jens lekmans nya

Publicerat i: recension
image152
Vad har hänt? Vad är det som inte stämmer? Är det du eller är det jag?

Jag var helt hänförd av Jens Lekman när han kom. Gick och såg honom på en pytteliten klubb i Malmö och blev så rörd, att efteråt var jag tvungen att krama honom och be honom lova att aldrig sluta skriva låtar. Han lovade (och trevade i fickorna efter pepparsprej). Åh, jag var helt hög av "Black cab", dag ut och dag in. Och när albumet sedan kom så var jag lika hooked - den spattiga förälskelsen hade nu gått över i nåt lugnare, och jag kunde avslappnat njuta av låtar som "A higher power" och "Happy birthday, dear friend Lisa". Visst fanns det en och annan tråkig låt på skivan, men skit samma. Det var Jens Lekman och han sjöng så vackert och skrev så fantastiska texter och var en sån meta-romantiker, en romantiker som älskar att vara en romantiker. Han kändes ganska unik.

Varför berättar jag allt det här? Jo, för på nya skivan är allt annorlunda. På pappret är allt bra - inga hurtiga ukelelelåtar à la "Julie", inga gästsångerskor som bryter kontinuiteten, och inte lika mycket "det här är inget album, bara en ihopslängd samling gamla låtar"-stämning. Han sjunger som han alltid sjungit och är lika romantisk som han alltid varit. Vad är det då som gör att jag inte kan ta det till mig? Har jag växt ifrån Jens Lekman? Eller var det bara nyhetens behag som gjorde honom så bra? Nej alltså, faktiskt så tror jag att det handlar om honom och inte mig. Han har utvecklats - åt fel håll. Han har förlorat humorn (här finns inga textrader som "the Jehovas / in their pull-overs") och distansen (innan hejdade han sig när det blev too much av Stora Romantiska Gester - det gör han inte längre). Låtarna är typ trevliga och välarrangerade, men inte mer än så. Kanske hade jag fallit som en fura för "The opposite of Halleluja" om jag inte redan hört den tusen gånger, men det har jag ju. Den kom som singel för över två år sen, fattar inte varför han tar med den. Det är som när R. Kellys "I believe I can fly" (1996) helt omotiverat smögs in på albumet "R." (1998).

Det enda som är bra är den nya (?) versionen av "Your arms around me". Först gjorde han bara en enkel akustisk radioinspelning av den låten, men den blev helt otippat värsta hitten i Australien. (Hur kommer det sig förresten? Vägrar att acceptera att de kan ha bra smak i Australien. Det måste vara något missförstånd. "I was slicing up an avocado" kanske betyder "I was opening a can of beer" på någon sjuk aussie-slang.) Den var bra, men den nya versionen är mycket bättre, med boom bap-trummor, snygga stråkar och bedårande jangle-gitarr i refrängen. En av årets bästa låtar faktiskt.

Jag tror inte Jens Lekman är slut, men jag tror han är lite trött och oinspirerad. Fick lite det intrycket från den där intervjun i Ondskan i våras också. Indie-utbrändhet? Jag hoppas det, att det är det som är problemet, slutkörd av det hektiska turnélivet osv. Om det inte är så - om det är så att han faktiskt växt ifrån the wittiness och den avslappnade charmen som fanns i låtar som "I don't know if she's worth 900 kr" - ja, då är det verkligen sorgligt. En ensam romantisk man är så oändligt mycket mer osexig än en ensam romantisk pojke.
#1 - - Cajsa:

yeuw, jens lekman? kan vara för att jag flyttade från sverige, men jag klarade aldrig av svengelskan. 'black cab' är väl för övrigt en left banke-rip off, om jag inte minns fel. "I was slicing up an avocado" betyder för övrigt "I got laid" down under.

#2 - - Cajsa:

sorry, nic, ska inte skriva här när jag är full. skriver för övrigt inte 'för övrigt' så mycket i vanliga fall...

#3 - - Nicholas:

Ripoff och ripoff. Det är ju en grym sampling.

