Ju mer jag tänker på svarta Adidas, desto mer tänker jag på Kent-fotot på "Verkligen". Men måste det bli så hemskt?

#16 - - matti alkberg:

Åh herregud! Nej! Du behöver väl inte ha Dressmankostym till?

#17 - - Nicholas:

Jo, jag är ledsen. Dressmankostym. Det är jag.

#18 - - Anonym:

http://www.vagabond.com/vagabond_product.aspx?ItemNr=2471-040&color=