Recenserar R. Kellys nya skiva på Digfi idag:

http://www.digfi.com/default.aspx?id=10865

Jag snackade med Caroline om R Kellys och Ushers "Same girl" idag. Jag bara, den är skitbra. Hon bara, är den verkligen det? Jag bara: det är som en manlig variant av "The boy is mine". Hon bara: men den handlar ju bara om male bonding och en rörande överensstämmelse om vilken hora tjejen är. Och hmm... det är kanske sant. I "The boy is mine" sjöng Brandy och Monica om hur sårade och chockade de var. "Same girl" fokuserar på hur arga Kellz och Ursh blir när de inser att de har blivit played, och om hur de längtar efter att konfrontera den two-timande tjejen. Inte så gulligt kanske. Och visst, det går kanske inte att översätta en låt som "The boy is mine" till det andra könet rakt av, för då ignorerar man alla könsroller och manlig dominans osv, som också spelade roll i "The boy is mine". Det blir helt enkelt inte lika hemskt och tragiskt när det är en tjej som är aset.

Men. "Same girl" är ändå en rätt bra låt, inte minst för pianot och för att Usher hela tiden härmar idolen R Kellys sångstil. Och på skivan finns låtar som är ännu bättre, som "Freaky in the club", "Real talk", "Rise up" och några till. Ja, läs recensionen helt enkelt. Om inte annat så för att det är första gången ni får läsa om (de uppenbara!) banden mellan R Kelly och Woody Allen.
#1 - - Johanna:

Boy Is Mine handlar väl inte om sårbarhet, hela texten är ju om konkurrens? "Jag ska vinna, ge upp" typ.

#2 - - Annika:

Hm... det har du faktiskt rätt i!

#3 - - r in r n ibs:

jaja i båda låtarna är det ju tjejen som blir horan

#4 - - Annika:

Googlade nyss texten till "The boy is mine" och inser att den inte handlar ett dugg om sårade känslor, det är 100% catfight och "håll dig borta din low life tramp"-retorik. Som jag fattat det är Brandy flickvännen och Monica älskarinnan. Hur kunde jag minnas så fel? Antagligen för att jag tänkte på videon, som slutar med att båda två öppnar dörren när den hunkige pojkvännen kommer hem, och båda ler lite elakt, som om de är rörande överens om att killen är ett as och att de båda ska dumpa honom. Men låtens text slutar ju inte alls så! De bara fortsätter bråka.

#5 - - maxim:

jag väntar mest på att Kellz ska spela in sin egen "Kim" där han till slut lackar ut totalt och ger sin kvinnliga antagonist fett med spö. helst accapella (det är ju så jävla snyggt i "Real Talk" när stråkarna tystnar och han bara "were there other guys there?!").

#6 - - Johanna:

Jag tror inte Brandy är flickvännen och Monica älskarinnan, jag tror de båda två har ungefär samma relation till mannen. Men i videon är Brandy den söta i flätor och pyjamas typ och Monica har sidennattlinne - så man kanske ser det så.

#7 - - Henrik:

Ha ha, du satter val helt enkelt kvinnor pa pedistal och antar att det ar fint och rattradigt nar sa sota tjejer sjunger.

#8 - - moses:

var glömdes maxon jacksons duell med paul mccartney undrar jag. the doggone girl is mine!