Årets 30 bästa album:

1.    -----, "--- -----------"

2.    E- ----- --- ---, "---- --- ------ -- --- -----"

3.    F---- -----, "----- -----"

4.    H---- ---------, "--- ---- -Ö- ----W----"

5.    S------- -----SS--, "-------- - --y ---d"

6.    M----- -a---, "- - --²"

7.    G---v----, "---s-e---"

8.    F-id- -------, "----n-- -s w---"

9.    P-----h---, "Th---"

10.  Div---- a-------, "---- up 2 --- str----"

11.  -. Ke---, "12 P--- ------ qu--t--"

12.  L-- --y--, "--- Carter ---"

13.  --- -hip, "M--- in the d---"

14.  K---- --s-, "808s - h-a-t-r-a-"

15.  --pe, "Lumin-----"

16.  Bon ----, "--- Em--, ---ever ago"

17.  The --m-, "-AX"

18.  V-m-i-e w-e-e-d, "-a-p-r- weeken-"

19.  ----, "The --xt--- about nothing"

20.  T-t-y-, "Hid-en"

21.  Benga, "Diary of an a--- war----"

22.  D. Lis----, "7 trx + -----missions"

23.  Amadou & Mariam, "W--c--e t- M--i"

24.  T--., "Paper trail"

25.  ---l Weller, "22 dreams"

26.  -elley Polar, "I need you to ---- -- while the sky is falling"

27.  Quiet Village, "Silent --vie"

28.  M83, "Saturdays - youth"

29.  Jack Johnson, "S-eep through the static"

30.  Fennesz, "Black sea"


Årets 30 bästa låtar:

1.    Cassie, "Is it you"

2.    Usher & Young Jeezy, "Love in this club"

3.    Lloyd, "Year of the lover"

4.    Calexico & Jim James, "Goin' to Acapulco"

5.    ABN, "Rain"

6.    Paul Weller, "Invisible"  

7.    T.I., "No matter what"

8.    Fleet Foxes, "he doesn't know why"

9.    Static Major, "I got my"

10.  The Radio Dept., "Freddie and the Trojan horse"

11.  Lil Wayne, "A milli"

12.  Hot Chip, "Ready for the floor"

13.  Ne-yo, "Mad"

14.  Hot Chip, "Touch too much"

15.  Sean Garrett & Ludacris, "Grippin'"

16.  Håkan Hellström, "Kärlek är ett brev skickat tusen gånger"

17.  Glasvegas, "Flowers and football tops"

18.  Mariah Carey, "Touch my body"

19.  M83, "Graveyard girl"

20.  Fuck Buttons, "Sweet love for planet earth"

21.  RZA, "Don't be afraid"

22.  Scarlett Johansson & David Bowie, "Fannin' street"

23.  Git Fresh, "Booty music"

24.  The Game & Chrisette Michelle, "Let us live"

25.  El Perro del Mar, "Do not despair"

26.  Paul Weller, "Where'er you go"

27.  Young Jeezy, "Don't you know"

28.  Eleventhfloorrecords & Rinka, "The courage to say goodbye"

29.  Raheem DeVaughn, "Woman"

30.  Paragon & Henok, "Öppnar eld"


Årets 5 bästa filmer:

1.      Margot at the Wedding

2.      I'm not there

3.      Wall-E

4.      Mellan väggarna

5.      Smart People

#1 - - Tatti:

Oh mycket godis där.

#2 - - Henrik:

Q-Tip som etta? Det kan jag fan inte hålla med om.

#3 - - Nicholas:

Säg en bättre skiva - I dare you!

#4 - - Henrik:

A.B.N., Scarface och Z-Ro.

#5 - - Nicholas:

Du är inne på fel blogg.

#6 - - Anonym:

Kul att Fennesx kom med, om än långt ner.

#7 - - Tatti:

"Fennesz" fan, slipped.

