mailied

Publicerat i: Allmänt
Det är höst och det är kallt och det är ensamt. Vad gör man då, gräver ner sig i emo-ångest och Bergmans samlade verk? Inte jag, det skulle vara för mycket för mig. Ge mig verklighetsflykt, tack. Sån himla tur då att Goethe finns. Jag var helt knäckt häromdagen men sen gick jag till bibblan och lånade en diktsamling med honom där "Mailied" fanns med. Mailied betyder majvisa och handlar om hur fett allting är när det är vår, hur underbart livet är, hur vackert allting är, hur han älskar sin tjej, och hur hon älskar honom. Och den är så rytmisk och perfekt, den dansar rakt in i hjärtat. Man blir glad av den. Glömmer hösten. Älskar Goethe.

Wie herrlich leuchtet
Mir die Natur!
Wie glänzt die Sonne!
Wie lacht die Flur!

Es dringen Blüten
Aus jedem Zweig
Und tausend Stimmen
Aus dem Gesträuch

Und Freud' und Wonne
Aus jeder Brust.
O Erd', o Sonne!
O Glück, o Lust!

O Lieb', o Liebe!
So golden schön,
Wie Morgenwolken
Auf jenen Höhn!

Du segnest herrlich
Das frische Feld,
Im Blütendampfe
Die volle Welt.

O Mädchen, Mädchen,
Wie lieb' ich dich!
Wie blickt dein Auge!
Wie liebst du mich!

So liebt die Lerche
Gesang und Luft,
Und Morgenblumen
Den Himmelsduft,

Wie ich dich liebe
Mit warmem Blut,
Die du mir Jugend
Und Freud' und Mut

Zu neuen Liedern
Und Tänzen gibst.
Sei ewig glücklich,
Wie du mich liebst!
#1 - - Eva:

Hej Nicholas, visste inte att du kunde tyska också!

#2 - - Nicholas:

Det kan jag inte! Det fanns en översättning i diktsamlingen, men jag orkade inte skriva av den. Fast jag skulle hellre vilja ha en ord-för-ord-översättning än en sån som ska vara rimmad och vacker och rytmisk i sig, det blir för långt ifrån originaldikten då. Jag vill bara höra Goethes ord. Får väl lära mig tyska helt enkelt.

#3 - - Eva:

Det är lätt. Det tar vi på eine Woche.
Här ännu en övning:
Erwache, Friederike
vertreib die Nacht,
die einer deiner Blicke
zum Tage macht!
Der Vögel sanft Geflüster
ruft liebevoll
dass mein geliebt Geschwister
erwachen soll
- - -
Die Nachtigall in Schlafe
hast du versäumt
so höre nur zur Strafe
was ich gereimt.
Schwer lag auf meinem Busen
des Reimes Joch:
die schönster meiner Musen,
du - schliefst ja noch.

#4 - - Quiz:

O. så vackert! Tack!Liebling!

#5 - - Hårdingen:

Now, that's gay.

#6 - - Dovvan:

Hej!
Känner ju inte alls dig men brukar droppa in lite då och då och läsa din blogg eftersom du skriver så tankvärda saker. Funderat på att börja skriva av mig lite själv, men just nu känns det som om ett examensarbete tar all kraft från min skrivförmåga. Kul att du tycks vara på Jeriko ibland! Hoppas du inte missar Lars Jansson trio i höst om du nu gillar softa pianister!
Lycka till med bloggen / småhemlig pianist
Ps. jag är inte Lars Jansson. Ds. =)

#7 - - Nicholas:

Lars Jansson, eh? Tack för tipset, tänkte faktiskt så sent som idag att det var länge sen jag såg nåt på Jeriko. Klart du måste börja skriva av dig själv, skulle vara extremt intressant att höra vad en hemlig jazzpianist har att blogga om! Gärna långa inlägg om Bill Evans "NYC's no lark" och en hård men rättvis genomgång av Thelonious Monks olika inspelningar av "Ruby, my dear".