#4 - - Anonym:

Av någon anledning så har jag alltid ogillat när musikjournalister uttalar sig som du gör här: "jag tror han är lite trött och oinspirerad". Tycker att det är så himla nedlåtande. Tyder dessutom på att man överskattar sin egen förmåga. Att säga det om en skiva, visst. Men om personen? Vad vet du om hans person? Ställa en diagnos på en person efter att ha slentrianlyssnat på hans skiva. Berätta vad som bör åtgärdas. Fint.
Sista meningen är rätt sjuk också. Vad är det som är "osexigt" (vad betyder det i sammanhanget?) med ensamma äldre romantiska män? Är det 1) att de är äldre, 2) att de är män, 3) att de är romantiska, eller 3) att de är ensamma?

#5 - - matti alkberg:

jag undrar samma grejer som den här utan namn, ovanför. och varför får du köra
biografiska tolkningen lite som det passar?
förresten: snälla, kalla aldrig grejer osexigt eller sexigt igen öh. jag spyr.

#6 - - Anonym:

den biografiska tolkningen är din akilleshäl, kan det kännas som ibland. Inkonsekvent värre.

#7 - - johan:

Ja, denna texten var verkligen ingen höjdare.
Håller dock med om att skivan känns mer som en samling låtar än ett album, men det gjorde debutalbumet också, ännu mer faktiskt.

#8 - - Daniel:

Håller med i mycket.Vad tycker du om Graduation?

#9 - - m:

förstår inte heller alla trångsynta människor som bara sätter likhetstecken mellan Australien och dålig smak. Så sjukt tröttsamt. Varför gå inte ifrån datorn ibland och kanske resa runt lite och bilda er en egen uppfattning?

#10 - - Henrik:

Australien är ju som ett mer bonnigt England.
Klart de har taskig smak.

#11 - - John:

Radio Birdman, The Go-Betweens, The Saints, Cut Copy, Avalanches, bara en massa skit.

#12 - - Woody:

Nevil Shute skrev "On the Beach", om de två sista överlevande efter ett atombombskrig. Dessa två sista fanns i Australien.Bra bok. Femtio år sedan. Framsynt.
Sydneyoperan och kängurur är också ganska fint.

#13 - - CM:

allt från australien är skit, utom möjligen john farnham.

#14 - - Nicholas:

Haha, att Australien kan väcka så starka känslor!
Men alltså det här med att jag har en överlägsen och nedlåtande stil: tycker faktiskt inte att jag har det. Biografiska tolkning? Jag vet inte, jag drar inte en massa kopplingar mellan texterna och Jens Lekmans person. Jag säger bara att han sa i intervjun att han var trött på att turnera och ville resa bort ett tag, och bara ville ge ut skivan för att bli av med den. När den sen nu inte visar sig vara världens bästa skiva så bekräftar det väl den bilden. Och förlåt om jag använder ordet osexig, det finns givetvis bättre sätt att formulera sig på. Men av samma anledning som Ulf Lundell känns rätt bull när han döper en skiva till "Män utan kvinnor" känns Jens Lekman rätt bull när han gapar om "I remember every kiss". Det låter inte gulligt, bara blaffigt och bröligt, som om han nyss druckit ett sexpack öl och blir lite sentimental. Låter mer som en nostalgisk man än en ung person med erfarenheterna framför sig, det är bara det jag menar. Har inget emot folk över 25. Lovar.
Kanye Wests "Graduation"? Rätt bull faktiskt. Oinspirerad, eller snarare slapp (skivan, inte personen!!!).

#15 - - CM:

Är Hemingways "Men without women" lika bull som Lundells
"Män utan kvinnor"? Jag gissar att det är Lundell snarare än titeln som aktiverar ditt slentrianhat.

#16 - - matti alkberg:

men du nya killah priest! den är bra! han är min favorit-wu i år. alltså, jag byter varje år. minst. och jag vet att han inte ens är med på riktigt.

