Laura eller Lauire hette hon och kom från Kanada. Hon är anställd på Konserthuset. Jag haffade henne på vägen till kaffeautomaten och erkände att jag älskar musik.
- Spelar du orkestermusik eller kammarmusik?
- Jag spelar orkestermusik på jobbet, och försöker spela kammarmusik på fritiden.
- Intressant! Men alltså, finns det mycket musik komponerad för harpa, alltså kammarmusik och solostycken? Jag tänker att harpan lätt drunknar i en stor orkester...
- Jodå, det finns mycket kammarmusik.
- Är det någon kompositör som du kan rekommendera?
- Hm... Ravel gjorde underbar harpmusik, och Debussy... bara man kommer in i dem så hör man hur ljuvliga de är. Han gjorde även danser för harpa.
- Okej. Någon speciell harpist som är bra? Jag menar om man ska införskaffa en inspelning. Man vill inte hamna där med en Naxos-skiva i händerna.
- Jamet... Pierre Jamet. Och även hans dotter, vad hette nu hon? Men Pierre Jamet är bra. Frankrike har många fantastiska harpister.
- Aha! Tack. Men du en sista fråga. Konserthuset har uppenbarligen lite evenmang för att locka en yngre publik. I söndags spelade ni musik från "Sagan om Ringen", snart kommer konserten med musik från "Final Fantasy"... vad tycker du om det?
- Vad jag tycker om det? Ja, att spela "Sagan om Ringen"... det var prostitution.
- Haha!
- Nej men det är sant! Musiken står verkligen inte på egna ben. Och samma sak med Final Fantasy. Det finns bra filmmusik, men det här är väldigt tunt.
- Men en sak som jag tänkte på är att det är dumt att man inte kombinerar såna här publikfriande verk med, säg, en Beethoven-symfoni. Jag menar, om man vill få in unga människor på klassisk musik!
- Precis! Det är precis det jag försökt säga, men ingen lyssnar.
- Ja, för de här människorna som kommer till er under såna här evenemang, de kommer ju knappast komma tillbaka när det är vanliga konsertkvällar? Men om man först spelade Howard Shore och sen lite riktigt fantastisk musik, då skulle man kanske lyckas få upp ögonen på dem.
- Ja, det är vad jag tror också.
- Är det några konserter framöver som ni ska framföra som du kan rekommendera?
- Ja... det är ju konserter hela tiden! Har du tittat på vår hemsida?`
- Jovisst, jag tänkte bara om det var något som du tycker att "det här borde ingen missa"...
- Ja... hm... vad ska jag säga... det är ju många bra grejer i vår... jag kan ta din email, så kan jag höra av mig. Vad sa du att du hette nu?
- Nicholas.
- Nicholas, jag kan maila dig... du vet, vi får gratisbiljetter hela tiden, ifall det inte är extremt stora konserter med stjärndirigenter på besök, men annars kan jag fixa till dig, det är bara att säga till.
- Tack, jättegärna! Vad snällt!

Gött va?

Några timmar senare promenerade jag från mitt jobb på Drottninggatan, var på väg hem och skulle precis svänga av mot Hötorget och tunnelbanan, hade bråttom för jag ville till apoteket i Hornstull innan de stängde. Men jag kunde inte svänga. Drottninggatan var (för en gångs skull) så vacker, det snöade och gatan var helt vit, all julbelysning sken underbart, skyltfönstrena värmde som öppna spisar, och min iPod spelade "Baby it's you" med The Shirelles. Så jag struntade i att jag hade bråttom och bara promenerade rakt fram till T-Centralen (inte så långt iofs). Jag är en sån sucker för romantiska kickar. Vissa ögonblick får man inte gå miste om. Stockholm, vintern, julen, Burt Bacharach... la vita è bella.
#1 - - Henrik:

Sagan om Ringen musiken är verkligen sanslöst over-the-top pampig, men den är ju nästan tvungen att vara det om den ska passa in i filmerna. Det funkar ju inte riktigt med minimalism när 47,000 lirare står och kastar stenblock på varandra.

#2 - - Nicholas:

Jaja, visst. Jag tycker kärn-temat (det som hörs när titeln syns i förtexterna på varje film) är en jättebra melodi. Problemet är väl att man försöker göra en symfonisk svit av det. Två timmar med LOTR-soundtracket, jag vet inte...

#3 - - CM:

hur kunde du missa den enda relevanta frågan till en harpist: why do you have to tilt it? can't you build it on an angle?

#4 - - Eva:

Jag bodde en gång på ett hotel i New York där det stod en harpa i ett hörn, och som någon harpist då och då spelade på. För mig är det ett instrumnet jag förknippar med Irland och USA, sekelskifte- 1920. Har inte Ryan Air en harpa som
logga på sina flygplan?

#5 - - Qune Escobar:

Läste att du (och Byron Crawford) tyckte 8 Diagrams var småtråkig men efter typ tio lyssningar från min sida så måste jag disagree. RZA:s beats känns kanske inte nyskapande men är ändå smått underbara och sen älskar jag The Heart Gently Weeps, känns lika bra som de klassiska slowtempolåtarna på Ghosts soloplattor. Visst hade skivan kanske varit tajtare utan t. ex U-God och Masta Killah samt något inhopp av George Clinton men anyways så kan jag inte hata på klanen. I och för sig lyssnar jag på Big Doe Rehab och den känns minst lika fet.

#6 - - Nicholas:

Men vad är grejen med alla croonande gästvokalister? Vad hände med 20-killar-som-står-och-bankar-järnrörn-i-marken-och-vrålar som refränger? Masta Killa har jag inget emot. U-God däremot. Han borde kickats ur gruppen efter den konstiga beefen han hade med RZA.

#7 - - Henrik:

Tom Breihan gillar 8 Diagrams som fan. Fast han har fel, den är rätt beige.
http://blogs.villagevoice.com/statusainthood/archives/2007/11/8_diagrams_rzas.php

#8 - - Qune Escobar:

Jo, det är ju ungefär som Breihan och Nicholas skriver att det saknas starka refränger och att skivan därför inte är så direkt. Därför blir det aldrig samma kommersiella genomslag som jag tror Ghost och Rae hoppas på, i.e dissar de RZA. Annars tycker jag att Method Man droppar sjukt bra verser på 8 Diagrams.

#9 - - max:

cm: harpan har utvecklats och förfinats under tusentals år - eh, jag TROR nog den ser ut så av en anledning

#10 - - Nicholas:

To whom it may concern: jag har börjat omvärdera 8 Diagrams. Den är faktiskt rätt bra. Återkommer i ämnet.