Sen läste jag recensionen av Feist-konserten i DN och PO Tidholm dillade om att hade det inte varit för att vi levt i ett postmodernt samhälle, där musik är en individuell snarare än kollektiv konsumtion, så hade Feist förenat människor med sin lättillgängliga och högkvalitativa musik, och blivit hur stor som helst. Vad han egentligen menade, tror jag, var: fan vad synd att man inte levde på 60-talet, då var allt så enkelt, Dylan och Beatles var störst för att de var bäst och bäst för att de var störts, om Feist hade kommit DÅ så hade hon fått en liknande status... well, dream om, PO. Men jag gillar faktiskt Feist, trots att hon har ett nästan provocerande ofarligt sound. "The Park" från senaste skivan har en väldigt vacker melodi. Det är en skiva som är väldigt angenäm att ha i iPoden just nu, i den tidiga och ångestfria hösten.
Men det är intressant med postmodernismen. Om jazz och elektrisk rhythm&blues var typisk modernistisk musik - hyllade framtiden och tekniken, struntade i alla gamla ideal om vacker musik (fast detta är givetvis en konstruktion - å andra sidan kanske inte det spelar någon roll?), så är musiken från framförallt 80-talet och framåt tydligt postmodernistisk: självrefererande, pastischälskande, anti-originell, anti-autentisk, värderelativistisk. I värsta fall resulterar det i ren kitsch - som 90-talet och Beck - men i bästa fal resulterar det i en eklektisk frihet (typ Animal Collective). Är Feist postmodern musik? Svår fråga - hon tillhör den postmoderna eran, men hennes sätt att göra gammeldags singer/songwriter-pop känns mer "naturlig" än medvetet kitschig.
Hm. Skulle kunna utveckla det här hur länge som helst, men det får bli till någon tidning som betalar.
Robert Wyatt!
www.judy.se
kul blogg dsom sätter huvudet på spiken i ämnet.