hey young world

Publicerat i: Allmänt

Jag har skrivit en liten artikel-slash-krönika om Barack Obama, R Kelly och "The storm is over now" här, http://plaingold.com/2008/12/16/r-kelly-barack-obama-and-the-shadow-of-a-doubt
Läs gärna! Varning för pompös, sentimental text som inte spar på krutet. Det blir lätt så, av någon anledning, när man skriver på engelska.

#1 - - Pondexter:

Fint! Fick mig att tänka på när jag skrev det här: http://tolbiac43.blogspot.com/2008/05/jag-sitter-p-vr-lilla-lilla-balkong-dr.html



Hur kommer det sig att ens stilistik ofta försvinner, förändras, i och med att man skriver på engelska? Givetvis för att man inte är lika bra på engelska som svenska, men man (jag vet ju iallafall nu att du) är väl ändå på en hyfsat hög nivå. Jag tror det kan hjälpa att först skriva den tänkta texten på svenska, och sen försöka översätta så bra som möjligt. Då tror jag texten får en annan utgång. För om man skriver på engelska från början hamnar man liksom i ett annat mode. Det blir lite mer tillgjort. Textens dramaturgi blir sällan speciellt vågad.

#2 - - Nicholas:

Thanks...

#3 - - Pondexter:

Haha, alltså det var egentligen ingen direkt kritik, eller ett försök till att "förbättra din engelska" eller whatever. Absolut inte. Noterade bara när jag läste Plain Gold-texten, som du själv också påpekade i huvudinlägget, att det är en del som förändras i och med att man (i det här fallet du) skriver på engelska. Och ett litet undrande om varför det är så.



Men men, till viktigare frågor: varför har du inga fler listor än album och låtar i år? Förra året hade du ju många fler roliga listor som typ "Låtar som fungerar dåligt i teorin men bra i praktiken" och vice versa.

#4 - - Nicholas:

Jag vet! Förlåt, jag erkänner direkt, jag missköter mitt (obetalda) jobb. Det finns en del kategorier som snurrat ett tag, framförallt "årets verb" och "årets substantiv", men jag har inte orkat ta tag i hela listan. Men det kanske kommer en innan året är slut. We'll see.