Eftersom det överlägset mest ointressanta som man kan läsa är bloggare som ber om ursäkt för att de inte uppdaterat på länge så skiter vi i det. Istället måste jag säga detta: jag har sett sju tiondelar av sista säsongen av The Wire och konstaterar att det är den sämsta hittills. Riktigt pinsamt hur David Simon skriver in sig själv som sanningssägande tidningsman med Näsa För Nyheter. Så himla självgott, speciellt den där scenen där redaktionen kollar på ett Carcetti-tal på tv och David Simons alter ego "översätter" politiker-lingot till straight english inför sina skrockande roade arbetskamrater. Sen tappar man all respekt både för McNulty och Lester, hela den där grejen de kokar ihop, det är bara "va?" och man blir inte engagerad av det, bara irriterad. Kunde de inte komma på något bättre? Manusförfattarna alltså.

The Wire har för varje säsong blivit mer och mer ambitiös, mer och mer teoretisk, mer och mer pretto. Det har nått den punkten att det inte riktigt håller längre: istället för ett fåtal smidigt sammanflätade historier får man ett gäng isolerade öar, inte längre sammanlänkade annat än på ett krystat sätt, och inte längre intressanta i sig. Hela city hall-grejen är bara bull. Att Avon har en BIROLL, som kontaktperson mellan Marlo och Sergiej, är bara sorgligt. Det är så många karaktärer, persongalleriet har bara svällt, så det inte finns utrymme för fördjupning längre. Beadie liksom, hon är med i fem minuter av sju avsnitt, riktigt dåligt med tanke på hur mycket det handlar om McNulty och hur han sabbar sitt förhållande med henne.

Ändå: en del bra scener och repliker (som rubrikens Marlo-citat) och man kan ju inte låta bli att gilla det ändå, bara för att man lärt sig älska de här karaktärerna. Bunk stiger ju verkligen i ens aktning. Och man får ändå ge dem detta: de fixade fem hela säsonger, inte så lite. Vad är det, nästan 60 avsnitt? Ändå rätt imponerande att kunna driva en historia så långt. Det är bra att de lägger ner nu dock, jag är inte knäckt över det, det var rätt tidpunkt. Jag hatar serier som pågår i år efter år, där såväl manusförfattarna som the cast gradvis byts ut och hela själen urvattnas. Keep it tight liksom. Och, för att braska ytterligare, så är jag beredd att omvärdera hela den här säsongen efter att ha sett de tre sista avsnitten som enligt uppgift ska vara riktigt bra.

Nevertheless - topp fem The Wire-säsonger:
1. ettan
2. trean
3. fyran
4. tvåan (väldigt svårt att välja mellan tvåan och fyran, men in the end gillar man ungarna mer än Nick och Ziggy)
5. femman.
#1 - - D.D.:

Konsensusåsikten är 4, 1, 3, 5, 2.
Men jag chockar med 4, 3, 1, 5, 2.

#2 - - [email protected]:

Frank Sobotka för satan!

#3 - - Nicholas:

Så alla tycker att tvåan är sämst? Konstigt. Den är ju riktigt juicy och spännande. Och minst wigger-porrig, vilket faktiskt ger pluspoäng.

#4 - - Max:

VA?! hur kan tvåan inte komma på åtminstone andra plats??????????????? Att the wire blev sämre med tiden har enbart en enda förklaring: att Robert F. Colesberry dog efter tvåan. Det här är listan:

1 ettan/tvåan

2 trean/fyran

3. femman

#5 - - Max:

ok, det blev inte lika effektfullt som jag hade tänkt mig, jag hade typ tusen enter-tangenttryck mellan de olika, särkilt mellan punkt 2 och 3.

#6 - - Tatti:

Tvåan är ju helt klart en av de bästa, fast det är svårt. Femman var dock minst bra.

#7 - - Henrik:

Femman tar sig faktiskt lite på slutet, även om den inte är fullt lika bra som tidigare säsonger.

#8 - - Tatti:

Ja femman definitivt inte dålig.

#9 - - Bernhard:

Håller med om att femman är minst bra, men att det blir mycket bättre på slutet. Tycker också det är helt ok att det kanske blev lite för mycket karaktärer och för lite karaktärsfördjupning fram mot slutet. Vill man göra en episk serie som skildrar samhällets beståndsdelar ända från stadshuset, via rätts-och-polisväsendet ända ner till gatan antar jag att vissa fördjupningar får ta stryk. Man får ju se hela serien som en helhet som början på gatan och blahablablahablaha...

Det viktigaste är väll ändå att Simons kommande serie om några gamla jazzmusiker i New Orleans post-Katrina lär bli hur fantastisk som helst. Temat lär passa honom som handen i handsken, och ensemblen är mycket mindre. Dessutom lär det bli mycket fin musik.

#10 - - Bernhard:

Men hela Baltimore Sun-grejen var en waste, det håller jag med om.

#11 - - Henrik:

Fast tjejen som spelar Alma är gift med snubben som spelade D'Angelo. Det tycker jag är rätt fint.

