Robert för åtta år sen.

Efter att ha levt några dagar med R. Kellys nya "12 Play: 4th quarter" kan jag konstatera att den inte bara är Double up-utan-onödiga-gästartister, den är rentav det bästa han gjort sedan "Happy People/U saved me". Och det var ändå 2004 års bästa skiva. Men vad är grejen med att R Kelly kallar vissa skivor för 12 Play? Det känns helt random. Den här har inte så mycket gemensamt med de tre föregående delarna i serien (1993, 2000, 2005). Är det en 12 Play-skiva bara för att han sjunger om sex? Men försök peka på den R Kelly-skiva som INTE har sexlåtar och du pekar rakt ut i luften. Till och med "Chocolate Factory" och "Happy People" har sin dos av lovin', om än inte av det mest raunchy slaget. Snarare känns det som om R Kelly väljer att kalla en ny skiva för 12 Play om han känner sig lite rädd för att han förlorat sin publik och måste vinna tillbaka den - notably, efter båda av dubbelalbumen.

Jag tycker inte man kan dela in R Kellys karriär i 12 Play-skivor och inte-12 Play-skivor. Snarare kan man dela in den i fyra eror:
1) de första valpiga åren (1992-1994)
2) de mogna soulalbumåren (1995-2000) - även om han gjorde en 12 Play-skiva här ("tp-2.com") så var den betydligt mer än simpel bump'n'grind, lyssna på låtar som "I wish", "A woman's threat" och (den iofs överskattade) "The storm is over now"
3) det tidiga 2000-talet som fläckades av anklagelserna om sexuella övergrepp och som resulterade i eskapistisk varm soul (ingen 12 Play-skiva här)
4) de senaste åren, då R Kelly har återtagit sin roll som R&B-musikens största superstjärna, och helt skamlöst gör snusklåt efter snusklåt (2005-2008)

Ju äldre R Kelly blir, desto mer ålderskomplex får han. De senaste åren har han gästat hiphoplåtar inte bara genom att sjunga refrängen, utan också genom att lägga verser med någon sorts sång-rap. På den nya skivan går han ännu längre och rappar på riktigt i en låt. Det låter faktiskt förjävligt. Textrader som "yup, I'm bragging, I got a lot of hoes / yup, I'm bragging, I got a lot of clothes" - man blir fan generad av att lyssna. Men det är bara en låt, de andra är hur bra som helst. Tävlingsinriktad som alltid visar R Kelly att han kan låta som The-Dream eller T-Pain om han vill, och de låtarna är inte alls dumma. Men bäst blir det ändå i skivans andra halva då han går loss på midtempolåtar med lika enkla som självklara melodier. Shit vad grym han är ändå, R Kelly. Man kommer inte ifrån det. Det här är nog en av årets bästa skivor faktiskt. Hoppas han inte ändrar för mycket i den innan han släpper den officiellt, bara.
#1 - - maxim:

kelly rappade faktiskt redan på "born in the 90s" (om jag minns rätt) och "12 play" (helt säker). inget nytt under solen där inte.

#2 - - Nicholas:

Aha? Ok. Fast det var innan han hade gjort låtar med The Notorious BIG, Keith Murray, Noreaga, Jay-Z, Fat Joe, Snoop Dogg, Young Jeezy, T.I., Lil Wayne, Ludacris och Chamillionaire. Att efter DET tänka "hm, jag kan nog göra det lika bra själv" är ju helt dingdong. Å andra sidan, det känns lite fattigt att anklaga R Kelly för hybris. Åh fan liksom.

#3 - - Petter:

"Playas Get Lonely"! Låter väldigt mycket Dream/Tricky Stewart, och på ett sätt är det väl lite trist (man vill ju att Kellz ska vara Kellz, han imiterar väl fan aldrig någon annan). Men så är det ju också en av årets absoluuut bästa låtar.

#4 - - Nicholas:

Den är bra. Vill man leka rockjournalist kan man dessutom börja babbla om att det är en uppdatering av The Times Prince-författade "Bachelors get lonely too". Tycker förresen inte den låter så mycket som The-Dream, värre är det ju med "Skin" och "Screamer" ("Shawty is a screamer"...!).

#5 - - Anonym:

gigolos get lonely too?

#6 - - Nicholas:

så hette den ja

#7 - - alexander:

aa, jag är ett riktigt r. kelly fan! och denhär skivan är grym en av hans bästa! tycker han klarar sig utmärkt i de flesta R&B/HIP HOP låtarna nu för tiden. Han kan fortfarandee liksom, han har inte tappat så mycket sen åren 90-2000