lusthusporten

Publicerat i: Allmänt
image209

Jag har nyss besökt det vackraste huset jag någonsin sett. Lusthusporten på Djurgården. Fråga inte hur, men jag var inne där, fick en privat visning. Huset ägs av Nordiska Museet, innan dess tillhörde det etnologiska institutionen i 60 år, innan dess ägdes det av en rik korkhandlare som lät Carl "Sankt Johannes Kyrka" Möller bygga om huset i vacker nybarock jugendstil i slutet av 1800-talet. My oh my vad vackert det var. Alltså det ser ut som ett underbart Tim Burton/Hayaou Miyazaki-hus utifrån, men inuti... kan inte ens förklara, det var otroligt. Stenbalkonger (and lots of 'em), kakelugn i nästan varje rum, små fönster med glasmålningar, badrummet var som en liten kyrka och badkaret hade rundad träkant. En enorm altan i sten på andra våningen. Ett mystiskt litet torn som jag inte var uppe i. Och utsikten! Shit vilken utsikt, och en sån här morgon också, disig men torr, vintrig men snäll. Tror jag dör. Jag är i fel bransch. Behöver de inga bloggande jurister på Nordiska Museet?

#1 - - Staffan:

Låter som det är svårt att få se huset inifrån? Men du hade bara sinnesnärvaro nog att ta en bild utifrån?

#2 - - Nicholas:

Inte min bild. Det är wikipedia. Hade jag haft med mig kameran hade jag tagit femtio bilder.

#3 - - Anonym:

Du skriver så fint. Nästan så att jag skulle vilja säga briljant, och det gör jag sällan. Jag är nyfiken på din värld. För du har nog en sådan.

#4 - - Nicholas:

Tack. Och ja, jag har nog en sådan.

#5 - - Fredrika:

wow, jag visste seriöst inte att det fanns sådana vackra hus i Sverige!

#6 - - linda:

skönt att fler än jag är kär i i huset. :-)))