#12 - - Max:

"istället för ett fåtal smidigt sammanflätade historier får man ett gäng isolerade öar, inte längre sammanlänkade annat än på ett krystat sätt" - bra beskrivning

#13 - - blodmagnet:

jag gillade da tvaan bast och fyran samst. overhuvudtaget kunde jag inte bry mig mindre om dom politiska maktspelen och intrigerna; "oh no, vi har ett budgetunderskott!!!".
samsta karaktaren: Snoop. Det ar ju Chris som ar grym, hon ar bara ett sluddrande cp.
Basta karaktaren: Carl och Lenny

#14 - - D.D.:

Bästa karaktären är ju egentligen Kenard. Jag vill se en spinoff där han sitter på ungdomsvårdskola och torterar sina kamrater med glödande cigarettfimpar.

#15 - - D.D.:

Förresten, till alla som gillar säsong två och dess charmigt grovkorniga hamnsjåare vill jag rekommendera en gammal svensk dramaserie som hette "Albert & Herbert".

#16 - - Max:

what's the first thing a stevedore does after he gets laid? he wipes the teargas outta his eyes.

#17 - - D.D.:

För formens skull vill jag tillägga att jag gillade Frank Sobotka lika mycket som alla andra. Han var en av ganska få vita rollfigurer i The Wire som kändes genuin och dessutom hardbody. Jag grät (i teorin) när han mördades.

Men Nicholas tes om att andra säsongen var bra eftersom den var minst wigger-porrig är dum. The Wire hade inte särskilt många tittare men det är därmed inte automatiskt en sanning att 95 procent av de där enstaka tittarna var wiggers. Bland de många svarta fansen ogillades säsong två eftersom den utspelades i en miljö där de vita hamnknegarna hyllades som sköna samhällsbärare som jobbade i sitt anletes svett och knullades av systemet - inget fel i att skildra det, men sådant finns det Ken Loach-filmer för. The Wire handlade egentligen aldrig om det. Så motivationen att plötsligt sitta och älska en massa charmigt försupna Teamsters-medlemmar blev oklar.

"Minst wigger-porrig" kan kanske översättas till minst niggerfjäskande.

En annan diskussion är vilka de bästa vita karaktärerna i serien var. De flesta var antingen ointressanta, klyschiga eller bara irriterande. Berodde det på omvänt självhatande rasism från en David Simon som lyssnat för mycket på Brand Nubian eller vad?

De vitingar jag gillade bäst var med ett undantag övervägande svin. Kanske var det därför jag innerst inne blev så oväntat nöjd med finalen.

1. Frank Sobotka
2. Maurice Levy
3. Bill Rawls
4. Stan Valchek
5. Michael Steintorf

#18 - - Max:

Nån mer än jag som sett den skrämmande likheten mellan Levy och Bohlwinkel i Mystiska Stjärnan? En annan arketyp av den ondskefulle juden.

#19 - - blodmagnet:

anledningen till att andra säsongen var så bra har inget med wiggerhalten att göra; det är helt enkelt den mest spännande säsongen storymässigt, plus att Ziggy kändes oerhört genuin i sin dödsdans, i alla fall sett från min laptop.
fyran var riktigt kass: jag tyckte minsann och dagar att scenerna från The Sun-redaktionen slog (relativt) högre än evighetsscenerna från stödklassen. och vad gäller femte säsongen så är ju old school-journalister precis sådana som dom skildras, så sluta böla.

#20 - - Nicholas:

Ok, "minst wigger-porrig" var kanske slappt. Men ärligt talat så känner man hur det kittlar till hos David Simon när han får skriva in repliker som "make it rain on em!" i sitt manus, och det irriterar mig pyttepyttelite faktiskt. Men det är ett tveeggat svärd, eftersom jag gillar the towers och Bodie och hela skiten lika mycket som alla andra. Men poängen är - med andra säsongen bevisade Simon & co att de faktiskt först och främst är ute efter att göra en bra tv-serie, att de kunde göra en engagerande historia oavsett (nåja) vilka karaktärer de jobbar med. Rent ambitionsmässigt så var det ett stort kliv fram från ettan. Och som Maxim säger, den var ju fett spännande.

Förstår dock inte hur man kan tycka fyrans skolscener är tråkiga. Namond, vilken brat han är, det är ju skitroligt. Och alla scener med Bunny Colvin är bra scener, så enkelt är det. Undrar om producenterna bakom "Klass 9A" fått inspiration?

#21 - - max:

"Och alla scener med Bunny Colvin är bra scener" - ojojoj vad fel. En av de tristaste karaktärerna nånsin!!!

#22 - - Nicholas:

Va!!! Så fel du har. Han är lågmäld, sure, och han har kanske inte så många klassiska repliker, men han har pondus som få.

#23 - - Max:

Som jag sa till CM: jag njuter inte av honom.

#24 - - Nicholas:

Vilka The Wire-spinoffs vill vi se?
1. Avon - the hustlin' years
2. Maurice Levy - AMIL (All Money Is Legal)
3. Lesters fuck-up för 13 år sen
4. Cedric Daniels' Shady Past
5. Hur Brother Mouzone blev en Brother
Hm, nästan bara prequels. Det är bara för att det är Levy är den enda i hela serien som har en framtid.

#25 - - max:

Brother Mouzone vill jag inte ha något att göra med. Jag fattar verkligen inte hur de tänkte när de skrev in honom i serien (måste dock erkänna att jag gillar hans citat "the most dangerous man in america: nigga with a library card").

#26 - - Nicholas:

Han är ju en seriefigur egentligen, men han är onekligen underhållande.