#8 - - Kristoffer:

eeehm okej internt med rebus. "Varför kan jag inte läsa albumlistan"

#9 - - Nicholas:

Allt ska inte vara så himla lätt här i världen.

#10 - - k3ken:

G---v----, "---s-e---"



Måste vara Glasvegas. Right?

#11 - - Nicholas:

Japp!

#12 - - matti alkberg:

Hohohoho. Vilken dålig musiksmak du har! Var är all Black Metal? Var är all Umeå-punk? Just ja, det var ju på mina listor.



Allvarligt, du är nördigast i landet när det gäller årslistorna. Och det hedrar dig. Extremt bra att du skriver det här, recenserar andras listor osv. Som valium i mitt privata julhelvete.

#13 - - k3ken:

Men vad "H---- ---------, "--- ---- -Ö- ----W----"

är har jag inte lyckats lista ut.

#14 - - JJ:

Håkan Hellström

#15 - - KV:

10. Div---- a-------, "---- up 2 --- str---- ja, Step up 2 the streets!

#16 - - tova:

haha. jag verkar ha funnit min soulmate när det gäller årsliste-nördande.

bedömer din som bra, liknande min egen musiksmak. äntligen någon som uppmärksammar alla r'n'b-låtar som släppts i år!!

#17 - - koff:

Jag är ledsen, men jag kan inte plocka 2:an , trean och femman. Vad ståååår det? och du får INTE ha badu som tvåa, vilket är det enda jag kommer på för tillfället.

#18 - - Jaime:

Skitkul med rebustopplista! Sluta nu gråta,Strage, Gradvall, Lokko et consortes...

#19 - - Anonym:

Q-tip, El perro, Fleet foxes, Håkan, Scarlett, Mariah, Glasvegas, Frida H, P-what?

#20 - - Anonym:

Föregående inlägg: Nian är Portishead

#21 - - J:

Föregående inlägg: Nian är Portishead

#22 - - jeps:

Varför har så lite skrivits om den här skivan. Skandal att den här LÅTEN inte finns med på någon lista...illa-http://www.youtube.com/watch?v=CuObEg9A2Ew

#23 - - Jeps:

Om skivan nu inte är på plats två det vill säga=)

#24 - - Pondexter:

Alltså, att Chris Browns "Forever" inte ens är med på låtlistan... Har du inte HÖRT den eller?



Annars får du mig att vilja lyssna mer på Portisheads nya, att överhuvudtaget lyssna på El Perro del Mar (jag har inte hört EN låt!) och i synnerhet kolla upp Q-Tip! Tack för det.



B.o.B:s "Hi! My Name Is B.o.B" är förövrigt mycket bättre än "The Mixtape About Nothing"! Och med tanke på att killen varken dyker upp på album- eller låtlistan undrar jag om du inte riktigt "hunnit med" honom? Eller?

#25 - - Kristoffer:

Och var är egentligen Lollipop? Det är vad jag vill veta.

#26 - - CM:

beat konducta?

#27 - - Nicholas:

Hear ye, hear ye! "Hi my name is B.O.B." har jag inte hört, men det grämer mig att hans "Fuck you" som jag älskar inte är med på min lista. Den borde ersätta The Game-låten, faktiskt. Madlib the Beat Konducta är typ på plats 34. Lollipop är kanske en av "låtarna som gjorde året" men är inte en av de allra bästa, i mitt tycke.



För övrigt har alla gissningar, med undantag för Erykah-klipp-dig-Badu, visat sig vara korrekta! Nästa år ska det fan bli svårt på riktigt.

#28 - - Jeps:

Haters

#29 - - Andreas:

Är inte Yearbook 2 sorgligt bortglömd? Jag har inte sett den någonstans. Verkar omöjligt för en kritiker att omfamna både 7trx och Y2.

