Luciano Pavarotti som Rodolfo i La Bohème, San Fransisco-operan, 1967

Att närma sig en opera.

Om mindre än två veckor ska jag se Puccinis "La Bohème" i Stockholm. Det ska bli SÅ fett. Jag har gillat Puccini sen jag var liten och Caroline såg "Ett rum med utsikt" om och om igen; arian "O mio babbino caro" från Puccinis "Gianni Schicchi" är rikligt exponerad i den filmen. För nåt år sen lanserade Martin Gelin subkulturen och förolämpningen "puccini-pajas". Jag blev ledsen. Men han menade nog inte mig.

Hur som helst, hur ska man ta sig an opera? Den enda gången jag varit på opera är när jag var liten och såg Figaros Bröllop i en svensk version på Folkoperan, det är inte riktigt the real thing. När jag går på opera vill jag att det ska vara som i  "Marie Antioinette" eller "Prima della rivoluzione"  eller i Edith Whartons ungdom. Fast förmodligen kommer det bli som i "Pretty woman", och inte mig emot. Jag är Julia Roberts. Jag kommer böla banalt.

Jag lånade en inspelning av La Bohème från början av 70-talet med Herbert von Karajan som dirigent och Pavarotti som Rodolfo. Jag tänkte: strunta i spoilerfaktorn, det är gött att ha hört musiken några gånger så att man vet vad man har att vänta sig, så att man får ut ännu mer när höjdpunkterna kommer. Låter det tråkigt och kalkylerande? Men grejen med opera och klassisk musik är (generalisering generalisering) att det inte är lika omedelbar musik som popmusik. Det låter faktiskt bättre andra eller tredje eller femtionde gången man hör ett stycke än första gången. Tycker jag i alla fall, om man är fett musikalisk kanske man kan ta till sig hela kalaset på en gång, men så vidgade sinnen har jag inte. Jag tycker inte att det är riktigt samma sak som att läsa en bok innan man ser filmatiseringen av boken... för opera är ju liksom mer än bara musiken. Det är inte som att läsa, säg, "Sagan om Ringen" och få en massa bilder i huvudet och sedan få bekräftelse eller besvikelse när man väl ser filmen. Operalibrettot tillsammans med musiken ger vissa bilder, men de är inte alls lika tydliga som när man läser en bok, eller ens en pjäs. Musik är ju så himla flummigt. Så det finns liksom ingen risk att man blir snuvad på hela treaten.

Slutet i "La Bohème" är i alla fall fantastiskt. Jag lyssnar på det om och om igen och när den där händelsen (ska inte säga vilken) kommer och Rodolfo stannar upp, man fattar att på den sekunden hinner tusen saker blixtra genom hans huvud, hans kompis Marcello säger "Coraggio!" (var modig!) men orkestern röjer vad Rodolfo känner (FRUKTANSVÄRT fin melodi & ackord) och han börjar gråta... ja, då gråter jag också. Tänk att man är så lättköpt. Men det är så sorgligt. Nota bene: jag brukar aldrig gråta av musik. Mitt enda gråtminne (som framkallats av musiken i sig, inte av en känsla som redan funnits där och triggats igång av musiken) är Tindersticks "Buried Bones" en gång när jag borstade tänderna. Men Puccini alltså, han vet vilka knappar man ska trycka på. Gött. Hellre en kirurgiskt skicklig känslodomptör än en modernist som tycker att tårar är överskattade.

Ska hur som helst bli väldigt kul att se La Bohème IRL nästa fredag. Lovar att rapportera efteråt. Här är för övrigt min topp-20 lista över operokompositörer som ska kollas upp:

  1. Monteverdi - L'Orfeo
  2. Rameau - Castor et Pollux
  3. Gluck - Iphigène en Tauride
  4. Haydn -L'isola disabitata
  5. Mozart - Figaros bröllop, Trollflöjten, Così fan tutte, Don Giovanni, Idomeneo, La Clamenza di Tito
  6. Beethoven - Fidelio
  7. Bellini - Norma
  8. Donizetti - L'elissire d'amore, Lucia di Lammermoor
  9. Rossini - Barberaren i Sevilla, La Cenerentola
  10. Verdi - Il Trovatore, La Traviata, Rigoletto, Aida, Otello, Falstaff
  11. Carl Maria von Weber - Die Freischütz
  12. Meyerbeer - Les Huguenots
  13. Offenbach - Les Contes d'Hoffmann
  14. Gounod - Faust
  15. Bizet - Carmen
  16. Wagner - Tristan und Isolde
  17. Puccini - Manon Lescaut, La Bohème, Tosca, Madama Butterfly
  18. Debussy - Peléas et Melisande
  19. Strauss - Salome
  20. Berg - Wozzeck
#1 - - Karin:

Jag såg Aida på Malmö Opera, väldigt bra! Godnatt.

#2 - - Nicholas:

Jag erkänner, jag är avundsjuk.

#3 - - Jonas:

Tindersticks, tandborstning, tårar. Det vill man höra mer om.

#4 - - Nicholas:

Åh, det finns nog ingenting att tillägga. Det var en vanlig morgon och jag hade stereon på, men jag var väl ovanligt mottaglig för Konst, för den gick rätt in. Stråkarna där på slutet, så fruktansvärt bra. Man känner att allt är hopplöst för deras förhållande trots att melodin gör sitt bästa för att vara i dur, det är väl det som gör det så smärtsamt. Ett skutt upp i dur, och sen långsamt singlar den ner i moll. Och så ett nytt försök och sen ner igen. Och om igen. Om igen. Fade out. Hoppet slocknar långsamt. Torkade blommor som smulas sönder. Det är Tindersticks bästa låt.

#5 - - Amber:

01. If you're looking for a way out

02. Travelling light

03. Sometimes it hurts

04. Raindrops

05. CF GF

06. Let's pretend

07. If she's torn

08. Can our love

09. Dancing

10. Patchwork

11. Tiny tears

12. Rented rooms

13. Another night in

14. BURIED BONES

15. Can we start again?

16. A night in

17. Bathtime

18. City sickness

19. Don't look down

20. Don't ever get tired



:)

#6 - - Nicholas:

Nämen, vad trevligt! Måste erkänna att det är många låtar på din lista som jag inte har hört. Får väl ta och kolla upp dem helt enkelt. Travelling Light så högt up?! Intressant. Sista låten på Curtains är bra också, vad heter den, Walking?

#7 - - Amber:

Alltså travelling light har ju en rätt bull refräng (förutom stråkarna) men versen är ju helt oslagbar. Skulle nog satt den tredje duetten "sometimes it hurts" högre om jag inte satte ihop listan i trähatten...

#8 - - Puffy:

Du har glömt Wagner. Jag vet, en mycket komplicerad människa som man nog ska förhålla sig kritisk till. Men musiken. Men omfånget.



Såg Nibelungens Ring i vintras. Efter sexton timmar musik händer något med kroppen, men sinnet, med livet. Man förändras. Till det bättre eller sämre, det kan jag inte svara på.



Efteråt grät jag, min kavaljer drog i mig, vi var sist kvar på första raden. Men det var som om benen inte ville lyda mig längre. Jag var fastvuxen.

#9 - - Puffy:

Ojdå! Jag missade Tristan på plats sexton. Nåväl. Mitt tips är då Nibelungens Ring.

#10 - - Anonym:

Åh jag har varit med i la boheme i malmö 2 gånger, både i kör och som statist. Den är lätt värd att se !