Jag ska till Schweiz. Landet som har regressiv skatt (ju mer man tjänar, desto MINDRE betalar man) och inte är too keen on invandring. Även landet som Asterix besökte i "Asterix chez les Helvetes" där romarna har sadomasochistiska orgier som involverar ostfondue, käppar och piskor. Jag lärde mig ordet orgie när jag var tio. Sjukt.

Anyways. Tänkte bara meddela att det inte blir några blogginlägg de närmaste dagarna.


PS Varför har ingen tidning recenserat Arcade Fire-konserten i måndags? Var ledsen för att jag inte gick dit (eller snarare, ledsen för att jag inte lyckades sneaka in gratis i egenskap av Musikjournalist).

#1 - - Anders E:

Recension av Arcade Fire? Varsågod:

http://www2.unt.se/avd/1,,MC=5-AV_ID=672051,00.html

#2 - - Lévinas:

Regressiv skatt! Det var det roligaste jag läst på år och dag! Hur kan man vara så oförblommerat jävlig mot de som redan ligger?

Men - är inte Schweiz den romantiska Herman Hesse ("Suess war die Jugend")(mfl titlar, förstås), neutraliteten under andra världskriget så att psykoanalytiker som Jung, Adler, Fromm och kulturpersonligheter som Thomas Mann mfl kunde rädda sig undan,diplomati, WHO, världsbästa klockor och choklad - DET var Schweiz förr.

Nu är det regressiv skatt landet utmärker sig för, det och den otroliga tennisspelaren Federer.

#3 - - Anonym:

hmm, betyder regressiv skatt verkligen att de rika "betalar mindre" än de fattiga? nominellt sett betalar de väl fortfarande mer?

#4 - - Petter:

FYI så fick James Mirrlees ekonominobelpriset 1996 till viss del för sina idéer om avtagande marginalskatt. En intressant idé i teorin, men trodde ändå att den stod på lite för skakig grund för att någon skulle våga ta tag i det i praktiken.