auteur schmauteur

Publicerat i: Allmänt
Idag publicerar Digfi en krönika jag skrev om auteuridealet som jag tycker förpestar populärkulturen:
http://www.digfi.com/default.aspx?id=11342

Auteurgrejen är en machogrej, om du frågar mig. Artikeln handlar inte om 90-talsbandet The Auteurs. Däremot handlar den om Michaelangelo, Frank Sinatra, Puff Daddy och Jens Lekman (eller snarare "Jens Lekman-syndromet").

Peace God, now the shit is explained, I'm taking niggas on a trip straight to memory lane
#1 - - Stefan Nilsson:

Intressant. Jag bryr mig inte direkt vem som skriver / gör vad, bara låtarna är bra så går det an för mig. Folk verkar ju vilja ha att sångaren i ett band skriver alla låtar, nästan lite subversivt med The Hives (där Pelles bror väl skriver allt), Bernie Taupins textskrivande för Elton John, att trummisen i urkassa Kaiser Chiefs skriver alla låtarna osv. Tror inte någon jag känner (och respekterar) skulle påstå att de vill ha en person som gör allt, i så fall skulle jag ge dem en snyting.

Nu ska jag hem och se Herzogs "Rescue Dawn". Det är ju Herzog, så jag har skyhöga förväntningar. Kul att han skrivit manus och regisserat, det känns tryggt. Nej, vad säger jag! Synd att han inte lät någon annan skriva manus eller att han bara skrev manus själv och lät andra göra resten! Skönt att han inte spelar huvudrollen själv. Det är ju inte så farligt med auteur-grejen i filmbranschen, t o m Vincent Gallo klarade sig ju ganska bra med "Buffalo 66" (sen gick det ju utfört fort). Hm, jag vill ha lite av varje! En blandning, tack. En auteur här, ett kollektiv där.

Mer bra hiphopgrupper vill jag ha dock!

#2 - - Henrik:

Men du geniförklarar ju mer eller mindre diverse låtskrivare i texten.

#3 - - Johanna:

Browncitat?

#4 - - Johanna:

Browncitat?

#5 - - Nicholas:

Citatet är Nas.

Om jag geniförklarar låtskrivare? Haha, jag förstår vad du menar... men Cole Porter var ju en usel sångare. Alltså poängen är inte att ingen är begåvad i världen, någon sorts jante-fatwa som jag slungar över kulturhistorien. Jag menar bara att folk som är bra på en grej bör hålla sig till det och samarbeta med andra som är bra på andra grejer. Istället för att hålla på och bevisa så mycket hela tiden. Doesn't that make sense?

#6 - - lars:

Alltså, visst. Bra skriven text och en bra poäng. Så ingenting alls att klaga på. Samtidigt är det väl så att man kan få bättre kontroll och en mer sammanhållen
ljudbild om man gör allt själv. En egen värld liksom och det kan ju vara rätt fascinerande och fint. Men som sagt; visst skulle musiken tjäna på att spela ner hela genigrejen i många fall.

#7 - - Nicholas:

Ja, jag menar alltså inte att man ska ha någon nolltolerans mot såna artister. Jens Lekman, Khonnor, Burail nu... visst. Men det är alltför många som hoppar på total-solo-tåget helt okritiskt och distanslöst. Och det handlar inte bara om soloartister: tänk typ alla rockband som sparkat kompetenta producenter för att "vi kan göra det bättre själva". Nej, det kan ni fan inte!

#8 - - Jonas:

Det känns lite som om fenomenet ligger i tiden, i och med att helt plötsligt kan faktiskt vem som helst sitta hemma och producera musik i sovrummet med familje-pc'n. Verktygen finns där rakt framför oss. Kunskapen om hur man använder verktygen finns däremot inte lika lättillgängligt.

Det är fortfarande så att det är en hel vetenskap att producera/mixa/mastra musik. Det är mycket "hårda fakta" du måste ta till dig/lära dig om du vill bli en bra producent. Och som med allting annat så gäller det att övning ger färdighet. Flera års övning innan det ger bra resultat tycker jag.

Bra artikel, tycker jag. Igen får jag väl tillägga.
/Jonas

#9 - - Nicholas:

Tack! Vad snällt.

Alltså om jag gjorde en skiva så skulle jag nog också göra allt själv, rent spontant så känns det väl enklast och man inbillar sig kanske att det skulle kunna låta bra också. Men det är fåfängt att tänka så. Jag gillar att Juvelen, Sveriges indie-R&B-stjärna, sa i en intervju att trots att han skriver all sin musik själv och spelar alla instrument så är det viktigt för honom att anställa någon som fixar inspelnings-/mixningsbiten. Han vet sina begränsningar - och han vill göra musik som låter BRA, hellre förlorar han DIY-cred än gör R&B som är lo fi-hafsig. Props over here! Iofs tycker jag att han borde låta någon annan hjälpa till med låtskrivandet också.

#10 - - Stefan Nilsson:

Ja, Juvelen borde anlita Prince att skriva sina låtar.
Jag tycker hans skulle tjäna på att ha lite mer av Princes legendariska sound.

#11 - - DC:

Sen kunde han anlita Prince att sjunga på låtarna också.

#12 - - Bonita Baby:

Slappo. Har du helt sovit på La vida locash. Ladda ned Alexis Weaks mixtejp - bästa svenska musiken i år.

Ps. ett bevis för din tes är att läsa Alkbergs poesi och sedan lyssna in BQ eller BD.

#13 - - CM:

juvelen borde väl mer än något annat anlita dödshjälp.

#14 - - matti alkberg:

Bra, men du har fel. Hinner dock inte utveckla nu. Ska med ett plan.

#15 - - johanna:

lite sorgset faktiskt, kanske att mottagare ser musiken som mer all through känslomässig ifall det är EN person som står för allt.
men fan, är det musikerns känslor vi vill känna? det är väl sensationer i oss själva vi vill väcka när vi lyssnar. jag tror det är en del av problemet, vi vill känna MED musikern snarare än oss själva via musiken.
tjejer är mer känslomässigt relationella, killar mer individuella (obs inget ursprungstjafs)- status. musiken i fokus, team up, mer åt mottagaren.

väldigt bra text förresten!

#16 - - Nicholas:

Precis så, folk har lättare att ta till sig något som bara har en avsändare, det känns som det är en persons KÄNSLOR man får ta emot istället för... något annat, ett verk eller vad man ska säga.

Tack förresten!