#30 - - CM:

i konsekvensens namn: jag vill minnas att du förra året sa att beat konducta in india var på plats 16, dvs just utanför listan.



donc; tycker du att bk 5-6 är hälften så bra som bk 3-4 eller att 2008 var ett dubbelt så bra musikår som 2007?

#31 - - Petter:

Eller säg som det är: innerst inne tycker du att Madlib är crap! Du vågar bara inte säga det rakt ut av rädsla för att förlora all trovärdighet som seriös musikbedömare.

#32 - - Nicholas:

Ok jag tänkte på skivan "WLIB AM: King of the wig flip" som släpptes på BBE, den var okej. Del 5&6 av Beat konducta-serien har jag faktiskt inte hört, men eftersom cd-versionen inte släpps förrän våren 2009 så räknas väl dessa två separata vinylsläpp knappast som ett 2008-album... eller? Å andra sidan har ju inte R Kellys skiva släppts oficiellt än, och den är ju med här ändå.

#33 - - Petter:

so get on itunes, boyo. 5+6 är bra, om än inte lika magnifik som 3+4. låter mycket mer som 1+2. som en bonustreat gör madlib f.ö. ett rätt funky beat av buzzcocks boredom på femman.

#34 - - CM:

både dil cosby och dil withers kvalar lätt in på din lista, var för sig. väl så bra som in india och det är fint att madlib härmar dillas produktioner. wlib är ok men jag är trött på rappare som sunkar ner madlibs beats.

#35 - - Nicholas:

Ja det är ett evvigt gissel det där. Problemet är ju att han oftast gör beats som soundmässigt INBJUDER till rap (jfr tex Donuts som inte gör det så mycket), så man vill liksom både ha kakan och äta den. Eller egentligen, allt man vill är att MF Doom ska äta kakan.

#36 - - Pondexter:

På tal om att ersätta vissa placeringar i efterhand - du borde kunna ersätta andra Paul Weller-placeringen med något, non? Intressant, förövrigt, att han är den enda som förekommer två gånger på låtlistan.

#37 - - Nicholas:

Hot Chip också. Hade jag gjort en topp 40 så hade de nog fått med en låt till.

#38 - - Petter:

du borde ju framförallt valt rätt hot chip-låtar, while you were at it. made in the dark och we're looking for a lot of love före ready for the floor och (i synnerhet) touch too much vilken dag som helst.

#39 - - Nicholas:

Knappast! Tycker du att de är bättre än In the privacy of our love också? Oj oj oj...

#40 - - Hodden:

Har inte kollat din blogg på typ ett år, men din bästa album-lista är ju alltid sevärd. Så även i år. Många plattor jag inte hört och som verkar lovande. Eftersom jag högaktar din kunskap om samtida popmusik tar jag mig också friheten att kommentera lite: Vad var egentligen grejen med El Perro del Mar? Ärligt och egensinnigt, visst, men rätt...trist. Bitvis rätt bra, men rätt trist. Undrar också lite vad som gjorde Duffys skiva så cynisk. Att hon har en ekvilibristisk gammal Suedegitarrist som låtskrivare? Det är ju bara popmusik liksom, och hon sjunger dessutom bra. Gillade Roots senaste också, fast å andra sidan kan jag ganska lite om hiphop. Däremot är Portishead något av det keffaste jag kan tänka mig. Kul m Benga & Wale, riktigt bra plattor. Tycker du inte Mgmt, TV on the radio och Lindsey Buckingham släppte bra plattor också?

#41 - - Nicholas:

TV on the Radio - okej. Tråkig sångare/tråkiga sångmelodier, men bra annars. Lindsey Buckingham - ett par bra låtar, men väldigt torr och tråkig skiva annars. MGMT - inte hört än. Säg inget ont om Bernard Butler, men han borde göra stjärnögd gitarrpop istället för konstiga sextiotalspastischer. Har du hört Portisheads skiva? Jag var också skeptisk innan jag hörde den, men den är faktiskt väldigt speciell och grym.