#17 - - HB:

The Offering är bra. Det märks att Killah Priest har jobbat som fan på den. Skön atmosfär på den skivan, om man kan prata om något sånt.

#18 - - John:

Eller "Women with men" av Richard Ford.

#19 - - Caroline:

Ha ha! Nicholas! Du och jag
har pseudonymveckan verkar det som? Ursäkta? vad?
inte biografisk tolkning? Men det är ju relevenat för den påverkar musiken. Ah, very well. Att klaga på Lekis i indievärlden är som att säga att Zlatan
är dålig.
Heliga kor heliga kor.
Jag gillar iofs skivan.

#20 - - Nicholas:

Vadå CM, ska jag börja gilla Metallica bara för att de döpt en låt till "For whom the bell tolls"?
För övrigt har jag inte hört något av Killah Priests soloalbum, men har ändå viss respekt för honom eftersom han varit med så länge. Den trognaste av alla hangaraounds. Visst är det han som har en vers på "BIBLE (Basic Instructions Before Leaving Earth)"?

#21 - - Don Costa:

Lekman-skivan ger mig mer gåshud än kanske någon annan svensk skiva har gjort. Därför tycker jag den är bra. Shirin är kanske den finaste låten som gjorts i Sverige till på köpet. Grymt skönt att han gör en sån här skiva när de flesta andra alla sitter och gör tråkiga remixer av tråkiga låtar, töntromantiserar över medelhavet eller bara jobbar stenhårt för att vara rätt.

#22 - - matti alkberg:

han har en vers, ja. hans första solo (heavy mental) är också bäst. sunz of man-skivan är också grym.
samma gäller fö masta killas första. lite bortglömda i det stora sammanhanget (ie: era liv).

#23 - - HB:

Killah Priest har mer än en vers på BIBLE; det är hans låt. Vilket är lustigt med tanke på att den ligger på GZAs skiva. Men så gjorde ju wu-tang förr i tiden...

#24 - - max:

nico, du borde gilla "fake MC's" på heavy mental, den har en löjligt snygg duke ellington-sampling.

#25 - - Nicholas:

Va, är det sant! Varför har ingen sagt någonting tidigare?
Kul att det är en så fånig titel också. Heavy Mental. Knäppt att det var så inne ett tag, att vara en knowledge god, som droppar science och är nere med allah mathematics. Idag lyssnade jag på Afu-Ras "The Body of the life force" och det är bara sånt snack hela tiden. Vartannat ord rimmas på "scientifical" eller "meditate".

#26 - - kanske håkan? vem vet:

MÄN GU jag blir helt trött på kommentarerna. vafan klart man har åsikter om den som gör den trötta och oinsipirerade skivan, liksom vem ska man annars ha en åsikt om när skivan är trött och oinspirerad? nu har jag själv int ehört den aktulla JL och minns glansdagarna med rocky dennis så det har inget alls med just skivan att göra utan idiotin att tro att man kan separera en skiva från personen som gör den. fan, de (ni) säger ju alltid själv att det är som en jävla bebis. svälj det då. du och din bebis är oinspirerade. suckers

#27 - - kanske håkan? vem vet, igen:

fuck nu råkade jag läsa din sista mening "En ensam romantisk man är så oändligt mycket mer osexig än en ensam romantisk pojke." och vill fan slå dig rakt över käften. för vad som EGENTLIGEN är intressant är när det senast var sexigt (uschäkta matti, blunda för fan) med en KVINNA som är romantisk, och kanske lite desperat. som det ändå handlar om. jo, det kan jag berätta:
A L D R I G.
all romantik och sexyness handlar alltid om män mellan typ arton och tjufem. eller ulf lundell, som inte är så fräsch för dem under förti. men ändå alltid män. män män män all over the place.
fuck när jag får höra en skiva med en romantiskt, zzzexy quinna med eller utan gudrun sjöden men med desperation som FÅR RESPEKT då ska jag fan rita ett kors taket med mitt eget blod.

#28 - - Anonym:

låter som varenda kvinnlig soulartist nånsin