Slapp teori som jag inte orkar utveckla: utmärks de bästa filmregissörerna av att de inte skriver sina egna manus? Att deras kreativitet inte består i att hitta på historier, utan att visualisera och skapa något unikt av redan befintliga historier? Tänk er Francis Ford Coppolla i det tidiga 70-talet, han läser någon kioskpocket om en maffiafamilj och bestämmer sig för att det kan bli en asbra film, och så gör han "Gudfadern" som är typ världens fetaste film och något mycket större än Mario Puzo var kapabel att göra. Eller Martin Scorsese, det var inte han som skrev "Taxi Driver" eller "Tjuren från Bronx", han bara såg manus och visste att han skulle kunna göra fantastiska saker med dem. Eller Hitchcok, skrev aldrig någonting, men gjorde underverk med sitt material. Eller Hayao Miyazaki, vars "Det levande slottet" jag såg om igår. Det är en barnbok skriven av Dianne Wynne Jones egentligen, han läser den och bara "shit vad fett, ett magiskt slott som promenerar omkring i Schewiz...!" (ja alltså, det är värsta För sent för Edelweiss-landskapet i filmen) och använder historien som en språngbräda för sin egen kreativitet, en avfyringsramp för ett gäng extremt vackra scener.

Fast den teorin håller inte egentligen, eftersom alla andra Miyazaki-filmer har manus skrivna av the man himself. Dammit.

Men håll med ändå om att det är en skillnad mellan regissörer som alltid skriver sina egna manus, och de som aldrig gör det? Jag älskar ju Woody Allen och tror att hans filmer hade varit mycket sämre om någon annan hade skrivit dem (fast rätt intressant är att både "Annie Hall" och "Manhattan" skrevs tillsammans med Marshall Brickman - och är det inte de två som de flesta minns bäst?). Samtidigt har ju hans filmer, eller den typen av filmer, inte riktigt den sortens historier som, vad ska vi säga, "Stormvarning utfärdad" eller "Sweet smell of success" eller "Gudfadern". Jag höll på att säga "The Apartment" också, men faktum är att det är ett dåligt exempel eftersom regissören Billy Wilder faktiskt var medförfattare till den... och han var det till "Sunset Boulevard" och "Some like it hot" OCKSÅ. Shit, vilket geni, står inte ut. Men ok där föll den tesen.

In other news: jag har varit på konsert igen. Malmö Symfoniorkester, vad annars? Varför betala 300 kr för att höra ett band göra halvtaskiga versioner av låtarna från deras skivor, när man kan betala 100 kr och se en dirigent stå i direktkontakt med högre makter och förmedla den energin till en armé av musiker, som väcker liv i de makalösa verk som döljer sig bakom anspråkslösa notpapper? Den här konserten bestod av Sibelius Kareliauvertyr, Schumanns andra symfoni och, sandwichad mellan dem, ett kefft nyskrivet verk av en gitarrist som heter Kent Olofsson (bara namnet). Riktigt nasty var det, orkestern fick "hjälp" av en kille i hästsvans, illasittande kostym och stenansikte som växlade mellan luta och pudelrocksdistad elgitarr - plink, plonk från orkestern och WRÄÄÄÄNG från gitarren i en oändlig halvtimme. Men de andra verken, oj oj oj, de var feta for real. Sibelius! Måste kolla upp honom, det här var så sprittande och härligt, flödande som M beskrev det. Och Schumann - jag hade lite fördomar där, tänkte att han mest skulle vara en teoretiker - det var faktiskt asbra, framförallt den tredje och fjärde satsen, så vackert och mäktigt. Triangeldramat mellan Schumann, hans fru Clara och den unga Johannes Brahms (som Schumann upptäcker och hjälper framåt, men som blir kär i Clara) är en biopic som jag önskar att någon ville filma (don't hold your breath). Men det är en annan historia.
#1 - - Ars gratia artis:

Tycker du utvecklar teorin rätt bra...eller,annan teori: handlar det inte om bra manus helt enkelt - är manuset bra så blir filmen bra, oavsett om regissören skrivit eller ej..

#2 - - Nicholas:

Nej, jag håller inte med om det.

#3 - - Anders E:

Lite senkommen kommentar: det var alls inte Coppolas idé att filma "Gudfadern". Han fick i själva verket uppdraget av filmstudion, och detta
av den enda anledningen att han var italienskättad. Egentligen ville han inte alls filma Puzos roman, men hade inget val eftersom han vid tillfället var helt pank. Om detta kan man läsa i Peter Biskinds "Easy Riders, Raging Bulls" som jag trodde vatrenda kotte hade klämt vid det här laget. Och s.k. kioskdeckare ska vi förresten inte förakta, såna har filmats av tunga namn som Fritz Lang, Orson Welles, Francois Truffaut, Sam Peckinpah, Stanley Kubrick och John Boorman.

"Gudfadern" måste f.ö. vara en av de mest överskattade filmerna nånsin, i hård konkureens med sin tvåa.

#4 - - Nicholas:

Intressant! Men jag tycker faktiskt inte att den är överskattad. Däremot förstår jag inte de som tycker att tvåan är bättre (hur fina Robert de Niro-scenerna än är).